A bezártságban igényünk lett a művészetre – 5 stílusirányzat, amit a pandémiának köszönhetünk
A pandémia a művészvilágra is óriási hatással volt: úgy tűnik, búcsút intett az absztrakt minimalizmusnak és a geometrikus formáknak. Helyére pedig új, izgalmas témák és eszközök kerültek, ezek középpontjába az ember, a természet, az okkultizmus, és a retrófuturizmus áll. A vírushelyzet egy másik áldásos hatása, hogy újra felfedeztük a szabadkézi alkotás és az analóg eszközök örömét. Szőcs Lilla írása.
–
Annyira bánom már, hogy annak idején nem tettem el a gyerekkori rajzaimat! Simán felvághatnék azzal, amit arra a feladatra készítettem, hogy milyen lesz a jövő. Emlékszem, hogyan tépelődtünk a papírlap felett, hogy metróhálózat helyett hullámvasutat, vagy buszok helyett repülő autókat rajzoljunk-e Budapestre. Úgy rémlik, én a repülő autók mellett tettem le a voksomat. Szomorú, hogy 2020-ban egyikből sem lett valóság.
A kilencvenes években mindannyian abban éltünk, hogy mindjárt itt a „Millenium”. Valamiért azt vártuk tőle, hogy hirtelen berobban a jövő, és valami sorsfordító pillanatnak vagy természeti katasztrófának leszünk szemtanúi. Morbid módon mindenki izgatottan várta a világvégét a maja jóslatnak köszönhetően, amit akkoriban minden tévécsatorna terjesztett.
Konspirációs elméletek, blockbuster-filmek szóltak arról, mi minden fog történni, amikor átfordul az utolsó kilences is nullává.
Persze a legmenőbb együttesek/zenészek is a futurizmus jegyében alkottak: ezüst rúzst kentek a szájukra, hologram- és metálfényű cuccokban pózoltak.
Most is egy ilyen történelmi pillanatnak vagyunk részesei. (Csak már nem hordunk hologramos cuccokat.) A pandémia azonban nemcsak világvége-hangulatot hozott magával, hanem néhány pozitívumot is. Például felerősödött a természet szeretete, az emberközpontúság és az okkultizmus. Most nem maja-jóslatokat olvasunk, hanem természetközeli sprituális témák iránt érdeklődünk, és persze mind köldöknézegetésbe is kezdtünk. Kik vagyunk mi, hol vannak a határaink, hogyan érezzük most magunkat, és milyen változáson megyünk keresztül az elmúlt év alatt? – ezek a kérdések foglalkoztatnak mindannyiunkat. És persze, hogy mi az, ami most jót tesz a lelkünknek, testünknek ebben az időszakban. Válaszul ezekre sokakban született meg az igény az alkotásra és a művészet bármely formájának befogadására.
Talán soha ekkora igény nem volt a művészetre, mint most.
A pandémia a művészvilágra is hatással volt
A művészetben is tetten érhető ez a változás. Míg korábban az absztrakt, minimalista trendek határozták meg a dizájnt, addig most a figuralitás kezd felerősödni. Nem minták, formák és színsávok, hanem felismerhető alakzatok kerültek az alkotófelületekre: állatok, emberek és növények állnak a középpontban. Rengetegen nyúltak a szabadkézi rajz, és analóg eszközök után, színes ceruzát ragadtak olyan művészek is, akik korábban más műfajban alkottak. Ez a trend várhatóan meghatározó lesz a jövő évben is. Mások analóg technikát vegyítenek a szabakézi rajzzal: hímzést a festéssel például.
Persze ez nem véletlen.
Minden digitális robbanást egy analóg hullám követ. Igényünk van arra, hogy eltávolodjunk a kütyüktől, és kézzel készítsünk valamit, és/vagy kézzel készített dolgokkal vegyük körbe magunkat.
A kilencvenes években a svédek, dánok, hollandok felől jött egy ilyen dizájnhullám, ami a leglátványosabban a lakberendezésben volt tetten érhető. Ez idő tájt jelentek meg az összerakható lámpaburák, a természet imitálta formák: pillangó, vagy épp medúza alakú dizájntárgyak, illetve a törekvés, hogy egy alkotás, egy élvezeti cikk a lehető legkevesebb melléktermékkel (hulladékkal) jöjjön létre. Felkapottak lettek a „Csináld magad” (DIY)-mozgalmak: a bútorfelújítás és az újrafelhasználással készült dekorációk, használati tárgyak.
Ezt megelőzően minden a technológiai robbanásról és a felgyorsulásról szólt: az „űrkorszakot” éltük, az internet berobbanását, amit az akkori kommunikációs szakirodalom is viccesen csak „információs szupersztrádának” hívott.
Majd óhatatlanul jött a vágy a lelassulásra: az elvágyódás a természetbe, a barkácsolás otthon, elszabadulni a készülékeinktől. Most is egy ilyen hullámot élünk.
Törzsi közösség vagyunk
Ma az AR-technológia révén teljesen egybeolvadhatsz a készülékeddel, és észrevétlenül a laptop előtt töltesz napi hat–nyolc órát. Ez mindenkiben egyfajta elidegenedést okoz, ezért jelent meg bennünk a törekvés arra, hogy ellenpontozzuk. Törekszünk arra, hogy szerves anyagokkal vegyük körbe magunkat, és megtaláljuk a közösségünket. Csoportokba szerveződünk, kovászolunk, alkotunk, spiritualitással foglalkozunk, vagy épp növényeket nevelgetünk, állatot veszünk magunkhoz.
Ezzel párhuzamosan megszületett az igény arra is, hogy a kanapé fölött ne egy absztrakt kép, hanem figurális rajz lógjon a falon, a lábad alatt pedig egy kézi csomózású szőnyeg (amit akár te készítettél valamelyik workshopon) vagy egy kilim szőnyeg legyen.
Na de lássuk konkrétan, milyen művészeti alkotások lesznek felkapottak 2021-ben!
Naiv művészet
A naiv művészettel kapcsolatban sokakban van ellenérzés, részint azért, mert sokan érzik úgy, hogy ilyet ők is tudnának készíteni, részint pedig azért, mert egy-egy ilyen rajz annyira el van csúfítva, hogy az már megbotránkoztató. Persze vannak alkotások, amiknek pont ez a lényege, de nem minden naiv művész törekszik erre.
A naiv művészet lényege elsősorban az, hogy megpróbálja úgy ábrázolni a világot, hogy nincs benne a művész részéről erős szűrő. Jellemzően a többi művész fedez fel, és emel ki a névtelenségből egy-egy naiv alkotót: így történt például Henri Rousseau-val is, akit Picasso és Matisse is nagyon szeretett.
A naiv művészek ugyan hivatalos művészeti oktatásban nem részesültek, mégis ösztönösen ráéreznek a szépre. Felismerik a komplementer színeket, a kompozíciót, és azt, hogyan kell megalkotni egy képet.
Ösztönösen jön belőlük ez, mint Boteróból vagy Rousseau-ból.
Aki hozzám hasonlóan csípi ezt a műfajt, az örülhet, mert várhatóan 2021-ben nagyobb fény vetül majd rá.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Retrófuturizmus
A retrófuturizmus olyan, mint amikor a nyolcvanas évek embere elképzeli, milyen lesz 2020-ban a jövő. Rém mókás irányzat. Aki szerette a Szárnyas fejvadászt, Star Treket vagy a Dűnét, az a következő alkotásokat is imádni fogja. Elképesztően sok Instagram-oldal szerveződik ebben a témában – az én egyik kedvencem a Neontalk. Ha pedig csak egyetlen videóval kellene ábrázolnom a retrófuturizmust, akkor az lenne, amin a Citroën Karin, a nyolcvanas évek egyik futurista autója látható. Ezt most megmutatom nektek inspirációként:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A retrófuturizmus esszenciáját az olyan poénok adják, mint amikor valaki egy mai tárgyat, például egy AR-sisakot megráz úgy, ahogyan azt a nyolcvanas évek embere elképzelte volna.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Vagy épp ellenkezőleg: egy analóg eszközt visszahoz a jövőbe, picit felturbózva. A rajzokban erősen jelen van a nosztalgia, pláne azokban az analóg eszközökben, amiket akkortájt nagyon szerettünk.
Talán az sem véletlen, hogy a filmművészet is pont a Dűnét vette elő és forgatta újra (éppen nálunk, ráadásul).
Absztrakt pszichedelia
Az absztrakt pszichedelikus stílus számomra a nyolcvanas évek folytatását jelképezi, és kéz a kézben jár a retrófuturizmussal. Ebben is van egy kis nosztalgia a régi utcai plakátok stílusa, a klubkultúra és a „flower power” iránt. A technológia helyett a nyolcvanas évek fílingjét élteti. A budapesti street artban is bőven találni ehhez a trendhez tartozó alkotásokat. A mainstreamben pedig a felnőtt színezők között akadhatunk sok pszichedelikus füzetre.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ez a stílusirányzat ritkán használ éles vonalakat, inkább nyúlós, ruganyos formák jellemzik. A finom púderszínek helyett az erős árnyalatokat preferálja, a kompozíció pedig szinte mindig szimmetrikus. Kedvelt motívumai a mitikus lények, például a kiméra, a kultikus mesék, mint az Aliz Csodaországban (azon belül is a fehér nyúl), a francia kártya, és az embertestű, állatfejű, pszichedelikus alakok. Illetve gyakran megjelenik benne a mindent látó szem is, akárcsak az okkultizmusban.
Az önmagából kifordult, fura alakok ellenére van benne valami barátságos, úgyhogy aki szereti ezt a stílust, annak jó hír, hogy 2021-ben újra trendi lesz.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Okkultizmus
A természettel való összekapcsolódásra és a spiritualitásra nagyon megnőtt az igény. Elég felmenni TikTokra vagy Instagramra, hogy lássuk, mekkora divatja van a boszorkánykodásnak – amiről ITT írtunk is külön. Ennek persze már korábban is voltak a jelei…
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A divatiparban sokáig a geometrikus formák domináltak: a pöttyök, a minták, a csíkok. Az utóbbi években érezhető volt ennek lecsendesedése, és a helyére a természet került, most pedig a spirituális motívumok.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A kígyó, a boszorkánycsillag, a szakrális szimbólumok (angyalok, ördögök), az asztrológiai jegyek és a mindent látó szem – ilyen és ehhez hasonló szimbólumokból feltehetőleg sokat fogunk látni még 2021-ben is.
A kígyó mint szimbólum a kísértést és a gazdagságot jelképezi, amit nemcsak egész alakban, hanem pusztán a bőrével is közvetít: a fast fashion-ipar is előszeretettel használja cipőkön és táskákon. És persze volt bőségesen tigriscsík is a ruhákon, meg színes madarak, szobanövények és orchideák. Most pedig felkészülnek a spirituális szimbólumok.
Szürrealizmus
A szürrealizmus is virágkorát éli, hála annak a trendnek, hogy egyre többet kommunikálunk szimbólumokkal, képekkel, emojikkal. Sőt játszani is szeretünk is velük, elég csak a Dixit-kártyákra, a Conceptre vagy az Imagine-re gondolni.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az elmúlt években háttérbe szorult a szöveg, és előtérbe kerültek a képek (akár mozgóképek) a kommunikációban. Mindenhol jelek üzennek nekünk a városi térben: például, amikor egy busz garázsmenetbe tart, akkor egy lefelé görbülő emoji jelzi az utasok számára, hogy a „busz nem szállít utasokat”. Amikor pedig pihenőidő van, akkor egy kávéscsésze-ikon inti türelemre a várakozó utazóközönséget. Ma már ritkán olvasunk menetrendet, helyette alkalmazáson keresztül tájékozódunk. Egyre nagyon igényünk lett arra, hogy szürreális képeket fogyasszunk és alkossunk.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A körülöttünk lévő világot ilyen és ehhez hasonló rejtvényszerű, érzékszervekre ható rajzokkal képezzük le, vagy küldjük át egymásnak. És ez a trend várhatóan nem hagy alább, sőt erősödni fog az előttünk álló időszakban
Forrás: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT és ITT
Szőcs Lilla