Ez a kiállítás megadja az egónak, ami jár
„Földünk is csupán egy pötty a sok millió csillag közül a kozmoszban. A pöttyök jelentik az utat a végtelenségbe.” Te melyik alkotásban fotóznád le magad legszívesebben? Persze csak akkor, ha marad belőle valami, miután mindenki más szelfizett már vele egy jót. Yayoi Kusama és a végtelen pöttyök világa megadja a posztmodern egónak, amire annyira vágyik: a végtelenség érzését. Szőcs Lilla írása.
–
A napokban olvastam, hogy valaki szelfizés közben tönkretette Yayoi Kusama híres kiállításának egyik darabját. Látjátok a fönti képen azokat a fekete pöttyös, sárgán világító tököket? Na, azok közül az egyiket. Miközben – mint szinte minden egyes látogató a tárlaton – magát fotózta a tükörben, véletlenül rálépett az egyik darabra. A washingtoni kiállítást egy rövid időre be is kellett zárni emiatt...
De közben éppen a szelfiző látogatóknak is köszönhető, hogy az Infinity Mirrored Room – azaz: Végtelen tükörszoba – installációi az utóbbi években sikeresen elárasztották az internetet művészettel és pöttyökkel. Így aztán mi, akik nem vagyunk olyan szerencsések, hogy élőben, a saját városunkban láthatnánk Kusama pöttyös csodáit, legalább így, a világhálón keresztül tapasztalhatjuk, ahogy ezek a műalkotások elvisznek minket a végtelenbe és tovább.
Yayokoi Kusama az élő képzőművészek közül az egyik legértékesebb alkotó az aukciós piacon. Bárhol is installálják utazó kiállítását, az mindig hatalmas tömegeket vonz. Töretlen sikerét a XXI. században talán éppen annak köszönheti, hogy akaratlanul is az emberi hiúságunknak hízeleg – egy olyan korban, amelyben az egyén szereti a saját kultuszát ünnepelni és saját magát fotózni mindig, mindenhol. Kusama pöttyös alkotásai pedig éppen az örökkévalóságnak, a szerelem és a világmindenség határtalanságának tapasztalását hozzák el a néző számára.
Íme, azok a szobák, amelyeket elhoznék Magyarországra (ha lottónyertes lennék).
1. Infinity Mirrored Room – Phalli’s Field (Phalli mezeje)
Yayoi Kusama 1965-ben alkotta meg az első Végtelen tükörszobát, amibe több mint két éven át varrta a földből kinövő fehér alapon piros pöttyös fallikus anyagszobrokat. Ezzel kezdődött minden. A hatvanas évek szexuális forradalmában igencsak provokatív elképzelésnek számított a fallikus tükörszoba, ami egy az egyben megkérdőjelezte a férfi princípiumot.
Yayoi egyrészes zárt piros dresszben – kiemelkedve a legnagyobb piros pöttyként – szerepelt modellként a tükörszobában, ezzel is hirdette a szexuális forradalmat és az egyenlőséget.
Azóta több mint húsz különböző szoba készült el, amelyekből most azokat mutatjuk meg, amelyek a legnépszerűbbnek számítanak.
2. Infinity Mirrored Room – Love Forever (Szeress örökké!)
Eleinte, mint egy peep-show-ban egy ablakon keresztül lehetett megkukkolni a végtelen alkotást – meséli Yayoi egy vele készült riportban. Egyes alkotásainál, mint ahogyan a fenti képen is látható – megmaradt az említett „peephole" megoldás, míg másoknál tovább fejlesztette azokat, és tükörszobaként teljesedtek ki. Itt, mint egy kaleidoszkópba nézve, jelenik meg a látogatók szeme előtt az örök szerelem. Yayoi a hatvanas években ezzel az alkotásával állt ki az emberi jogok, a béke és a szexuális szabadság mellett.
3. Infinity Mirrored Room – The souls of millions of light years away (Lelkek fényévek millióira)
A művész a kiállítás darabjait a hatvanas évek óta folyamatosan tökéletesíti, talán most az individuumok korában teljesedett ki csak igazán. Tükörszoba-installációi a netfüggő, narcisztikus énünket veszi célkeresztbe. Belefotózhatom magam a végtelenbe, lehetek csepp a tengerben... vagy a pöttyök között a főszereplő, mindennek az alfája és ómegája. (Szentesi, hallod ezt?!)
Eddigi alkotásai közül talán ezt próbálnám ki a legszívesebben. A világegyetem tökéletes másának megalkotását több száz LED-izzó, tükrök és víz segítségével érte el. A padló kivételével minden oldalról tükrökkel határolta körül a szobát, míg a padlót felöntötték egy vékony vízréteggel. A falakról lógó LED-izzók tükröződnek mindenhonnan vissza. Ezekben a zárt alkotásokban amúgy a látogatók mind összesen 20-45 másodpercet tölthetnek el.
4. Dots Obsession – Love transformed into Dots (Szerelemből pöttyök)
A japán művésznő számára a pöttyök nemcsak a végtelenséget, hanem a szerelmet is szimbolizálják. A pöttyös gömbökkel párhuzamosan egyszerre több installációja is láthatóvá vált, míg egyikbe egy lyukon keresztül nézhet be a látogató, addig a másik installációnak maga is a részese lehet. Hatalmas rózsaszín pöttyös gömbökkel borítva be a teret üzeni: ez a szerelem.
5. Infinity Mirrored Room – Aftermath of Obliteration of Eternity (Miután eltörölték a mindörökkét)
Egy jellegzetes japán tradíció a Toro nagashi ceremónia szerint, a nyári obon-fesztivál utolsó napján a helyiek papírlámpásokat úsztatnak a folyón, hogy segítsenek visszatalálni az ősi lelkeknek a nyugvóhelyükre. A művésznő ebből az ősi szokásból táplálkozva alkotta meg aranyló lámpásokból berendezett végtelen tükörszobát, eljátszva a halál utáni élet és öröklét gondolatával.
6. Infinity Mirrored Room – All the internal love i have for the pumpkins (Lelkem minden – tökök iránt érzett – szeretete)
Egyfajta költői nyugalommal áraszt el látványuk – vallja az alkotó. A II. világháború idején az élelmiszerhiány Japánt is sújtotta. Nem úgy, mint Yayoi szülőfaluját, ahol végtelen mennyiségű sütőtök volt, hála a családi csemegeboltnak. Kedvenc zöldsége a sugárzó energia forrását szimbolizálja számára, ami több alkotásának is témájává vált.
7. Obligatory room (Kötelező szoba)
A korábbi szobákkal ellentétben a tükrök helyett egy klasszikus amerikai kertvárosi ház fogadja a látogatókat, és egy csomag színes pötty. A házba lépve fehérre mázolt matt belső térbe jut az ember. Az interaktív szobában a kiállítás látogatóinak a kapott színes pöttyöket tetszés szerint kell elhelyezniük a szobában. Szimbolikusan megtöltve apránként élettel az üres és steril szobát.
Noha Yayoi Kusamának épp a földgömb másik oldalán van kiállítása, műveit, ha akarnám, se tudnám – vagy csak nagyon nehezen – kizárni az életemből, mivel az internetnek hála, mindenhol ott van.
Pettyezett mintái, amelyeket korábban vászonra festett, már nincsenek korlátok közé szorítva. Teret és időt felülírva utazzák körbe a világot alkotásai, átlépve egy kiállítás korlátait. Yayoi életműve – hála a közösségi médiának – igazán kiteljesedik; művei beborítják a világot pettyekkel és szerteszét tükröződnek a végtelenbe és tovább!
Forrás: ITT, ITT, ITT, ITT, és ITT.
Kiemelt kép (balról jobbra) ITT, ITT, ITT és ITT.
Szőcs Lilla