A Woody Allen nevű nő hét arca
Parker Posey amerikai színésznő szerint senki nem ír úgy női szerepeket, mint Woody Allen. Való igaz, a világ filmszínésznői nagyon hálásak lehetnek az író-rendezőnek, hiszen végre alkalmuk nyílik megcsillogtatni a tehetségüket is, a szerepük nem ér véget egy szépen kidomborított dekoltázsnál. Rengeteg izgalmas figurát, összetett szerepet köszönhetnek neki ők, és mi, nézők is: szeleburdi, megbízhatatlan nőszemélyek, ártatlan nimfák, orrukkal az eget karistoló sznob kékharisnyák, entellektüel hölgyek, ócska kurvák, a folyamatos önreflexióba belecsavarodott bölcsészek, hisztérikus hárpiák és önbizalom-hiányos csajok színes kavalkádja vonul fel Woody Allen filmjeiben. De vajon mi az oka annak, hogy az író (aki egyébként épp ma ünnepli 80. születésnapját) ilyen zseniálisan tud nőt írni? Fiala Borcsa írása.
-
Persze Woody Allen sem volt mindig a női szerepeknek ilyen szakavatott, értő-érző mágusa. Több helyen is nyilatkozta már, hogy a pályája elején kizárólag egydimenziós női alakokat volt képes írni. Jó darabig csakis a férfi nézőpontjából tudta szemlélni az eseményeket. E macsó szemléletnek aztán a Diane Keatonnal való kapcsolata vetett véget, valószínűleg az ő izgalmas személyiségének köszönhetően Woody Allen végre elkezdett „női fejjel" gondolkodni. Ezzel pedig – saját bevallása szerint – át is lendült a ló túloldalára.
„Elkezdtem Diane-nek írni, és rájöttem, hogy igenis tudok nőknek írni. Aztán végül már csak nőknek írtam. Egyre többet és többet írok nekik, sőt, szinte csak nekik írok. Szeretem a nőket, élvezem a társaságukat. A szerkesztőm nő. A szerkesztő-asszisztenseim nők. A sajtósaim is kivétel nélkül mind nők. A producerem nő. Rettenetesen élvezem a nők társaságát, óriási inspirációt adnak. Nagyon érdekes témának tartom őket. A férfiakat is... néha. De csak akkor tudok beleadni apait-anyait, ha nőknek írok."
A rendező végül úgy belemelegedett a női karakterek írásába, hogy abba se tudta hagyni. Izgalmas nőalakjaiban pedig nem csak a magunk, vagy épp egyik-másik barátnőnk (enyhén karikírozott) alakját vehetjük észre.
Ha figyelmesen megvizsgáljuk ezeket a szerepeket, akkor bizony maga Woody Allen is felsejlik mögöttük.
1. A nyuszogó
A bohókás, szétszórt, imádni való balfék szerencsétlenkedése, mindenki számára ismerős lehet, aki valaha is megpróbálta felszedni az ellenkező nem egyik sármos tagját. Diane Keaton/Annie Hall az iskolapéldája annak, hogyan kell profi módon elszúrni egy teljesen egyszerűnek induló, ismerkedő párbeszédet. Az Annie Hall-ban Diane Keaton, a Kairó bíbor rózsájá-ban Mia Farrow kapta azt a szerepet, ami pedig a legesszenciálisabban magára Allenre jellemző. A rendező állítólag olyan félénk a nőkkel szemben, hogy a castingok során alig mer a színésznőkhöz egy szót is szólni.
2. A kékharisnya
Ő az az okos, művelt, kultúrsznob nő, akivel igazi bölcsésztársalgásokat lehet folytatni a szó legkönyvtárszagúbb értelmében. Még jóval a kamaszkora után is örökké csak magát analizálja, legintimebb viszonya pedig a pszichoanalitikusával van, akit rendszeresen, akár éjnek évadján is felhív egy gyors konzultációra.
Woody Allenről is köztudott, hogy elkötelezett híve a pszichoanalízisnek. A terapeutájával irigylésre méltóan szoros viszonyt alakított ki, 37 éven át heti három alkalommal feküdt a szakember díványán saját bonyolult gondolatait és érzelmeit elemezgetve. Ennek a figyelemre méltóan szoros köteléknek legutolsó kapcsolata vetett véget, amivel viszont rögtön meg is érkeztünk a következő Allen-karakterhez.
3. Lolita
A fiatal, zsenge, ártatlan leányzó friss személyiségével üdítő jelenségként robban be a nála jóval idősebb, saját életébe rég belefásult férfi útjába. (Amely férfiút természetesen maga Woody Allen alakítja...)
A rendező azonban nem csak a filmvásznon szereti a felé ragyogó, tudásra és bölcsességre éhes fiatal szempárok rajongását. Harmadik felesége, Soon-Yi eredetileg élettársának, Mia Farrow-nak volt az örökbefogadott lánya, és Woody Allen szerint kapcsolatuk sokat segített abban, hogy ez a filmvásznon is megjelenjen.
4. Az erotikus pszichopata
Az erőteljesen erotikus kisugárzású nők ellenállhatatlan vágyakat keltenek a házas férfiban. Az izgalmasnak induló viszony azonban hamar rémálommá, a szexi nőcskék pedig hisztis, őrült hárpiákká válnak.
5. A porcelánbaba
A bonyolult lelkivilágú, önbizalom-hiányos, befelé forduló szépségek sorát a Mia Farrow-val való kapcsolata ihlette.
6. A rideg feleség
Saját belső, ábrándos világában él, ezért észre sem veszi, hogy mindeközben a férje milyen érzelmi viharokon, lelki küzdelmeken megy keresztül.
7. Idegbeteg szerencsétlenség
Igazi kétbalkezes figura, akinél a pánikrohamok, az ideg- és az anyagi összeroppanás mindennapos program, miközben különféle tudatmódosítók használatával igyekszik fájdalomcsillapítani életének lelki zúzódásait.
Ez utóbbi, a Blue Jasmine forgatásakor Cate Blanchett meg is jegyezte Woody Allen-nek:
„Tudod, ezt a szerepet akár te is eljátszhattad volna."
És ha jobban belegondolunk, talán éppen ez a titka annak, hogy férfi létére ilyen komplex, háromdimenziós nőket tud írni tonnaszámra.
Ezekben a szerepekben valójában saját magát írta meg újra és újra, egyszer így fordulva a fény felé, másszor meg úgy. Egyébként Woody Allen maga is azt állítja, gyakran vágyik arra, hogy eljátszhassa az általa írt női karaktereket.
A bennük kavargó érzelmek benne is éppen úgy megtalálhatók.
Scarlett Johansson véleménye is ráerősít erre. Szerinte Woody Allennek nagyon erős a női oldala, ami arra vágyik, hogy végre-valahára előtörhessen belőle.
„Azt hiszem, Woody a lelke mélyén akkor lenne a legboldogabb, ha klasszikus operadívaként született volna meg. Rajong a drámáért, a pletykákért, az intrikáért, a szívfájdalmakért és izgalmakért – persze csak addig, amíg ezek mással történnek meg."
Fiala Borcsa
Kiemelt képünk forrása: DreamWorks