Forró ital lefekvés előtt

Sablonosnak tűnik – sőt, rossz hírem van: egyik módszeremmel se fogom feltalálni a spanyolviaszt –, de tényleg irtó hatásos. A legjobb a meleg tej, de a koffeinmentes tea is megteszi. Sokan esküsznek a citromfűre, a levendulára vagy a kamillára, de szerintem bármilyen gyümölcsteával hasonló hatást érsz el. A legfontosabb azonban, hogy iszogatás közben csak magadra figyelj! No telefon, no tévé, de még beszélgetés sem; ez a pár perc tökéletesen a tiéd kell, hogy legyen, így lehetőséged van átpörgetni, amit még kell, aztán szép lassan kiüríteni az agyad. Mire a bögre tartalma elfogy, jó eséllyel te is megnyugszol.

És akkor még egyszer: le a kütyükkel, elő a könyvet!

Ez az a tanács, amit én sokáig abszolút baromságnak tartottam: hiszen ott van a kezem ügyében a telefon, a laptop, a neten egy csomó érdekes cikk, már mi a frászért ne olvasgathatnék onnan?! Hát, csak azért, mert a kék-fehér fény megakadályozza, hogy az agyam felkészüljön a pihenésre, ergo: épp olyan éber lesz, mint napközben, ergo… lásd fent. Úgyhogy rászoktam, hogy közvetlenül elalvás előtt olvasok pár percet, még akkor is, ha másfél oldal után lebakkan a fejem. Hiszen így máris átugrottam a kattogós részt, nem igaz?

Beszélgetés

Míg a meleg tejes-teás megoldás kizárólag rólad szól, addig más esetben egy elalvás előtti csevej tökéletes levezetője lehet a napnak. Fontos viszont, hogy ne beszéljetek nehéz témákról, amiken villanyoltás után tovább pöröghetsz, hanem, mondjuk, vitassátok meg a filmet, amit legutóbb láttatok a moziban, vagy beszélgessetek arról, hova utaznátok el szívesen legközelebb. Bónusz: ha közben össze is bújtok, vagy megfogjátok egymás kezét, a felszabaduló oxitocin még inkább megnyugtat majd. Érintésre fel!

És hát, akkor… szex

Sejtettétek, hogy ez a pont is eljön, ugye? Fájdalom, de nem hagyhattam ki, ugyanis a hancúrozásnál kevés jobb stresszlevezető módszer létezik. Vagyis bocsánat, pontosítok: nem hancúrozni kell, hanem szexelni, azt pedig teheted saját magaddal is (Woody Allen szerint az önkielégítés amúgy is csak szex azzal, akit a legjobban szeretünk). A lényeg, hogy egy ilyen isteni élmény egy csapásra kitöröl minden fölösleges infót az agyadból, szóval párban vagy pártalanul, de mindenképp érdemes élni vele!

Zenehallgatás

Ez a pont kakukktojás, mert nem a saját módszerem (én sajnos képtelen vagyok zenére elaludni, mivel sokáig aktívan foglalkoztam vele, engem nem pihentet). Sok ismerősöm viszont esküszik rá, ezért bátran ajánlom: be a fülhallgatóval, és hallgass klasszikus zenét! Hogy miért azt? Mert állítólag hatékonyan oldja a stresszt, a szorongást, és segít a depresszió egyes tüneteinek kezelésében is. Bízz Mozartban: ha a babák zsenik lesznek tőle, neked is biztosan segít elaludni!

 + 1: Ne nasizz elalvás előtt!

Nem szeretném elvenni Prónay-Zakar Gina kenyerét azzal, hogy táplálkozási tanácsokat osztogatok (főleg, mert én nem értek hozzá, ő viszont nagyon is), de ez saját tapasztalat: minimum két órával elalvás előtt el a kezekkel a kajától! Nem csupán azért, mert konkrét tüneteket is okozhat – nekem például mindig fájt a hasam, ha késő este bezabálok –, hanem, mert egyszerűen kifejezve nem hagyod a testedet pihenni, és értelemszerűen az agyadat sem. Ha további két órán át ébren tart az emésztés folyamata, akkor addig fogsz kattogni, szóval jobb, ha ágyba kerülés előtt inkább már csak folyadékot veszel magadhoz. Reggel pedig jöhet a bőséges reggeli, aminek minden értékes összetevőjét gondosan elraktározza a szervezet.

Kattogásmentes éjszakát, és szép álmokat kívánok!

Kalapos Éva Veronika

Ha nektek is van valami tuti tippetek, ne titkoljátok előlünk!