Mindannyian csaptunk már a homlokunkra baráti beszélgetések közepette, amikor valami olyan korszakalkotóan zseniális ötlet jutott eszünkbe, amiről az adott pillanatban szent meggyőződéssel hittük, hogy milliomossá tesz minket. Gyakran hangoznak el ilyen helyzetekben a „mekkora ötlet” és a „piaci rés” kifejezések, azonban a legtöbb esetben ezek a kolosszális megfejtések végül csak álmok maradnak. Ez azonban nem feltétlenül baj, mert bár vannak nagy vizionáriusok, akik ötleteikkel megváltoztatták az emberiség életének minőségét,

a helyzet az, hogy nem lehetünk mindannyian feltalálók.

Sőt, még azoknak is lehetnek rossz ötleteik, akiknek már egyszer (vagy többször) bejött a számításuk.

Ám az ember természete már csak ilyen: próbálkozik, megy, csinálja, aztán maximum nem sikerül. Ilyen bukások történetei következnek (de annyit még hozzá kell tennem zárójelben, hogy az alábbi termékek esetében nem is értem, hogyan nem volt a csapatban egy józan gondolkodású ember, aki megakadályozta volna ezeknek a nyilvánvaló marhaságoknak az elkészültét, még mielőtt súlyos vagyonokat buknak rajtuk).

1. Ha a csajok nem is, a szemüveged majd tapad rád: Nike Magneto

A Nike már a Marvel-filmek felfutása előtt pár évvel felkapaszkodott a szuperhősvonatra egy új, extravagáns napszemüveggel, ami az X-Men-képregények Magnetója után kapta a nevét. Azonban a sporteszközöket és -ruházatot gyártó cégnek nem jött be úgy a dolog, mit a Marvel Studiosnak – ám tény, hogy nem is a szuperhősös néven múlott a termék sikere, hanem a koncepció volt teljesen elhibázott. A Nike dollármilliókat áldozott a Magneto fejlesztésére és marketingjére, azonban mindössze két év után kivonták a forgalomból.

És hogy miért volt olyan nagy durranás ez a napszemüveg? Mert nem voltak szárai, hanem egy-egy mágnest kellett a szemek mellé ragasztani, és ahhoz tapadt hozzá ez a futurisztikus kiegészítő. Azonban se a sportolókat, se a nagyközönséget nem győzte meg az ötlet, így 1997-ben leállították a Magneto szemüvegek értékesítését.

https://y2kaestheticinstitute.tumblr.com/post/139134763089/nike-magneto-sunglasses-by-ideo-1994

2. A kutyának se kellett: ízesített, palackozott víz házi kedvenceknek

A Szomjas Cica! és Szomjas Kutya! nevekre keresztelt termékek tipikus esetei lehetnek annak, amikor valakinek a fejéből kipattan egy ötlet, és senki nincs a közelében, hogy lebeszélje róla. Így születhetett meg az ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmazó palackozott víz négylábú kedvenceinknek, ami a csapvizet hivatott helyettesíteni. Végül is, van benne logika: ha magunknak megvesszük palackban azt, ami folyik a csapból is, a háziállatainknak miért ne tennénk?

A nagyobb siker érdekében pedig a kutyáknak marhahúsos, a cicáknak halas ízesítésben árulták.

Azonban hiába a flancos palack és a bizarr ízek, a gazdik valamiért nem érezték szükségét annak, hogy húsos folyadékkal kedveskedjenek az állataiknak.

3. Ideje beletörődni, hogy nem megy: Coca Cola Blāk

A világ legnépszerűbb üdítőmárkája folyamatosan kísérletezik új ízekkel, és nem elégszik meg azzal, hogy egy piacot ural, hanem egyre több területen szeretné megvetni a lábát. Szemet vetettek a kávés italok szektorára is, így 2006-ban hosszú fejlesztési folyamat után kijöttek a kávés kólával. Igen, ez az, aminek hangzik, és az íze is olyan. A termék nem aratott osztatlan sikert, így mindössze két év után, 2008-ban kivonták a forgalomból. Azonban a Coca Cola nem adta fel a reményt, és 2017-ben Japánban, aztán 2021-ben az Egyesült Államokban is piacra dobták a Coca Cola with Coffee nevű italt, ami szintén a kóla és a kávé szerelemgyereke volt. Meglepő, de a népek tíz évvel később sem jöttek lázba a kávés kóla gondolatától, ezért 2022-ben megszüntették a gyártását.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Marcus Smith (@mnmtwinz) által megosztott bejegyzés

4. Ha a szexizmus fájna: Bic for Her

Az öngyújtókat, eldobható borotvákat és tollakat gyártó cég, a Bic, 2011-ben szaladt tátott szájjal abba a bizonyos erdőbe. Én nem tudom, hogy ki szerint és miért volt jó ötlet, de piacra dobták a kifejezetten „női kezekre fejlesztett” tollat. A terméket kettes csomagolásban is lehetett kapni,

és a tollak természetesen rózsaszín és lila színűek voltak.

Csak sejtem, hogy mik hangozhattak el azon az ötletelésen, aminek a végén a „női toll” víziója megszületett, és nagyon szeretnék valami frappánsat írni, de tele lenne csúnya szavakkal, úgyhogy inkább haladjunk tovább.

5. Mansplaining felsőfokon: Pinky Gloves

Míg a női toll esetében csak sejtem, hogy férfiak agyából pattant ki zseniális ötlet, a Pinky Glovesról tudjuk, hogy két fickó álmodta meg. A német úriemberek állításuk szerint megosztották hajlékukat egy női lakótárssal, és ő adta az ihletet e fantasztikus találmányra: a menstruációs kesztyűre. A férfiak elmondása szerint ugyanis egyszer észrevették a nő tamponját a kukában, ami nem volt becsomagolva, így megfejtették, hogyan tudnák jobbá tenni a menstruáló nők életét: egy kesztyűvel, amit a kezükre húzva nem lesz véres a mancsuk, és rögtön bele is lehet csomagolni ízlésesen a használt eszközt. De nem is ez a történet legdurvább része, hanem hogy a találmányukat elvitték 2021-ben a helyi Cápák között című műsorba, ahol egy harmadik férfi, a neves befektető, Ralf Dümmel meglátta a potenciált a termékben, és 30 ezer eurót adott a projektnek. 

Sajnos útközben elfelejtettek megkérdezni akár egy nőt is arról, hogy mit gondol a rózsaszín kesztyűről, mert akkor nem vágtak volna bele:

a közvélemény utálta a terméket, és kikérték maguknak a nők, hogy azt gondolják róluk, hogy nem higiénikusan végzik a menstruációjukkal kapcsolatos teendőiket, miközben a férfiak 70 százaléka nem mos kezet a nyilvános vécé használata után.

A három férfi végül nem győzött bocsánatot kérni, és már nem árulják a mensikesztyűt.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

DW News (@dwnews) által megosztott bejegyzés

6. Amikor az elmélet jó, csak a gyakorlatban nem működik: flakonos koton

Bár már kismillió méretben elérhetők, az óvszerek egyik hátránya, hogy nem mindig passzolnak a használójukra – márpedig, ha ez éles helyzetben derül ki, az rém kellemetlen. E probléma kiküszöbölésére találták ki a péniszre fújható latex óvszert, ami egészen biztos, hogy a passzentos lesz a viselőjére. Csakhogy a gyakorlatban több gond is akadt: az egyik, hogy a száradási idő túl hosszú, ami agyonvágja a pillanatot, a másikat pedig James Corden szemléltette igen lényegre törően (1:04-től):

7. Cserebere, fogadom – gusztustalan kiadás: Shared Girlfriend

Kínában régóta probléma, hogy sokkal több férfi van, mint nő, ami megnehezíti a társkeresést mindkét nem számára. A magányos férfiaknak ott a lehetőség, hogy testi vágyaikat szexbabákon éljék ki, azonban egy jobb minőségű baba elég drága, amit sokan nem engedhetnek meg maguknak. A problémát felismerve a kínai Taqu nevű cég előállt a megoldással: a szexbabakölcsönzővel.

A műanyag szerelemre vágyó férfiak napi 45 dollárnyi jüan fejében választhattak, hogy aznap este többek között nővérkével, takarítónővel, diáklánnyal vagy Wonder Womannel szeretnének-e ágyba bújni.

A babákat a kölcsönzések után fertőtlenítették és az esetlegesen sérült részeket javították, azonban nem volt hosszú életű a biznisz: a kínai hatóságok néhány nap múlva leállították a szolgáltatást arra hivatkozva, hogy a babakölcsönző tevékenysége „vulgáris, ami megzavarja a társadalmi rendet”. Ha szeretnétek látni, hogyan néztek ki a kölcsönözhető babák, ide kattintva megtehetitek – kérlek, ne írjátok be a keresőbe, hogy „Shared Girlfriend China”, mert kicsit más tartalmakat fogtok találni, nekem elhihetitek…

Kiemelt kép: YouTube / Promiflash; YouTube / Coca-Cola; Twitter / Discontinued Foods!; YouTube / TheEllenShow

Dián Dóri