„Nekem nem csak megszületni volt nehéz” – kezdi Baranyi Csaba, amikor a gyerekkoráról kérdezem. Származási családja a gyöngyöspatai romatelepen, mélyszegénységben él. Vér szerinti szüleinek nyolc gyereke született, és mivel Csabán kívül mind egészségesek, a nyolc gyerek közül ő volt az egyetlen, aki állami gondozásba került.

„Volt lehetőségük hazavinni, de nem sokkal később, amikor kiderült a betegségem, úgy döntöttek, hogy visszaadnak a kórháznak. Így utólag már megértem őket, mert ha belegondolok, hogy nekem lenne egy gyerekem, akinek nem tudnék az állapotához szükséges körülményeket teremteni, lehet, én is így döntenék” – meséli.

színész állami gondoskodás Baranyi Csaba jobboldali szív

Jobb oldali szíve miatt műtétek egész sora várt rá, ahogy azonban javult az egészségi állapota, a csecsemőotthonból nevelőszülőkhöz került. Azt mondja, fantasztikus dolognak tartja, hogy vannak nevelőszülők, hiszen általuk lehetőséget kapnak azok a gyerekek, akiknek nem adatik meg, hogy a családban nőjenek fel. „Én viszont olyan családba kerültem, ahol bántalmaztak.”

Csabát rendszeresen érte érzelmi, fizikai és szóbeli abúzus is, jellemzően a nevelőanyja részéről.

„Nem hiszem el, hogy a gyámhivatal nem vette észre, hogy probléma van a szülőkkel” – mondja.

És bár nem ő volt az egyetlen gyerek, akit a család befogadott, ő élt velük a legtovább, kettőtől egészen tízéves koráig.

Csaba a rendszeres műtétek és kórházi kezelések miatt magántanuló volt, egy héten kétszer járt csak iskolába. „Egyik nap, amikor mentem haza a suliból, láttam, hogy ott vannak a kirendelt gyámosok. Leültettek az asztalhoz, hogy »na, Csabi, beszélni szeretnénk veled«, én pedig nagyon megijedtem, hogy valami baj van. Nem tudtam, hogy mit csináltam már megint.”

színész állami gondoskodás Baranyi Csaba jobboldali szív

Közölték vele, hogy a fóti Károlyi István Gyermekközpontba kerül, és bár a fiú nem értette pontosan, hogy ez mit jelent, örült, hogy végre elkerül nevelőszüleitől.

„Mindegy, hogy hova, csak el innen, gondoltam. Belül örültem a változásnak, de emlékszem, mégis sírtam, mert féltem az újtól. Hála istennek azonban bekerültem egy olyan helyre, ahol már értem voltak – és erre mindig azt mondtam, hogy nekem Fót a második lehetőség.”

Annak ellenére, hogy Csaba továbbra is magántanuló volt, a fóti otthonban már pedagógusok foglalkoztak vele. A fiú élvezte a rá irányuló figyelmet, azonban a nevelőszülőknél töltött évek nem múltak el nyomtalanul. 

„A bennem lévő düh az engem ért igazságtalanság Fóton jött elő. A büntetések mindennaposak voltak, olyan volt nekem, mint másnak egy játék – meg sem lepődtem, hogy büntetésben vagyok. A betegségem ellenére állandóan izegtem-mozogtam, sok gond volt velem, de volt egy nevelőm, aki meglátott bennem valamit. És ezért életem végéig hálás leszek.”

Csaba bekerült a Gyermekközpont színjátszókörébe

Első darabja A Négyszögletű Kerek Erdő volt, amelyben Mikkamakkát játszotta. „Az előadás óriási siker volt, tapsoltak, örültek. Mondom, tök jó, végre valamit jól csinálok, úgyhogy ezentúl csak ezt csinálom – emlékezik vissza Csaba, aki életében először tapasztalta meg, hogy milyen, amikor elismerik és támogatják. – Ahogy teltek az évek, kijártam az általános iskolát, és amikor középiskolát kellett választani, már tudatosan készültünk arra, hogy valószínűleg művészeti iskolába megyek majd tovább – így kerültem divat- és stílustervező szakra.”

színész állami gondoskodás Baranyi Csaba jobboldali szív

Jól érezte ott magát, állandóan a középpontban volt, és a színjátszókörnek hála, kezdett tudatosulni benne, hogy így vagy úgy, de színészettel szeretne foglalkozni.

Tizenegyedik osztályos volt, amikor egy Messenger-üzenetben értesült a lehetőségről, hogy a stúdióba, ahol Kökényessy Ági is tanít, lehet jelentkezni szinkronszínészképzésre.

„Na jó, próbáljuk meg, gondoltam, és fel is vettek. Olyan szakemberektől tanulhattam, mint Kautzky Armand, Balázs Andi vagy Deák Fruzsina. A féléves képzést követően hallottam, hogy a Nyári Oszkár által vezetett Karaván Színház felvételt hirdet gyerekeknek. Jelentkeztem, felvettek, és nekem itt kezdődött úgy igazán a gyakorlat.”

Nagyjából ezzel egy időben vált kötelezővé a középiskolások számára az ötvenórás közösségi szolgálat. „Törtem a fejem, hogy mit is kéne tennem, hogy közben már a színház felé is kacsingassak. Végül írtam színházaknak, a Vígszínháznak, a Madáchnak, az Operának.

Egy hónap is eltelt, már le is mondtam a dologról, amikor válasz érkezett a Magyar Állami Operaháztól, hogy nagy szeretettel várnak gyakorlatra. Mondom, ilyen nincs. És mégis van.”

A fiú az Operaházban gyorsan megtalálta a helyét, részt vehetett a jelmezek készítésében, és egyre biztosabb volt abban, hogy ez az, amivel foglalkozni szeretne. Miután leérettségizett, felvételizett a Színművészeti Egyetemre, és bár nem járt sikerrel, nem mondott le az álmáról: jelentkezett Bánfalvy Ágnes színiiskolájába, ahova azonnal fel is vették.

„Volt egy Shakespeare-kurzusunk, Incze József tartotta, én III. Richárdot alakítottam. Annyira beleéltem magam a szerepbe, hogy a koporsó jelenetnél kettétörtem a vaskardot. Annyit láttam, hogy Józsi feje vörösödik, de csak annyit mondott, hogy egy szerencsém van: az, hogy jó voltam.”

színész állami gondoskodás Baranyi Csaba jobboldali szív

Miközben egyre több siker érte, úgy erősödött benne a szülei iránti kíváncsiság

Állami gondoskodásban élő gyerekként Csabában is ott motoszkált a kérdés, vajon kik a szülei, honnan származik. Amikor nevelőszülőknél volt, a biológiai szülei számára lehetővé tették a láthatási időt, ők azonban csak nagyon ritkán éltek a lehetőséggel.

„Sokszor arra fogták, hogy mivel nincs pénz, nem tudnak jönni, amit kiskoromban el is hittem nekik. Később azonban tudatosult bennem, hogy ezeket az alkalmakat támogatja anyagilag az önkormányzat vagy a gyámhivatal, szóval ez nem lehetett akadály. Egyszerűen nem akartak jönni.”

Amikor Csaba betöltötte a húszat, felkereste a származási családját. Szülei és hét testvére azóta is Gyöngyöspatán élnek, és bár kíváncsi volt rájuk, Csaba nehezen tudott kapcsolódni hozzájuk. „Egyedül én lettem beteg, mindenki egészséges a családban. Viszont nagyon örülök, hogy így alakult, mert ennek köszönhetően kerültem ki a családomból. Amikor elmentem hozzájuk, olyan volt, mintha ég és föld lennénk, nem értettük egymást egyáltalán.”

Bár Csaba többször is meglátogatta a szüleit, egy idő után rendszeressé vált, hogy pénzt kértek tőle. Ő kezdetben szívesen adott, de a sokadik ilyen alkalom után úgy érezte, kihasználják.

„Nagyot csalódtam bennük. Utoljára tavaly voltam ott, azután döntenem kellett róla: tönkre akarom tenni, vagy építeni szeretném inkább magam.”

Végleg szakított a családjával. „Nagyon nehéz a mai napig, mert vágyódom a testvéreim után. A szüleimről lemondtam, bennük hatalmasat csalódtam – nem akkor, amikor csecsemőként otthagytak, hanem most, felnőttként.”

Úgy érezte, a karanténidőszakban jött el az ideje, hogy könyvet írjon

Csaba jelenleg a Dunaújvárosi Egyetemre jár, most fog diplomázni, ezt követően pedig kommunikáció és médiatudomány szakon folytatja majd a tanulmányait. A Karaván társulatában azóta is játszik, és saját bevallása szerint egyre inkább vonzzák a nehezebb, kihívásokkal teli darabok.

„Időközben arra is rájöttem, hogy az életutamnak köszönhetően rengeteg közölnivalóm van.”

A Covid alatt, ameddig lehetett, addig játszottak, amikor viszont életbe léptek a korlátozások, Csaba nehezen kötötte le magát. „Három hétig csodálatos volt a semmittevés, utána azonban kiderült, hogy – sajnos, vagy nem sajnos – én olyan ember vagyok, aki nagyon nehezen viseli, ha tehetetlennek érzi magát.”

Akkoriban egyre több olyan történettel találkozott, amiben az emberek a nyilvánosság előtt vállalták fel, hogy bántalmazás, erőszak áldozatai – ezt követően jött a felismerés, hogy sajnos neki is van egy ehhez kapcsolódó története.

színész állami gondoskodás Baranyi Csaba jobboldali szív

Három hónap alatt írta meg az életéről szóló könyvet, aminek az első verziója 350 oldal lett. „Úgy éreztem, ebben a témában hiteles tudok lenni, viszont nem az volt a célom, hogy az emberek sajnáljanak. Tavaly volt a Színház és Filmművészeti Egyetemmel egy közös színműtáborunk, amelynek során mindennap jött egy vendégművész vagy -rendező, első nap Goda Kriszta. Nem az ő csapatába kerültem, de volt lehetőségünk beszélgetni, meséltem neki a könyvről is. A nap végén pedig odajött, és azt mondta, hogy küldjem át neki, szívesen megnézné. Átküldtem, de azt gondoltam, úgyse fogja elolvasni.”

A rendező már másnap válaszolt Csabának, azóta pedig többször is találkoztak, hogy együtt dolgozzanak a szöveggel. „Folyamatosan csiszolgatjuk, és már van könyvkiadónk, van lektorunk – csak hát támogatás kéne. De nem adjuk fel, mert hiszünk benne, nagy terveink vannak.”

Képek: Benkő M. Fanni / WMN

Mózes Zsófi