„A férfi nem főz, arra van a feleség” – Nőgyűlölő, lealacsonyító reklámszlogenek a múltból
Volt idő, amikor egy ketchupos üveget szimplán azzal el lehetett adni, hogy még egy nő is ki tudja nyitni. Ha ez nem lenne elég, mindezt egy olyan képpel illusztrálták, mintha a hülyének nézett nő épp készülne rámarkolni (és rábukni) az üvegre. Igen, volt idő, amikor a közmegegyezés szerint a nő egy üres használati tárgy volt, akiből bármikor hülyét lehet csinálni. Az alábbi gyűjtésben ilyen régi hirdetéseket szedtünk össze, mert néha nem árt szembesülni, milyen messziről indultunk. (És még mindig nagyon sok van hátra ebből az útból… Ki tudja, pár év múlva melyik mai hirdetésen fogunk ugyanígy szörnyülködni.) Szabó Anna Eszter írása.
–
Csak egy nő
Néhány évtizede az ideális háziasszony egy nem túl feltűnő, de mindenképp kedves mosollyal az arcán, belőtt hajjal, csinos ruhában tálalja a reggelit a munkába induló férjének. Nem zargatja az urát fölösleges locsogással, csak jó étvágyat kíván, majd kezébe adja az aktatáskát, kalapot, és szép napot kíván a dolgos munkanaphoz. Mert
az asszonynak ennyiről szólhatott az élete. Rendben tartani a házat, mosni, főzni, takarítani, vacsorával várni a ház urát, rendelkezésre állni, amikor a szükség úgy kívánja, de egyébként lehetőleg ne zavarjon sok vizet. Hiszen csak egy nő.
A hirdetések is ezt a hozzáállást tükrözték vissza. Simán el lehetett adni kávét pusztán azzal a szlogennel, hogy „férjkényeztető kávé”. Konyhai robotgépet hirdettek olyan szöveggel, hogy a férfi nem főz, hisz arra van a feleség, sőt, (teljesítmény fokozó hatást sugallva) vitaminkészítményeket azzal népszerűsítettek, hogy minél több házimunkát végez az asszony, annál jobban néz ki.
1920 Sexist Ad pic.twitter.com/Z9253Igk
— Rosie The Riveter (@Woman_Power_) June 20, 2012
És ez csak a jéghegy csúcsa.
Ha nem adja, szerezd meg!
A Jade East After Shave reklámszlogenjétől összeszorulhat az ember torka. A kép középpontjában egy zöld üvegcse áll, mellette egy nő, aki alacsonyabb az üvegnél. Sötét, hosszú haja van, miniszoknyában, fedetlen combokkal, alatta a felirat: „Ha nem adja, szerezd meg!” Érdemes egy pillanatra elképzelni azt a szivarfüstös ötletelést, amiben ezzel a szlogennel előrukkolhattak. Azt a társaságot, amely szerint vicces a nemi erőszakkal élcelődni. Arról nem is beszélve, hogy az üvegcse ázsiai stílusú, és a nőalak is úgy van ábrázolva, mint egy ázsiai sztereotípia, tehát egy dupla csavarral máris átcsapunk rasszista nőgyűlöletbe, mindezt egy arcszesz reklámjában.
Szexi ártatlanság
Ez a hirdetés is kimondottan felkavaró, ha alaposan belegondol az ember.
A termék neve Love’s Baby Soft, ami egy parfüm, és a hirdetés szerint olyan lágy, finom illatot áraszt, mint egy tiszta (!) baba. Maga az ártatlanság. Leszámítva, hogy a szlogen szerint „az ártatlanság szexibb, mint gondolnád”.
A képen egy nyalókával incselkedő nő guggol, résnyire nyitott ajkakkal, pont elég meztelen bőrfelületet mutatva – a szlogennel a combjainál. Ízlelgessük még egyszer, ha elsőre esetleg nem esik le. Tehát egyszerre szexista, ráadásul még pedofil áthallásai vannak, és akkor még finoman fogalmaztunk.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Legalább van sör!
Ez a Schlitz-hirdetés ismét a konyhában helyezi el az asszonyt, aki épp odaéget valamit, ezért könnyekben tör ki, bűnbánón nézve a férjére. A férfi mosolyog és az asztalra mutat, mellette a felirattal: „Ne aggódj, drágám, a sört nem égetted oda!”. A nő kétségbeesve omlik a férfi karjaiba, mert nem tudja betölteni a neki szánt szerepet, de sebaj, amíg van sör az asztalon, addig nincs nagy gond. És azt legalább a mihaszna, debil asszony sem tudja elégetni…
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Hol a helyed, asszony?!
Egy szimpla nyakkendőreklám is elsülhet rémesen, amire tökéletes példa ez a Van Heusen-hirdetés. A képen egy férfi fekszik egy ágyon, keze a tarkója mögött összekulcsolva, önelégülten mosolyogva néz az ágy mellett, a földön térdelő (!) és egyértelműen alárendelt nő felé, aki épp egy reggelivel teli tálcát helyez a férfi ölébe.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A felirat mindössze ennyi: „Mutasd meg neki, hogy ez a férfiak világa”. Értjük, vettük a lapot.
Trófeákat a tigrisnek!
Szinte lehetetlen megmondani, hány sebből vérzik ez a hajformázó-hirdetés. A Lucky Tiger egyik reklámjában egy vadásznak öltözött, férfitestet látunk, akinek a feje helyén egy monoklit viselő, cigarettázó tigris van. Elégedetten mosolyogva nézi a falra tűzött trófeákat, amik bizony mosolygó (és természetesen dekoltázst villantó) nők. A szöveg szerint „a szerencsés tigris szerzi meg az összes nőt”. Amelyiket csak akarja.
و آخریش هم تبلیغ تونیک مو، که حالا نمیدونم چرا بعدش باید سر زنا رو میبریدن میزدن به دیوار :)) pic.twitter.com/mLbJrhBpqa
— Birdy (@ThunderBirdy_) December 31, 2018
Nem értünk még az út végére…
Jó lenne azt mondani, hogy ma már nem fordulhatnak elő ilyen reklámok, hogy ma már nincs szexizmus a reklámokban, hogy nem alacsonyítják le, vagy alázzák meg a nőket, ám tudjuk, hogy más léptékben, de még mindig bőven van hova fejlődni. Hiszen még mindig túl sok az olyan reklám és hirdetés, ahol lengén öltözött nőkkel, résnyire nyitott szájakkal és szexuális utalásokkal próbálnak eladni valamit, aminek semmi köze a szexualitáshoz.
Már nem (feltétlenül) merik a plakátokra írni, hogy mire való az asszony, de még mindig sejtetik. Például teljesen indokolatlanul bármilyen termék mellé oda lehet helyezni egy nőt, hogy eladhatóvá tegyen egy autót, csokoládét, pláne jégkrémet, mert azt még szopogatni is tudja közben. Szóval messziről indultunk, de még mindig nem értünk az út végére. Mert ez még mindig a férfiak világa.
Forrás: ITT
Kiemelt képünk forrása: YouTube/ UMA HISTÓRIA A MAIS