Szuperhősöm: Annette Bening
Azok közé az emberek közé tartozik, akikről nem tudja levenni az ember a szemét. Nem azért, mert tökéletes babaszépség – cseppet sem az – igaz, ha az lenne, akkor legfeljebb pár pillanatig lenne önmagában érdekes, nem pedig bámulnánk rajongva, ahogy beszél, ahogy mosolyog, ahogy mozog, ahogy játszik. Klasszikusok sztárja filmen és színpadon egyaránt, a legkomolyabb színészi feladatokat oldja meg lazán, de ez nem tartja vissza attól, hogy fejest ugorjon Marvel kapitány univerzumába is, ha úgy tartja kedve. Igaz, a kisebb gyerekei magyarázták el neki a forgatókönyvet – van neki négy amúgy Hollywood egyik legnagyobb szívtiprójától. A csodálatos Annette Bening ma 61 éves! Kurucz Adrienn írása.
–
Nem játssza a dívát, hanem díva
Smink nélkül, rövidre nyírt, borzas hajjal, szemüvegben, trottyos farmernadrágban és kinyúlt pólóban is, ahogy időnként lefotózzák itt-ott – nem zavarja.
Az más kérdés, hogy a következő nap elmegy egy tévéshow-ba, és leesik az állunk, olyan dögös.
És ha már ott ül abban a tévéstúdióban, akkor tutira a házasságáról kérdezik, illetve az biztosan szóba kerül: a híres macsószelídítése, pedig „mellesleg” az elmúlt majdnem három évtizedet, amióta Warren Beatty felesége, végigdolgozta, és jó érzékkel, okosan válogatott a forgatókönyvek közül, majd rendre bravúrosan oldotta meg a feladatát.
Az a fajta nő, aki tudja, mi áll jól neki, és mi felejtős. Ez nem biztonsági játékot jelent, hanem mély önismeretet és intelligenciát.
Azzal a státusszal, ami neki van, együtt jár a szüntelen figyelem. Sztár, de a titkait megtartja magának. Kirobbanó, de sohasem közönséges, szenvedélyes és visszafogott egyszerre, nagyon izgalmas nő.
Amikor az anyukáját arról kérdezték (miről másról?), vajon mivel vette le Warren Beatty-t Annette a lábáról, azt válaszolta az asszony: „Hát, azzal, hogy a sok színésznő között Annette Annette maradt”.
És hogy ezt a tulajdonságát minek köszönheti?
Mitől tud ennyi év reflektorfény után is ilyen természetes, nemesen egyszerű, és maníroktól mentes lenni, nem önmaga szobrává válni, mint oly sokan? Ezt nem kérdezték a mamától tudomásom szerint, de talán, ha csak szerénysége belé nem fojtja a szót, azt felelte volna, az egyik ok bizonyára a szerencsés családi háttér.
Annette kansasi lány, mint Dorothy az Ózból, annyi különbséggel, hogy nem árva, hanem szerető szülőkkel bír. Viszont ő is messzire jutott, és ő is felismerte, hogy mindenhol jó, de legjobb otthon.
A szülei nagyon fiatalon keltek egybe a háború után, és ma is együtt vannak, kilencvenen túl mind a ketten immár. A papa biztosítási ügynök volt, a mama pedig háztartásbeli egész életében, és a templomi kórusban énekelt, amikor épp nem négy gyereke és a férje körül tüsténkedett. A tesók: két lány, két fiú, épp, mint most Beningéknél, összetartanak, mindenki civil pályát választott, kivéve a mama művészi hajlamait öröklő Annette-t.
A család istenhite, így fogalmazott egyszer Bening, alapjában derűlátóvá tette, de a vallás – és a szülők – nem korlátozták feleslegesen, engedték szárnyalni kicsi korától kezdve.
Iskolai színjátszókörökből vezetett az út a színészmesterséghez, a San Franciscó-i egyetem drámaszakára, majd nagyvárosok színpadain játszott klasszikusokhoz: Shakespeare-hez és Csehovhoz, hamar a színházi Oscarnak is nevezett Tony-díjhoz.
A kilencvenes évek elején beszippantotta a film és az anyaság
Hogy aztán három évtizednyi kihagyás után térjen vissza 2019 tavaszán a Broadway-re, az Édes fiaim című Miller-darab főszerepében, és egyből megint Tony-díj jelölést kapjon.
Jelöltséggel amúgy tele van a padlás – hétszer jelölték Golden Globe-ra (kétszer meg is kapta), négyszer Oscarra – ezekről viszont lecsúszott.
De mi történt Broadway és Broadway között a harminc év alatt?
Néhány tévésorozatbeli beugrós szerep és egy családi vígjáték után Milos Forman kinézte magának Pierre Ambroise François Choderlos de Laclos levélregényének adaptációjába. Így készült el a Valmont, ami ma már klasszikusnak számít, ám akkor sikerét alaposan lefölözte az a tény, hogy Stephen Frears leforgatta ugyanennek az írásnak az alapján a Veszedelmes viszonyokat, ami előbb került a mozikba.
De Bening – Colin Firth partnereként különben – mégiscsak befutott. A következő mozi már a Svindlerek, ami Oscar-jelölést is hozott. Sorra jöttek a mozik: Képeslapok a szakadékból, Csak egy lövés, Feketelistán, Szerelem a Fehér Házban.
Aztán a Bugsy, ami megváltoztatta az életét.
Nemcsak azért, mert a Las Vegas alapítójáról szóló film óriási siker volt, nyolc Golden Globe- és tíz Oscar-jelölést kapott, hanem mert partnere benne a későbbi férje, az addig playboykodó Warren Beatty.
Beatty 21 évvel idősebb Beningnél, ötven felett járt már bőven, mindent elért gyakorlatilag, amit el lehet ebben a szakmában – és a nőknél. Elképesztő figura, színészként, rendezőként, forgatókönyvíróként és producerként is nagyágyú, külön cikket érdemelne, de mivel most a felesége születésnapos, ne engedjük, hogy elvigye a figyelmet róla!
Beatty az interjúkban ma már úgy meséli, tíz másodperc alatt eldöntötte a megismerkedésük után, hogy ezt a nőt elveszi. Ha pedig azt firtatják, miért nem házasodott meg korábban, azt válaszolja: nem a házasságtól félt, hanem a válástól.
Aztán jött Annette Bening, és leterítette. Leforgatták szépen, fegyelmezetten a Bugsyt, csak aztán randevúztak. A vacsora olyan jól sikerült, hogy még aznap megfogant, azt mondják, első gyermekük. Összeházasodtak, és azóta is együtt vannak – 27 éve. További gyermekeik születtek, és amikor Beninget arról kérdik, hogy bírják ki együtt, akkor esze ágában sincs okoskodni, ködösíteni, hanem valami olyasmit felel mindig, hogy: „Az a titok, hogy nincs titok, tudja ezt minden házas”.
És ezt még azzal is ki szokta egészíteni, hogy mivel nagy a korkülönbség, alapvetően fáziskésésben vannak sok területen a férjével, de a házasság nem viadal. És bár nagyon másmilyenek ők ketten, szerencsére, ha más úton és sebességgel is, de eljutnak mind a ketten ugyanoda, csak ez számít. Csak a család.
A szennyest persze, ami nyilván náluk is van, sosem teregetik ki, a nyilvánosság előtt élnek elég zárkózottan, ám egy komolyabb konfliktus híre pár éve azért kiszivárgott. Elsőszülött, akkor tinédzser lányuk ekkortájt jelentette be, hogy nemet vált, férfivá műtteti magát, és ezentúl Stephenként fog élni. Beatty a hírek szerint liberális elvei ellenére sem fogadta jól a nemváltó műtét tervét, és feleségével komolyan egymásnak feszültek ebben a kérdésben, aki támogatta a gyerekük kívánságát. Idővel az apa is megenyhült, és a családi béke helyre állt.
Bening azt szokta mondani: a család is csak olyan, mint a színház, folyton dráma van
Ő különben pont erre vágyott, nagy, zajos családra, egész kicsi korától kezdve, így emlékszik, és össze is jött a dolog. De közben a másik a szerelem sem maradt viszonzatlan. Fontos rendezőkkel dolgozott, jobbnál jobb színészek partnerségében az elmúlt évtizedekben.
Ott van például Sam Mendes – addig – színházi rendező első filmje, Az Amerikai szépség, amely óriási kedvence lett egy egész generációnak (az enyémnek történetesen). Vagy a Csodálatos Júlia, Szabó István rendezésében. Julia Lambert öregedéssel szembenéző, fiatalabb férfit szerető, vívódó, vergődő-szárnyaló karakterének lesznek majd testvérei is a pályán: például A sztárok nem Liverpoolban halnak meg című 2016-os mozi, ebben is egykori ünnepelt színésznőt játszik Bening. Brillírozik közben a vásznon is anyaszerepben – Kés, villa, olló, Huszadik századi nők, A gyerekek jól vannak: nagyon szerethető filmek ezek is.
De beskatulyázni azért nem hagyja magát Bening, talán ezért is mondott igent a képregényt adaptáló Marvel kapitányra, a 2019-es szuperhősös mozifilmre, amelynek a forgatókönyvét gyermekei segítségével tudta csak értelmezni állítása szerint. A szerepe szerint ő a Legfelsőbb Intelligencia, a kree nép vezetője. És mi elhisszük neki. Ezt is.
Kurucz Adrienn
Kiemelt kép: Getty Images/Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic