„Viselkedj úgy, ahogy te is elvárnád másoktól!”

– nyilatkozta a repülést jól ismerő szakértőnk, amikor arról kérdeztem, hogyan lehet a legjobbat kihozni egy repülőútból. 

Mindenesetre figyelj, ha malaccal utazol, mert könnyen úgy járhatsz, mint az az amerikai utas, akit lezavartak a gépről a disznójával együtt, mivel az állat nem megfelelően viselkedett. Már az is csoda, hogy felengedték az US Airways járatára, mivel a nő arra hivatkozott: érzelmi támogatást ad neki a termetes négylábú. Elvileg háziállatok felvitele – még a vakvezető kutyáké is – csak akkor engedélyezett a gépeken, ha orvosi igazolás támasztja alá, hogy tényleg indokolt az állat utaztatása. Más állatokat – például mérges kígyókat, pókokat – viszont kifejezetten tilos felvinni a fedélzetre.

De ha nincs malacod, akkor is van néhány dolog, amit érdemes betartanod a cél érdekében – mármint, ha az a célod, hogy nyugiban eljuss a célországba. 

Nagy bőröndbe jó pakolni, csak drága vele utazni

Érdemes például pontosan elolvasni és megnézni, milyen bőröndöt vihetsz fel a repülőre, és mi az, ami már nem számít kézipoggyásznak. Hogy nehezebb legyen a helyzet, minden légitársaság mást vár el. A fapadosok persze különösen szeretnek kekeckedni, de ez nem véletlen, hiszen így elég sok extra pénzt lehet lehúzni a nem túl figyelmes utasoktól. Velem előfordult, hogy egy tízcentis borítéktáska miatt akartak felárat fizettetni, mert csak egyetlen poggyászt lehetett felvinni a fedélzetre. Megoldottam, de nem éreztem boldognak magam. Mások viszont akár egy centiméternyi csomag túllógásért is fizethetnek, ezt pedig nem éri meg kockáztatni. 

Ne próbáljuk meg például elhunyt szeretteink hamvait magunkkal vinni a fedélzetre, mert ez sok helyen tilos. És a robbanómotoros láncfűrészt is nehezen lehet életmentő személyes tárgynak minősíteni, bár volt, aki már próbálkozott vele.

Az agent szeme mindent lát

Amit fontos tudni, hogy a sorsunk nemcsak a pilóta kezében van (hanem Istenében – mondaná drága jó anyám), hiszen már a földi kiszolgáló személyzet is azt figyeli, valóban alkalmasak vagyunk-e az utazásra. Ha például merev részegen egy felfújt gumibabával a hónod alatt támolyogsz oda a check-in pulthoz, van rá esély, hogy még a biztonsági kapuig sem jutsz el, azonnal visszafordítanak. De még a beszállókapunál is dönthetnek úgy, hogy nem vagy alkalmas utazásra, vagy egyszerűen zavarnád a többi utast.

Ha például nem fürödtél két hete, és bűzlesz, mint egy disznó, simán lehet, hogy nem találod magad a kifizetett helyeden, hiába foglaltad le hónapokkal korábban. A főnök persze minden esetben a pilóta, az ő felelőssége, hogy mindenki biztonságban és kényelmesen odaérjen az úti céljához.

Tehát, ha a check-in agent úgy ítéli meg, hogy baj lehet egy utas magatartásával, értesíti a személyzetet, vagy konzultál a kapitánnyal, aki saját hatáskörében dönt. Iparági forrásunk szerint jó példa erre az az utas, aki kapatosan érkezett a beszállókapuhoz. Az agent riadóztatta a kapitányt, aki az utastól megtudta, hogy egy családtagja temetésére megy. Az utas vállalta, hogy az utolsó sorban foglal helyet, és nem zavarja a többieket – a kapitány pedig tájékoztatta a stewardesseket, és az illető balhé nélkül ért oda. 

Így ne kerülj a Kék fénybe

Bármilyen is a helyzet, fontos, hogy az utas együttműködő legyen, és ne minősítse a személyzetet. Nem túl előremutató magatartás, ha káromkodsz... vagy a pólódon egy inzultusnak minősülő felirat díszeleg – például a közismert négybetűs angol szó –, mert vagy el sem jutsz a gépig, vagy simán leszállítanak róla, biztonsági okokból. Ráadásul, ha rendőrök segítségével visznek el, bekerülsz a nyilvántartásba, és innentől a következő útjaid sem lesznek fáklyásmenetek. Persze az ÁFSZ-et szinte senki nem olvassa el, pedig ebben rögzítik az egyes légitársaságok, mi számít náluk durva szabályszegésnek. És hiába morogsz, hogy a biztonsági ellenőrzés során a másik sorban átengedték a barátnőd 150 milliliteres parfümjét, neked meg elkobozták, ezzel senkit nem hatsz meg, viszont jó eséllyel kapsz egy infarktust, mire a gépre érsz.

Mindez nem jelenti azt, hogy a repülőre feljutni annyira bonyolult lenne, mint a Ninja warrior döntőjében részt venni, de nem érdemes feszegetni a határokat, mert csak te szívhatsz.  

Lehetsz laza... csak az kicsit drágább

Azt azért érdemes lecsekkolni, hogy fapados légitársasággal utazol-e, mert ugyanazokat a szolgáltatásokat lehetetlen elvárni egy 5000 és egy 50000 forintos jegytől. Előfordulhat, hogy a tolerancia határa is lejjebb kerül azokon a járatokon, ahol a személyzet folyamatosan túl van terhelve. És egy utolsó jótanács: ha repülőre szállsz – bármilyen evidenciának is számít – legyen rajtad cipő.

Zimre Zsuzsa

A kiemelt kép a szerző tulajdonában van