Íme, egy pöpec iroda, ahol az Y generációsok (is) jól éreznék magukat
Rovattámogatás
A kellemes, pozitív környezet, „nyugati típusú” irodai kialakítás létkérdése a mai Y generációsoknak. Ők a fő célcsoportja minden jól menő, jövedelmező cégnek. Ma már elég nehéz a jól képzett fiatalokat itthon tartani, és még nehezebb a legjobbakat elhalászni. Egy jó irodán viszont baromi sok múlhat. Szőcs Lilla írása.
–
Ahogy pörgetem a hírfolyamomat, végtelenül hosszú értekezésekbe botlom arról, hogy tulajdonképpen milyen is az Y generáció, kik vagyunk mi, hogyan létezünk, mi motivál bennünket. Egyes külföldi újságírók egyenesen azt mondják, saját színünk is van, méghozzá az úgynevezett „millennial pink” (Y generációs rózsaszín), és ha egy berendezési tárggyal kéne minket jellemezni, akkor az az arany ananász lenne – jelentsen ez bármit is. További érdekes adatok: gyerekvállalás helyett inkább dolgozunk, szobanövényeket és háziállatot vállalunk. Sajnos eddig egyik állításra sem tudok rácáfolni, mert mindegyikből van otthon, kivéve rózsaszínű, mert azt pont nem csípem. Egy sztereotípiát viszont mindenképp igazolnék: egy jól kinéző csecse irodával tényleg „be lehet rántani” minket!
Hazai viszonylatban mégis nagyjából a következő irodakultúra alakult ki: találj egy jól megközelíthető, ám lehetőleg olcsó bérleményt, gondolkodás nélkül basszál be oda mindent, és érezd jól magad.
A következőkben megmutatom az ACG reklámügynökség frissen felavatott irodáján keresztül azt a jó gyakorlatot, milyen az Y-osok számára egy igazán csábító iroda. Azaz azon kívül, hogy eredményes céged van, hogyan húzz be oda minél motiváltabb, minél jobb fiatal munkaerőket. Íme, hat (hét) dolog, amit imádtam, és szerintem bárki átültetheti a jó gyakorlatba, ha Y-osokat akar magának megfogni.
0. Fontos a jó helyszínválasztás
A szóban forgó kommunikációs ügynökség mintegy két évig kereste a tökéletes helyet, ami a százfősre duzzadt cégnek otthont tudna adni. A Margit körúttól nem messze eső egykori lóvasúti- és villamoskocsiszínként is szolgáló Henger utcai épületre esett a választásuk, amit 1869-ben építették, majd 2002-ben a falak részbeni megtartásával iroda-komplexummá alakították át. Végül az ACG felpimpelte, méghozzá nagyon tisztességesen. Kívülről is hívogató, belülről még inkább, de ami a legjobb, hogy tömegközlekedéssel baromi könnyen megközelíthető.
1. Padlásról összerántott festmények helyett: kortárs művek
Ahhoz, hogy kellemesebbé tegyük az irodai légkört képeken, festményeken át vezet az út. Így házi „sufnituning” megoldásként sok helyen burjánzanak giccses, fura festmények, ezek egy életre megutáltatják az emberrel a képzőművészetet. Ahelyett, hogy behoznád azt, ami a padláson porosodik, inkább válassz te is kortárs magyar alkotókat, akik képesek megszólítani műveikkel egy egész generációt.
Miért fontos, hogy egyáltalán legyen egy irodában ilyen vagy ehhez hasonló tárgy? Vannak úgynevezett „vitamin-tárgyak”, mint amilyen ez az asztal is. Ha ránézel, egyszerűen jó érzéssel tölt el, inspirál, mindennap feltölt egy picit. A kazetta pedig tökéletes szimbóluma a nyolcvanas-kilencvenes évek szülötteinek. De ott van még a Star Warsos flipperasztal, és egy Szőke Gábor Miklós által tervezett szobor is. Mindegyik olyan darab, amit tényleg szívesen néz az ember.
2. Törd meg a monotonitást!
Kicsit szkeptikusan, fenntartásokkal azt vártam volna, hogy lesz majd egy nagyon látványos tér, és benne egy bazi nagy semleges irodai rész, ahol elrejtik az alkalmazottakat, akik güriznek. Hát, itt nincs ilyen. Tulajdonképp nincs két azonos tér, nincsenek monotonul ismétlődő, személytelen asztalok. Helyette izgalmas belső terek és csodálatos kiegészítők.
3. Kihívás 2.0: Az egész napos ülőmunka kényelmessé tétele
A tér kialakítása, és a jó bútorválasztás segíthet hatékonnyá tenni mind az egyéni-, mind pedig a csapatmunkát. Ehhez nemcsak az kell, hogy maga az irodai tér kényelmesen legyen kialakítva, hanem az is, hogy elszórva legyenek olyan helyek, ahol mindenki ventilálhat egy kicsit.
4. Kocsma-fíling
...vagy ha más nem, akkor egy sörcsap (a kép bal sarkában látható). Ha a bútorokkal nem is győztek meg, akkor ezzel mindenképp.
5. Inspiráló emberek és munkáik
Nemcsak a tér számít, hanem az is, hogy kik vannak benne. Minden irodának megvan a maga generációs hangadója, aki miatt büszke vagy arra, hogy ott dolgozhatsz. Az ACG-nek egyszerre több ilyen embere is van, nálam, mondjuk, Mondik Noémi neve volt a hívószó. Ha ő elmegy egy irodaavatóra, akkor az szar esemény nem lehet. Noémin kívül pedig még bőven tele van tehetséges emberekkel az iroda, mint például Labrosse Dani grafikus, akinek szabad asszociációs alkotásai az iroda több falára is felkerültek (a fenti képen látható.)
Ha nem is pont őket, de szerezd meg magadnak te is a saját mondiknoémidat.
6. A kutyabarát iroda azt jelenti, hogy 0-24 kutyabarát
Disco teljes jogú tagja az ügynökségnek, éppen ezért más helyekkel ellentétben nem csupán egyszer-kétszer jöhet be, hanem konkrétan mindig bent lehet az irodában. Amihez kutyabarát sarkot is kialakítottak, ezzel kiérdemelve „az év kutyabarát irodája” címet. Persze ehhez az is hozzátartozik, hogy baromi jó fej, jól nevelt kutyáról van szó, egyáltalán nem áll szándékában letépni a falról a tapétát, és a kábeleket sem rágja szét.
Fotók: Alovits Bálint, Bujnovszky Tamás, Gregus Máté
Szőcs Lilla