Az online ruhavásárlást sokan kockázatosabbnak tartják, mint egy vakrandit

És épp ez, a bizalom hiánya az egyik fő ok, ami sokakat visszatart attól, hogy az interneten vásároljanak ruhát.

Úgy érzik, sosem lehetnek biztosak abban, hogy azt kapják, amire tényleg befizettek – néha nem alaptalanul. A net ugyanis hemzseg a lehetőségektől, a piac óriási, ez pedig, mint minden szegmensben, itt is magában hordozza a csalás lehetőségét. A megbízható, jó minőségű termékeket kínáló cégek mellett megannyi a kókler, amelyek silány (ám jól befotózott vagy épp nem a valódi terméket ábrázoló) áruval próbálnak érvényesülni. És sikerül is nekik, hiszen mindig lesz valaki, aki árnyékra vetődik.

Eleinte velem is megesett néhányszor, hogy egy elszabott, több számmal kisebb, rossz minőségű rongyot ruhát kaptam kézhez, ami az anyaga miatt még portörlőnek is használhatatlan volt.

Azonban annak, hogy ne fusson lyukra az egyszeri online vásárló, elsősorban ő maga a kulcsa. Azaz: a tudatosság és a kellő utánajárás.

Így az első és legfontosabb lecke, hogy mielőtt bárhonnan rendelnél, ellenőrizd az adott helyet. Ezt ma már nagyon könnyen megteheted, elég, ha pár kattintással utánanézel az értékeléseknek, véleményeknek, amiket az adott webshop, illetve annak termékei kaptak. Ennek alapján pedig személyes preferenciákra is hangolhatod a keresést, annak például, aki fenntarthatóan szeretne öltözködni, vagy etikus márkák termékeiből vásárolna, szerencsére már online is számtalan lehetősége van, és egyre több kitűnő hazai webshop is a rendelkezésére áll. A tudatosság, az előzetes utánajárás tehát fontos ahhoz, hogy ne érjen meglepetés.

Ahogy az önismeret is

És itt nem arról van szó csupán, hogy érdemes centire pontosan tisztában lenned a méreteiddel (bár tény és való, hogy ez elengedhetetlen). Ha a ruhatáradat igyekszel az életmódodhoz illeszkedve kialakítani, nagyobb eséllyel kerülheted el az olyan impulzusvásárlást, amibe én is belecsúsztam annak idején: így fordulhatott elő, hogy a mai napig ott lóg címkéstül a szekrényemben egy smaragdzöld, köldökig kivágott bársonyestélyi, amit maximum akkor tudnék viselni, ha egy extrovertált díva testében születnék újjá, amire, valljuk be, vajmi kevés esély van (ugyanitt egy felpróbált, de sosem viselt, S-es, zöld alkalmi ruha keresi új gazdáját). 

De fordítsuk komolyra!

Ha ismered a testalkatodat és azt is, hogy hozzá illeszkedve milyen fazonok állnak jól, online is kisebb lesz az esélye annak, hogy olyasmit rendelj, amit vissza kell majd küldeni (egyébként ettől sem kell tartani, de erről majd később).

Ma már egyre több webáruház igyekszik a kínálatát úgy rendezni, hogy az ember vásárláskor testalkatra, magasságra szűrve is válogathat. Én a 163 centimmel cseppet sem számítok konfekcióméretnek, így amikor szükség van rá, kizárólag online vásárolok nadrágot (ami sokak számára nagy mumusnak számít) egyes webáruházak „petite” – azaz alacsonyabb nőknek kialakított – kollekciói közül. Így a nadrágjaim tényleg olyanok, mintha rám öntötték volna őket: a szárukat nem kell felhajtani, és épp ott és úgy simulnak rám, ahol és ahogy kell. Emellett vásárláskor fontos, hogy átlásd és ismerd a már létező ruhatárad is, mert akkor tudod, hogy szükség esetén milyen darabot érdemes beszerezni, ami passzol a már meglévőkhöz, jól kombinálható velük. Így pedig elkerülheted, hogy olyasmiket halmozz fel, amiket később sosem fogsz viselni, mert nincs mivel.

A fenntarthatóság

Az alapelveket akkor is szem előtt lehet tartani – és fontos is –, ha nem kifejezetten fenntartható márkától, webáruházból vásárolsz. Mert, mondjuk, csak azt engedheted meg magadnak. 

A divatipar – legfőképp a fast fashion – az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág a világon; az emberiség szén-dioxid-kibocsátásának a tizedét adja, a második legnagyobb vízfelhasználója, a gyártás folyamán keletkezett mikroműanyagok pedig óriási mértékben szennyezik a vizeinket. Az általa generált tömeggyártás miatt minden másodpercben egy teherautónyi ruhának megfelelő mennyiségű textil kerül a szeméttelepekre.

Az, hogy visszaszorítsuk a mostani túlfogyasztást, szó szerint életbevágóan fontos.

Szerencsére sokféle mód áll rendelkezésünkre, amelyekkel elkezdhetjük környezettudatosabbá tenni az öltözködésünket. És itt is lehetsz magaddal türelmes, csinálhatod fokozatosan. Kudron Anna, egy, a fenntarthatóságot középpontba állító kreatív stúdió egyik életre hívója korábban azt nyilatkozta nekem: „Ha valaki egy hónapban egy darab fast fashion üzletben vásárolt pólóval kevesebbet vesz meg, már hihetetlen mértékű változást tud okozni.”

Emellett az egyik legegyszerűbb mód arra, hogy elindulj a környezettudatosabb döntések irányába – ahogy már utaltam rá –, ha tényleg csak akkor vásárolsz, amikor már elengedhetetlen, és olyan ruhát, aminek meglesz a megfelelő helye a ruhatáradban. Én például több mint egy év vásárlási szünet után épp nemrég vettem egy garbót – mivel az előző hasonlót már ki kellett selejtezni –, ami olyan alapdarab, amit számtalan módon tudok majd kombinálni a ruhatáram többi tagjával. 

 

Ha egy-egy ilyen alkalommal van lehetőségünk rá, hogy az egy szezon élettartamra kalibrált darabok helyett olyan márkától vásároljunk, amelyről tudjuk, hogy jó – netán újrahasznosított – anyagból, minőségi, időtálló darabokat készít (esetleg még a környezettudatosságra is odafigyel a gyártáskor), akkor érdemes megfontolni, hogy a mennyiség helyett a minőségre helyezzük a hangsúlyt. Annak ellenére, ha ez egyszerre nagyobb kiadást jelent, hosszú távon megtérül. Ha erre épp nincs keretünk, a másodkézből származó vagy vintage darabok jó alternatívát jelenthetnek, ezek válogatott kínálata egyre több webáruházból szintén elérhető. 

És még néhány tipp arra, hogyan kerülheted el az impulzusvásárlást

Noha kényelmes és koronavírus-járvány idején biztonságosabb is, sajnos az online vásárlás sem jár kevesebb kísértéssel. Pláne, hogy két kattintással eléd tárul többáruháznyi ruhadarab is. Szerencsére a már említett szempontokon túl van néhány trükk – az erős akaraton kívül –, amivel elkerülheted a felesleges kiadásokat.

Ha nem létszükséglet egy-egy darab beszerzése, alapvetően a nagyobb leárazások idejére érdemes időzíteni a vásárlást. Ha fel vagy iratkozva az egyes webáruházak hírlevelére, értesítenek róla e-mailben, mikor kezdődik az akció. Előzetesen azonban már érdemes ellátogatni az adott oldalra és kiválasztani, mit szeretnél megvenni: ha az adott ruhadarabot korábban elmentetted a kedvenceid közé, nyugodtan, kapkodás nélkül veheted meg, amire tényleg szükséged van, elhamarkodott döntések nélkül. 

Ha pedig felpróbálva valami miatt mégsem érzed magadénak a megrendelt ruhát, küldd vissza. Annak ellenére, hogy ez is sokakat tántorít el az online vásárlástól, a cégek nagy részének tényleg kedvező visszaküldési szabályai vannak – ezeket érdemes átolvasni vásárlás előtt –, sok esetben például elég összekészíteni a csomagot, amiért futár jön a visszaküldési szándék bejelentése utáni néhány napon belül.

Egy fenntarthatóbb ruhatár kialakítása nem megy egyik napról a másikra, de az egyre tudatosabb döntések, a saját, valódi igényeidre való odafigyelés és az önismeret segíthet abban, hogy fokozatosan elkezdj leszámolni a régi rossz szokásokkal, így az impulzusvásárlással.

Ahogy Kudron Anna fogalmazott korábban: „Nem szabad elfelejteni, hogy a ruháknak alapvetően testvédő funkciója és önkifejezési lehetősége van, ha ezeknek nem felel meg, akkor abban a pillanatban már csak textilipari hulladék.” Éppen ezért fontos az átgondolt ruhavásárlás, ahogy az is, hogy vigyázzunk a szeretett darabokra.

Filákovity Radojka

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/South_agency