„Nem azért mondtam” – Ernelláék Farkaséknál – filmajánló
Előrebocsátanám, hogy imádom Hajdu Szabolcsot és Török-Illyés Orsolyát. Ritka, elképesztő emberi és művészi szövetségben élnek hosszú évek óta, és amihez nyúlnak, arannyá változik. Mármint képletesen, mert anyagi támogatást nem nagyon kapnak, így volt ez legújabb produkciójuk, az Ernelláék Farkaséknál esetében is, am – bár fura ilyet mondani, de – határozottan jót tett a filmnek. Kalapos Éva Veronika filmajánlója.
–
Otthon, édes otthon
Hajdu és Török-Illyés ugyanis így jobb híján saját lakásukban, egyetlen helyszínen forgatták le ezt a 81 perces alkotást, a négy főszerepből kettőt ők játszanak, a gyerekszereplőket pedig a saját gyerekeik személyesítik meg (a Hajdu-családon kívül Tankó Erika és Szabó Domokos brillírozik a vásznon). Ez már önmagában is hihetetlenül személyessé teszi a filmet, hiszen képzeljük csak el, milyen lenne, ha a saját életterünkben, a saját bútoraink között kerülne elmesélésre a történetünk? Vagyis bocsánat, Farkasék és Ernelláék története, ami azonban mindannyiunk közös története is.
Az alapsztori szerint a Farkas házaspár házassága válságban van: kisfiuk, az ötéves Brúnó érkezése óta nem találják az utat egymáshoz. Ebbe az amúgy sem könnyű helyzetbe csöppen bele a feleség, Eszter nővére, Ernella, a férje, Albert és a lányuk, Laura. Ernelláék Skóciából térnek haza vert seregként, mert odakint nem sikerült megtalálniuk a számításaikat, és hazafelé még az autójuk is lerobbant, ezért kérnek szállást Farkaséktól. A sokszorosan feszült helyzet magában hordozza a drámai végkifejletet – azaz magában hordozná, ha nem egy Hajdu-filmről beszélnénk.
Finomhangolás
Sokan Yasmina Reza Az öldöklés istene című darabjához és az abból készült Polanski-filmhez hasonlítják az Ernelláékat, és az összevetés felületesen meg is állja a helyét. Itt is két különböző kulturális és anyagi hátterű pár csap össze, és a viták során felszínre kerülnek az emberi és párkapcsolati gyengeségek, ám a hasonlóság itt véget is ér. Yasmina Reza mindent kimond, míg Hajdu filmjében (aminek a forgatókönyvét is ő írta) a főszerep inkább a sejtetésé. Egy tekintet, egy kézmozdulat, egy szájhúzás világokat tár fel – a kódolásban sokat segít, hogy a film nagyrészt közelikkel dolgozik –, ehhez pedig kopogó, fájdalmasan pontos mondatok járulnak. „Na, ezt nem azért mondtam” – hangzanak el a békítő szavak a kimondott sértés vagy bántás után, mintha a beszélők minden kimondott szavukat azonnal megbánnák, és amúgy sem látnák értelmét, hogy egyáltalán bármit is mondjanak. Ami kár volna, mert erre a filmre hatványozottan igaz, hogy az összes mondatában magunkra, a saját félelmeinkre, elhallgatásokkal teli viszonyainkra, öncsalásainkra és hazugságainkra ismerünk. A barátnőmmel végig némán meredtünk a vászonra, és markoltuk a szék karfáját, mert a szembesülés sosem lehet kellemes érzés. Csupán az könnyíti meg, hogy itt a rendező és a színészek velünk jönnek az úton – a tükörbe, amit tartanak, ők maguk is belenéznek.
Living my life in vain
A filmben csupán egyetlen nagyon fontos dal hangzik el: Daniel Johnston, a súlyos mániás depresszióval küzdő énekes-dalszövegíró Life in vain című számát Farkas felesége, Eszter kapcsolja be, és a dal tökéletesen összefoglalja, mi a probléma mindannyiunk életével.
Felőröljük magunkat a mindennapi konfliktusokban, bántjuk azokat, akiket a legjobban szeretünk, odavetett félmondatokkal tesszük tönkre egymást lassan és módszeresen, és még csak nem is tudjuk, miért. Emiatt ajándék minden hasonló művészeti produktum: mert ha csak annyi eredménye lesz, hogy a moziból hazatérve kedvesebben szólunk a párunkhoz, felhívjuk a nagymamánkat vagy megölelgetjük a gyereket, már elérte a célját. De talán az is elég, ha a hatására egyszerűen elgondolkodunk, hogyan lehetne másképp. Élhetnénk-e vajon olyan életet, amelyben nem rágódunk állandóan ezeréves sérelmeken, nem nézünk le és ítélünk el másokat, nem vagyunk alapból ellenségesek csak azért, mert nem értünk valamit? A film, ahogy minden jó alkotás, válaszokat nem ad, ám ezernyi kérdéssel szembesít, melyek napok múlva is bennünk lüktetnek. Ezért és így érdemes mozit csinálni: alázattal, szívvel és kíméletlenül.
Kalapos Éva Veronika
Kiemelt képünk forrása: Big Bang Media