Egy kis személyes

Talán a Kiss volt az első szám, amit hallottam és láttam tőle még tizenéves koromban és igazán nem is tetszett, mégis valami lenyűgözött benne. Mármint Prince-ben. Minden alkalommal, amikor elcsíptem a videót, értetlenül álltam a napszemüvegben, kendővel vonagló bombázó és Prince párosa előtt, és csak azt éreztem, hogy ez az ember maga a zene és a tesztoszteron robbanó elegye: megragad és nem enged. Akkoriban még határozottan nem voltam megőrülve érte, de valahol elraktároztam magamban a pasit.

Aztán a zenei ízlésem változásával egyre jobban kúszott be az életembe, és kifejezetten központi alakká vált. Ikonja lett számomra is a sokoldalú zenésznek, a tehetségnek, a férfiasságnak és a szexualitásnak. A szövegeiben idővel felhagyott ugyan ez utóbbinak az explicit tolmácsolásával, a zenéjében mindvégig lüktetett továbbra is. Élőben pedig még inkább. Erre először a szigetes koncertjén ébredtem rá, és onnantól kezdve nyughatatlanul kerestem az újabb élő „találkozás” lehetőségét, de elkerült a szerencse. Mindaddig, amíg egy májusi reggelen egy apró hírben a férjem felfedezte, hogy Prince annyira szereti Bécset, hogy hirtelen úgy döntött, ott ünnepli meg a születésnapját, így aznap délután hat órától lehet rá online jegyet venni.

Mint azt utólag megtudtam, a mindenre elszánt férjem fél órával előtte már a gépnél ült, és még így is éppen hogy le tudott csapni a jegyekre, annyira leterhelődött a rendszer. Két óra múlva pedig már egy darab sem volt. Hát így jutottam el életem koncertjére, ahol több meglepetés is várt: a Herceg megtiltotta a képek, videók készítését, és mindenki kezébe nyomtak egy számlistát, amiben le volt írva, hogy melyek azok a dalok, amiket biztosan el fog játszani, aztán következtek azok, amiket csak akkor, ha egész jó lesz a kedve, aztán azok, amiket akkor, ha nagyon jó lesz a kedve, és a végén az a három, amit kizárólag ünnepi hangulatba kerülve nyom le a közönségnek…

A koncert végül négyórás lett, és olyan rögtönzések is belekerültek, amiknek már hírük-hamvuk sem volt a papíron, én meg szinte öntudatlanra táncoltam és énekeltem magam.

Azóta sem tudom amúgy felfogni, hogy egy ember, akiben ennyi élet és kirobbanó energia van, hogy végezheti be az életét ilyen értelmezhetetlen módon: egy liftben, rosszul belőtt mennyiségű fájdalomcsillapítóval?

Prince 1985-ben - Forrás: Getty Images/Michael Montfort/Michael Ochs Archives

Dupla fekete keretes

A sors kegyetlen és furcsa fintora, hogy pont Minneapolisban, Minnesotában született, afroamerikai szülők gyermekeként. Pontosan ott és abban a közösségben nőtt fel, ahol egy héttel ezelőtt rendőri túlkapás okozta George Floyd halálát, ami tüntetéshullámot indított Amerika-szerte. A művész ezt már nem érte meg ugyan, de egészen döbbenetes párhuzam, hogy kevesebb mint egy évvel a halála előtt egy kísértetiesen hasonló eset miatt demonstrált ő maga is. Történt ugyanis, hogy 2015 májusában Baltimore-ban életét vesztette Freddie Gray, egy szintén színes bőrű férfi, akivel a rendőrök indokolatlanul erőszakosan bántak a letartóztatása során, és a sérülései pár napon belül a halálához vezettek. Prince a tüntetők támogatására és Gray emlékére Baltimore címen megjelentetett egy számot, és a Paisley Park-i otthonában koncertet adott az emlékére. Megkérte a rajongóit, hogy szürke ruhában jöjjenek Freddie Gray tiszteletére, utalva ezzel az áldozat nevére.

Amilyennek nem igazán ismerte a világ: a filantróp Prince

Szokás őt egyfajta önimádó különcként („My name is Prince and I am funky, My name is Prince the one and only” – My name is Prince), élvhajhász, majd megtért zseniként elkönyvelni, de azért arról sem érdemes megfeledkezni, hogy önmaga szentsége elé vagy mellé még megannyi mást is helyezett. Rengeteget jótékonykodott, a legtöbbször név nélkül támogatta az afroamerikai közösségeket, a hátrányos helyzetű vagy sérült gyerekek, vagy éppen a zöldebb jövő ügyét, mélyen megrázta minden embertelenség, elesettség, de még barátai, ismerősei anyagi gondjai is. Egy dolgot viszont nem tett: nem nyilatkozott erről, és nem nyilvánosan szeretett segíteni.

Azt mondta, hogy őt a zenéjén, a művészetén keresztül ismerjék és szeressék, és ennek a szeretetnek az anyagi vonzatából ő majd teszi a dolgát.

Hát tette még a halála után is, hiszen pár héttel ezelőtt három napon keresztül ingyen megtekinthető volt a hivatalos YouTube-csatornáján a Prince and the Revolution: Live című, 1985. március 30-i élő koncertfelvétele (ezen a híres Purple Rain-turnén a címadó szám mellett az 1999, a When Doves Cry és a Let’s Go Crazy című számokat is játszotta) és ez alatt az idő alatt a platformon végig adománygyűjtés folyt. A koronavírus-járvány elleni küzdelemre adakozhattak a nézők, a befolyt összeg pedig az Egészségügyi Világszervezet Covid–19 szolidaritási segélyalapjába került. A Google ezek mellett azt is vállalta, hogy ötmillió dollárig megduplázza az adományokat.

Forrás: Getty Images/Kevin Kane/WireImage

„Could you be the most beautiful girl in the world?”

Ha valami, az egészen biztosan köztudott volt róla, hogy mennyire imádja a női nemet, a szexet, a testiséget. Hódításainak se szeri, se száma nem volt, szerelmi kalandjai felölelték a nyolcvanas és a kilencvenes évek legjobb, leghíresebb nőit is Kim Basingertől kezdve Sherilyn Fennen és Carmen Electrán át egészen Madonnáig. Számokat, közös számokat is írt nekik, mondjuk, Kim Basinger annyit adott a közös dalhoz, hogy az orgazmusa hallható alatta. De hát az se semmi…

Rossz nyelvek szerint, hiába írta meg a Nothing Compares 2U-t Sinéad O’Connornak, vele csak egyszer találkozott, és az a randi is kisebb verekedésbe torkollott.

Egyébként két felesége is volt, az első Mayte Garcia, akit tizenhat évesen ismert meg úgy, hogy a lánynak még fiúja sem volt előtte. Próbálta magát távol tartani tőle, de a szerelem akkora volt köztük, hogy nem tudtak menekülni, és összeházasodtak. Azt már kevesebben tudják, hogy ebből a nagy szerelmi házasságból született a sztár egyetlen gyermeke is. Sajnos már a terhesség alatt kimutatható volt, hogy a gyermek nem fejlődik rendesen, így feleségének a kiírt idő előtt egy hónappal, császármetszéssel meg kellett szülnie. A kisfiú súlyos fejlődési rendellenességgel, Pfeiffer-szindrómával született, eltorzult testtel és koponyával, a szemgolyói pedig az üregükön kívül nőttek. Semmi esélye nem volt az életre.

Mayte Garcia és Prince 1995-ben - Forrás: Getty Images/Rob Verhorst/Redferns

Prince a kisfiú életének hat napja alatt, amikor csak tehette, beszélt és énekelt neki, és az elvesztése olyan súlyosan megrázta, hogy ekkor szokott rá a fájdalomcsillapítókra és a kedélyjavítókra, majd nem sokkal később csatlakozott a Jehova tanúihoz, és nagyjából ezzel egy időben váltak a dalszövegei is egyre kevésbé vulgárissá.

A házassága nem volt képes cipelni ezt a terhet, négy év múlva elváltak, de volt feleségével jó kapcsolatban maradtak.

A második felesége Manuela Testolini volt, akit negyvenhárom éves korában ismert meg a sztár: szerelem volt ez első látásra, és aztán az öt évvel későbbi válásuk újra romba döntötte.

Egyébként hiába élt viharos szerelmi és szexuális életet, csakúgy, mint a jótékonykodásokról, a magánéleti hódításairól, kalandjairól sem nyilatkozott. Csakis a rivaldafényben élő nőkkel kapcsolatos ügyek kerültek napvilágra, de igazából ők sem beszéltek sokat a kapcsolatukról. Legtöbbször imádott sztár lenni, a show-bizniszben megmutatni magát, extravagánsan élni és viselkedni, de amíg a zenei zsenijét szívesen mutogatta, a magánéletét inkább védeni szerette.

Manuela Testolinival 2005-ben - Forrás: Getty Images/Carlo Allegri

Amit a szülők „köszönhetnek neki”

Az eddig elmeséltekből talán kiderül, hogy meglehetősen összetett személyiség volt, és bár a művészetéért, emberbarát mivoltáért is hálásak lehetünk neki, azt csak kevesen tudják, hogy a már emlegetett szókimondó, erős szexuális tartalmú dalszövegeiért – áttételesen ugyan, de – szintén hálával tartozhatnak neki a kiskorúak szülei. Miután ugyanis Mary El, Al Gore alelnök felesége meghallotta a tizenegy éves lányukat, amint Prince Darling Nikki című, erősen szexuális töltetű számát énekelte, létrehozta a PMRC-t (Parents Music Resource Center), ami elérte, hogy az erőszakos, kábítószeres vagy szexuális témájú dalszövegeket tartalmazó hanghordozókra a lemezkiadók figyelmeztető matricákat ragasszanak „Explicit Lyrics, Parental Advisory” (magyarul nagyjából: Szókimondó szövegek, szülői felügyelettel) felirattal. Ez azóta is működik minden létező platformon.

Pont mint ahogy Prince művészete is. De csak őszintén azzal az „elmúltam 18” gombbal!

Marossy Kriszta

Kiemelt kép: Getty Images/Kevin Winter