A Forma–1 első hivatalos versenye

Az első világbajnoki F1–futamot 1950. május 13-án rendezték Silverstone-ban, Angliában. Ez az esemény egy történelmi mérföldkő volt a motorsport világában, hiszen ekkor indult el a Forma–1-es világbajnokság, amely a mai napig a legnagyobb és legismertebb autóverseny-sorozat. 1950. május 13-ától szeptember 8-áig tartott, és hét futamból állt, javarészt európai helyszíneken. Az Alfa Romeo csapata dominálta a versenyt, és Giuseppe Farina nyerte meg az első világbajnoki címet.

A Forma–1-es autók gyorsabbak a földön haladó repülőgépeknél

Az F1-es autók képesek elérni a 350 km/h sebességet, ami gyorsabb, mint egy átlagos utasszállító repülőgép sebessége a felszállás előtt. Azonban az igazi különbség a kanyarokban rejlik, ahol a Forma–1-es autók nagy sebességgel fordulnak, míg a repülőgépek a levegőben is komoly sebességvesztést szenvednek el.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A leggyorsabb pit stop rekordja

A leggyorsabb pitstop rekordját a McLaren csapata tartja: 1,80 másodperc alatt cseréltek kereket Lando Norris autóján a 2023-as Katar Nagydíjon! Ez azt jelenti, hogy kevesebb mint két másodperc alatt a csapat tagjai tökéletes szinkronban dolgoztak, hogy az autó minél hamarabb visszatérhessen a pályára. Hát, próbáltam megemelni egy kereket tavaly a Hungaroringen, és nem volt egyszerű, szóval minden tiszteletem az ő munkájuk előtt.

Ezzel a friss rekorddal a McLaren megdöntötte a korábbi 1,82 másodperces rekordot, amelyet a Red Bull Racing csapata állított fel.

Csak egyetlen nő szerzett világbajnoki pontot

Lella Lombardi egyedüli nőként szerzett világbajnoki pontot a Forma–1-ben. 1975-ben, a Spanyol Nagydíjon az 6. helyezettként végzett, így fél pontot szerzett. Ez a rekord továbbra is fennáll, és Lombardi neve egy emlékezetes pillanata a női pilóták szereplésének a sportágban. Ez a fontos pillanat is évfordulós idén, ugyanis 50 éve volt.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

SOFDICar (@sofdicar) által megosztott bejegyzés

A jövő: nők a Forma–1-ben

Az F1 Academy egy izgalmas új kezdeményezés, amelyet kifejezetten a női versenyzők számára indítottak, hogy segítse őket eljutni a Forma–1-ig. A cél, hogy a tehetséges női pilóták számára versenyzési lehetőséget biztosítson, miközben segít nekik a fejlődésben és a motorsport világában való boldogulásban. A program nemcsak versenyzést kínál, hanem mentorálást és támogatást is, mivel több Forma–1-es csapat, mint a Ferrari vagy a McLaren is részt vesz benne.

Az F1 Academy egy remek lehetőség, hogy a női pilóták megmutassák, mire képesek, és egyre több női versenyző juthat el a Forma–3, Forma–2, majd végül a Forma–1 szintjére.

Ez a sorozat hatalmas lépés a motorsportbeli egyenlőség felé, és talán az F1 jövőjében egyre többet látjuk majd a női versenyzőket is a rajtrácson.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

PUMA Motorsport (@pumamotorsport) által megosztott bejegyzés

A leghosszabb uralom

Michael Schumacher rekordja, miszerint 2000 és 2004 között zsinórban 5 világbajnoki címet nyert, továbbra is a legnagyobb dominanciát jelenti a Forma–1 történetében. A Ferrari csapatával elért sikerei egy új aranykorszakot indítottak el a sportágban, amely a motorsport rajongóinak generációit vonzotta.

autóverseny Forma–1 futam
Michael Schumacher - Forrás: Getty Images/ Mark Thompson /Allsport

A legfiatalabb győztes

Max Verstappen 18 éves és 228 napos korában nyerte meg első Forma–1-es versenyét 2016-ban, a Spanyol Nagydíjon. Ezzel ő lett a legfiatalabb győztes a Forma–1 történetében, ami egy olyan rekord, melyet azóta sem döntöttek meg. Verstappen a Red Bull Racing csapatával érte el ezt a felejthetetlen győzelmet, és a sportág egyik legnagyobb tehetségévé vált, immáron 4 világbajnoki címmel. Bár hallani pletykákat, miszerint a Mercedes fiatal versenyzője, Andrea Kimi Antonelli hasonló tehetség, és idén ő a legfiatalabb a mezőnyben, ezt a rekordot már nem fogja megdönteni.

A Forma–1 legidősebb versenyzője

A legidősebb versenyző, aki valaha Forma–1-es futamon részt vett, Louis Chiron volt, aki 1955-ben, 58 évesen indult a Monaco Nagydíjon, az ő rekordját azóta sem döntötte meg senki. Jelenleg Fernando Alonso a legidősebb aktív versenyző, 43 évesen.

Gyakran viccelődnek azon, hogy még mindig hatalmas lelkesedéssel versenyzik a fiatalokkal, akik még meg sem születtek, amikor ő már a pályán volt. Reméljük, hogy még sokáig versenyez, és örök fiatal marad!

Az F1-pilóták fizikailag extrém sportolók

A Forma–1-es pilóták elképesztő fizikai és mentális terhelést bírnak el. Egy verseny során akár 4–6 G erőhatás is éri őket a gyors kanyarokban, ami a testük számára komoly kihívás. A versenyek alatt a pilóták akár 2–3 kg-ot is veszíthetnek testsúlyukból a folyadékveszteség miatt. Ezért a pilóták szigorú edzésprogramokat és diétákat követnek, hogy fizikailag felkészüljenek a versenyekre.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A legnézettebb verseny

A 2021-es Abu Dhabi Nagydíj – Max Verstappen és Lewis Hamilton drámai csatája – több mint 108 millió emberhez jutott el élőben, ezzel az egyik legnézettebb motorsport-eseménnyé vált valaha. Nekem ez volt az első Forma–1-es évem, soha nem izgultam még ennyire egy sporteseményen, mint ezen a futamon.

Tudom, hogy ez egy rendkívül vitatott verseny és világbajnoki cím volt, de soha nem fogom elfelejteni azt az érzést, amikor Max Verstappen, ennyi év Lewis Hamilton-dominancia után, világbajnok lett.

Kerepeczki Anna

Források: ESPN, Wikipedia, formula1.com, RacingNews365, GPFans, MPH

Kiemelt kép:  Getty Images / Mark Thompson;Douglas Miller/Keystone