Ha összeszűröd a levet egy kollégáddal, azzal elveszítheted a munkatársak bizalmát – mutat rá egy friss kutatás
Egy kutatás szerint az emberek több mint 60 százaléka került már intim kapcsolatba kollégájával. Ha belegondolunk, hogy az időnk jelentős részét a munkahelyünkön töltjük, nem is olyan meglepő, hogy a dolgozók közötti kapcsolatból gyakran több lesz kollegiális vagy baráti viszonynál. Azonban a munkahelyi szerelem nemcsak arra a két emberre van hatással, akik összemelegednek, hanem a kollégáknak is viszonyulniuk kell valahogyan az új helyzethez. Az említett tanulmány azt vizsgálta, hogyan vélekednek az ilyen románcokról a munkatársak, és miként változik meg hatásukra a szervezeti működés. A kutatás eredményeiről a Psychology Today számolt be. Dián Dóri szemléje.
–
Nem véletlenül tiltják egyes munkahelyeken, hogy a dolgozók romantikus kapcsolatba kerüljenek egymással. Akár hosszú távú, akár alkalmi viszonyról van szó, a románc hatással van a többi dolgozóra, ezáltal pedig az egész szervezet működésére is.
Hiszen egy ilyen változás több jogos kérdést vet fel:
- Rá lehet-e bízni a pár egyik felére olyan információt, amit a másiknak nem kellene tudnia?
- Meg lehet-e hívni egy munkával kapcsolatos eseményre az egyik felet a másik nélkül?
- Ha különböző pozícióban lévő kollégák jönnek össze, akkor hozzájuthatnak-e információkhoz vagy más előnyökhöz a kapcsolatuk miatt?
-
Mi lesz, ha szakítanak?
Egyértelmű tehát, hogy a munkahelyi románcok új kihívásokat hoznak egy szervezet életébe, amelyekkel a kollégáknak és a kapcsolatban lévő partnereknek is szembe kell nézniük. A különböző félelmek, pletykák és aggályok pedig megváltoztathatják a többiek viszonyát a kapcsolatban lévő emberekhez. Sokan épp ezért eltitkolják, hogy intim viszony fűzi őket egy munkatársukhoz, ám a tanulmány szerint nem ez a jó megoldás a felmerülő problémák kezelésére.
A kutatás során 160 munkavállalót kérdeztek meg a szakemberek, köztük 80 már részt vett munkahelyi viszonyban, 80 pedig nem: összességében azt állapították meg, hogy a viszonynak a benne lévő felekre sokkal negatívabb hatása van, mint azt gondolnák az érintettek.
Az első fontos megállapítás ugyanis, hogy a többi kolléga kevésbé bízik meg bennük. Márpedig a bizalom egy jól működő szervezet egyik alappillére kell legyen.
Azonban a többiek azt feltételezik, hogy a pár tagjai a köztük lévő bensőséges viszony miatt minden információt (köztük a munkával kapcsolatosakat is) megosztanak egymással, ezért a kollégák hajlamosak gyengébb minőségű és részinformációkat adni nekik.
Ezzel szemben a felmérésből az is kiderült, hogy a viszonyban lévő kollégák úgy gondolják, a kapcsolatuknak csak minimális hatása van a munkájukra.
A következő fontos eredmény, hogy a kívülálló kollégák általában mérlegelik a kapcsolat okait: szerelmesek, csak szórakozni akarnak, esetleg így akarnak különböző munkahelyi előnyökhöz jutni? Akármelyik következtetésre is jutnak, ez nem segíti, hogy a kollegiális bizalom növekedjen bennük irántuk. Ráadásul a kapcsolatban lévők gyakran nem veszik észre, hogy a munkahelyükön a viszonyuk milyen előnyöket jelent számukra, amit a kívülállók viszont látnak, ennek az eredménye pedig a csapaton belüli kommunikációt és hatékonyságot is negatívan befolyásolhatja. Hiszen ha a többi kolléga úgy érzi, igazságtalan egy helyzet, az rombolhatja a kollegiális viszonyt, és kevésbé lesznek segítőkészek vagy kedvesek a pár tagjaival.
Házi nyúlra nem lövünk?
A munkahelyi viszonyoknak tehát sokkal nagyobb negatív hatása van a dolgozók közötti viszonyra és a munkahelyi légkörre, mint ahogyan azt a benne lévők gondolják. A szervezetek számára fontos a kollégák közötti bizalom és kommunikáció; mindkettőt alááshatja, amikor az emberek kollégákból romantikus partnerekké válnak. De akkor mi lehet a megoldás? Meg kell fogadni azt a mondást, miszerint „házi nyúlra nem lövünk”?
A tanulmány szerzői azt javasolják, hogy azok a kollégák, akik viszonyba kezdenek egymással, nyíltan kommunikálják a többiek felé, hogy együtt vannak.
Ezzel meg lehet előzni a pletykákat, a találgatásokat és a rosszhiszeműséget, ugyanis a kutatás szerint kedvezőbben reagálnak a többiek, ha a nagy hírt maguktól az érintettektől hallják.
Forrás: Psychology Today
Kiemelt képünk forrása: Netflix