Friss kutatás a digitális költési szokásainkról

Tizenhárom ország digitális kiadásait vizsgálták tizenkét kategóriában, melyből teljesen egyértelműen kiderült: a tíz éve még nem is igazán létező kiadás a legnagyobb tétel, a streamingszolgáltatás teszi ki a költésünk negyvenhét százalékát. Második helyen a játékok jönnek (nyolc százalék), majd az írott tartalmak állnak (vagy azért fizetsz, mert plusztartalmat szeretnél, esetleg a reklám-mentességért) és az applikációk – ami hat százalék. Utána virtuális tanulás, az egészség és a kriptokiadások, majd jönnek a VR- (kiterjesztett valóság) tartalmak, az online tartalomkészítők előfizetései és kisállattal kapcsolatos kiadások (vicces, de nagyon sokat trackingelik, vagyis követik a kisállatukat nyakörv segítségével vagy figyelik kamerával, ezek mind ide tartoznak).

A kutatás szerint a 18–34-es korosztály költ a legtöbbet a neten, és a kiadások mértéke is folyamatosan növekszik, ugyanis újabb és

újabb kiadási területek nyílnak: AI-előfizetés, ami segíti a munkát, online egészségügyi szolgáltatások (tanácsadás, adatelemzés, személyre szabott tervek készítése) vagy éppen virtuális tanulás.

Az is kérdés, hogy a mindezen online platformok használatára fordított előfizetés (otthoni és mobilnet) is a digitális rezsihez számít, mert ha igen, akkor az jelentősen megdobja a költségeket.

Hogy néz ki ez itthon?

(A vizsgált nemzetek között nem szerepel Magyarország, de úgy tűnik, árban sincsenek nagy különbségek.) Magyarországon az alap Netflix-előfizetés 2490 forint, a prémium 4490 – de ez várhatóan drágulni fog, az HBO Max 2390, a Disney+ 2490 forint. Egy nagyobb (két TB-méretű) felhőtárhely 3000 forint körül van, a zenelejátszók havi nagyjából 1000-2000 forintba kerülnek – vagyis az adattárolás és a szórakozás körülbelül havi 9000-10000 forint (ITT találtok még részletes infókat a magyar árakról). És persze akik idősebbek, azok valószínűleg ugyanezt az összeget költötték tévéelőfizetésre és CD-kre annak idején, szóval a kiadások egy része nem most született, hanem sokkal inkább valamiből átalakult. 

Az USA-ban egyébként havi harminc dollár az átlagos streamingköltés – ez nagyjából három előfizetést jelent, és az elmúlt években nem nagyon változott, de az összköltség folyamatosan nő. A fiatal korosztályra jellemző, hogy az új szolgáltatások és lehetőségek irányába indulnak,

egy átlag 18–34 éves digitális rezsije az Egyesült Államokban 100 USD vagyis nagyjából 35.000 forint, és ennek egyharmada az új típusú szolgáltatásokra megy. Talán Magyarországon még nem ennyi az átlagos kiadás, de biztos vagyok benne, hogy vannak, akik simán költenek ennyit.

És – ha lehet hinni az előrejelzéseknek, ez csak több lesz.

Észrevétlenül elköltött ezresek

Sajnos szerintem nem én vagyok az egyetlen, aki kevésbé tudatos a kifejezetten kisebb tételű online költéseknél, volt olyan fényképszerkesztő app, amit már hónapok óta nem használtam, de elfeledkeztem róla, hogy az egy éves akciós előfizetés után havonta vonják le a díját. Érdemes egyetlen jegyzetben összegyűjteni az előfizetéseinket, hogy mekkora az összegük, és honnan vonják le őket – hogy képben legyünk a digitális költéseinket illetően is. Ez segít abban is, hogy ha valamit nem használunk (annyit), azt lemondjuk, esetleg bizonyos időközönként körbenézzünk a piacon, hogy létezik-e kedvezőbb áron hasonló szolgáltatás, esetleg több dolgot összekapcsolva, csomagra váltva lehet-e olcsóbb. 

Közelednek az ünnepek, és ha már ennyibe kerül a digitális rezsi, igazán jó ajándék lehet

Z. Kocsis Blanka összeszedte már, mennyi mindent, kupont, élményt lehet ajándékozni akkor is, ha nem tudunk olyan sokat költeni az ajándékokra, és szerintem a különböző előfizetések is olyan pár ezres tételek, amikről aztán az év közel minden napján eszébe juthatunk annak, aki tőlünk kapta.

Ha pedig valakinek vágya az, hogy valami kézzelfogható is legyen, akkor a streaming-előfizetést össze lehet kapcsolni egy mozicsomaggal, popcornnal és különleges üdítővel.

Kevésbé szokványos ajándékban gondolkozva lehet adni a régi újságok digitalizált verziójához előfizetést úgy, hogy egy az ajándékozott számára fontos lapot ki is nyomtatunk. Jöhet egy személyre szabható menütervező-alkalmazás valami extra hozzávalóval, vagy éppen egy GPS-es nyakörv a házi kedvencnek – a lehetőségek száma tényleg a végtelenhez közelít, és még van tovább. Ráadásul szerintem sokkal kevesebb utánajárással adhatunk egészen egyedi dolgokat az online lehetőségeknek köszönhetően. Aztán pár év múlva már előfordulhat, hogy az otthonunkban látható virtuális dekorbútorokat és avatar-használt ruhákat adogatunk majd egymásnak.

Ti mennyire kezelitek tudatosan a digitális rezsiteket, és milyen előfizetésnek örülnétek?

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ We Are

Tóth Flóra