Válás előtt, után, közben – Csodálatos-rettenetes út egy új életig
Nem lehet előre elképzelni, milyen iszonyatos megpróbáltatás egy válást végigcsinálni. Persze, hall róla az ember, és az eszével fel is fogja, megérti, mert látja másokon. De benne lenni még sokkal nehezebb. Egy egész élet megkérdőjelezése, komplett talajvesztés és identitáskrízis – akkor is, ha a két fél nem gyűlölte meg egymást. Minimum egy év, mire az ember kivergődik a partra, bár felállni még akkor sem tud teljesen, önmagunk újraépítéséhez hosszú idő kell. De ha valami vissza tudja adni a folyamat stációit, az a Házassági történet, ami mától a mozikban, december 6-tól pedig a Netflixen is látható – és az év egyik legjobb filmje. Gyárfás Dorka írása.
–
Noah Baumbach egyszer már nekifutott, hogy elmesélje egy válás történetét
Akkor még gyerekszemszögből, mert a szülei válságát próbálta összerakni érett, felnőtt rendezőként. Ez volt A tintahal és a bálna – az egyik kedvenc filmem. Az én szüleim is nagyjából abban az életkoromban mentek szét, mint az övéi, és nekem is volt egy kisebb testvérem, így értettem a film minden szavát, és imádtam a „brooklyniságát”.
Öt évvel a film bemutatója után aztán Baumbach belevághatott a saját válásába is Jennifer Jason Leigh színésznővel, aki ezzel együtt elhagyta Baumbach szülővárosát, New Yorkot is (ahol együtt éltek), hogy visszaköltözzön eredeti otthonába, Los Angelesbe. Nos, ez a csata három évig tartott. Három év! Akarod tudni, mennyire kellett hozzá padlót fogni? Nézd meg a Házassági történetet!
Nem kell ahhoz komoly bűnöket elkövetni egymás ellen, hogy egy válás kifordítsa az embert önmagából. Valahogy megtörténik akkor is, ha a két félben van tisztelet, sőt szeretet egymás iránt.
Kérdezhetnéd, hogy akkor miért kell elválni? Ha két ember még tudja szeretni és tisztelni egymást, akkor mégis miért járják meg a poklok poklát, de végképp: miért teszik ki ennek a gyereküket? Ez is ott lesz a filmben, a történet hátterében. Egész finoman, nem a szánkba rágva, de társadalmi kontextust teremtve a személyes történethez.
Baumbach nem bíbelődött azzal, hogy eltávolítsa a sztorit a saját életétől
A szereplőket másképp hívják, mint a valóságban, de olyan könnyű rájuk ismerni, hogy ennek nincs is jelentősége. A főhősnő, Nicole (Scarlett Johansson) ünnepelt színésznő, aki Los Angelesből származik, de a férje kedvéért New Yorkba költözött, ott csináltak együtt színházat. Hogy pontosan mitől és hogyan, az nem számít, de egyszer csak ráébred, hogy egy ideje nem a saját életét éli. Mindent feladott a férjéért, aztán a gyerekért, a családért, és egy nap rádöbben, hogy önmagát viszont elvesztette közben. Ahhoz, hogy újra megtalálja, vissza kell térnie a gyökereihez és a filmhez – mert az ember tartozik magának azzal, hogy hű önmagához.
Ez nem vicc. Rengeteg nő átmegy rajta. Önszántunkból feladjuk magunkat – mert erre nevel a társadalom, és erre vezetnek az ösztöneink is –, és mire eljön az ocsúdás ideje, már csak teljes tabula rasával lehet visszatalálni az önazonos útra.
És akkor joggal kérdezi a férfi: „De hát ki kényszerített erre? Te akartad! Nem én nyomtalak el.” Gyakran így is van, nem feltétlenül kell hozzá erőszak. Elég a sok külső-belső elvárás és beidegződés.
(Istenem, mennyire másképp nézem ma a Kramer kontra Kramert is.)
A konfliktust itt elsősorban az okozza, hogy a két házas fél nem ugyanott érzi magát otthon, és a gyereket nem lehet szétszakítani, sem rángatni Amerika nyugati és keleti partja között. Ez egyrészt logisztikai, másrészt jogi, harmadrészt anyagi jellegű probléma. Hiába indul onnan a szétválás, hogy „nem akarunk veszekedést”, hogy „nem számít a vagyon” – ami tulajdonképpen nincs –, „minden lehet a tiéd”, amikor el kell kezdeni a részleteket kidolgozni, egy új rendszert felállítani, és végképp: amikor ügyvédek jönnek a képbe, a helyzet mindenképp elfajul. És akkor persze kiderül, hogy érzelmileg is van bőven megoldatlan kérdés.
Baumbach mindent megtett azért, hogy a filmet objektív szemszögből ábrázolja
Fontos szempont, hogy ne lehessen részrehajlással vádolni. Mindenkinek jut egy-egy olyan elnyújtott pillanat a filmben, amikor megértjük a motivációit, a lelkiállapotát, a belső küzdelmeit, és azonosulni tudunk vele. Persze van még ezeken felül is számtalan pillanat, amikor mindkét féllel együtt érzünk, amikor egyformán szerencsétlennek tűnik mindenki, akinek ezen a folyamaton át kell mennie.
Hogy aztán a film mégis inkább egy csöppet a férfi szempontjait mutatja be érzékletesebben – például azt, hogy milyen nehéz új otthont kialakítania egy olyan városban, ahol eleve nincs otthon, vagy milyen nehéz egyszerre dolgozni, pénzt keresni, a gyerekkel lenni és válni – az végül is nem csak azon múlik, hogy Baumbachnak mégiscsak erről van közvetlen tapasztalata. Hanem legalább annyira azon, hogy a férfi főszereplője, Adam Driver akkora átéléssel, olyan elemi erővel jeleníti meg az érzelmeit, hogy az beborítja a vásznat.
Hiába ment át épp Scarlett Johansson egy váláson, mialatt a filmet forgatta, ő mégis „játszik”.
(Ez egyébként nem olyan érthetetlen: aki benne van, talán önkéntelenül is eltávolítja magától a valós érzelmeket.) Driver viszont már első feltűnése, a Csajok című sorozat idején azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a legbelsőbb félelmeit, szorongásait olyan nyersen tudja kiokádni magából, ami egyszerre ijesztő és lenyűgöző. Most ezt a képességét fejlesztette tökélyre – külön dolgozatot lehetne írni a játékáról.
A Driver által megidézett mélységes mély gyász mellett – melyet az elveszett élet felett érez –, muszáj még megemlíteni Laura Dern játékát is. Dern szinte szárnyal az utóbbi években, és most is olyan komplex és karakteres a feminista ügyvédnő szerepében, hogy alig lehet másra nézni, amikor a vásznon van. Kapott ráadásul egy olyan monológot az anyaeszmény teljesíthetetlen elvárásairól, amit ki kéne vágni a filmből, hogy önálló életre keljen a neten.
Ilyen szellemesen levezetni – Szűz Mária alakjából –, hogy mitől szenvedünk mindahányan, még sosem hallottam.
Hálás vagyok Baumbachnak két idézetért is
Az egyik, ahogy Nicole az anyjával és a nővérével elénekli egy házi partin Amerika egyik klasszikus musicalslágerét – ez Woody Allen filmje, a Hannah és nővérei előtti főhajtás. (By the way az is Woody Allenre utal, hogy Wallace Shawn feltűnik a filmben – lassan ő lett a legtipikusabb new york-i figura, akit nem lehet kihagyni a városhoz szorosan kötődő filmekből. És ha már itt tartunk, az is kedves poén, hogy Ray Liottát a történet szerint Jay Marottának hívják.) A másik szintén egy dalbetét: amikor Adam Driver bámulatos tehetséggel, teljesen váratlanul prózai jelenetből átváltozik bárénekessé, és előadja Stephen Sondheim Company című musicaljének (életem egyik legnagyobb színházi élményének) legmegrázóbb dalát – olyan színvonalon, hogy az embernek eláll a szava, hogy még erre is képes.
Mielőtt azonban bárki azt hinné, hogy a Házassági történet olyan ínyencfalat, ami csak a megrögzött filmrajongóknak való, az nagyot téved. Azt is muszáj hozzátenni, hogy bár számos fájdalmas pillanatot rögzít abból a tragikus folyamatból, amikor egy család széthullik, mégis tele van szép és vicces pillanatokkal. Az utolsó jelenet is ilyen: az egymás iránti gyengédség és összetartozás jelképe.
Épp olyan hullámvasúton ülünk a film nézése közben, mint amire a valóságban kell felszállni – azzal a hatalmas könnyítéssel, hogy ez csak két és fél órán át tart.
Persze teljesen még utána sem tudjuk magunk mögött hagyni, de ahogy egy válásból is előbb-utóbb felépül az ember, ezt a két és fél órát is fel fogjuk dolgozni, és a végén csak gazdagabbak leszünk tőle. Mert ilyen érzékenyen, reálisan és meleg szívvel talán még sosem dolgozták fel egy válás történetét.
Gyárfás Dorka