„Nélkülünk meztelenek” – Méltányosabb bérezésért küzd az Oscar-díjas jelmeztervező, Jenny Beavan
A tavalyi Oscar-gála kapcsán a legtöbben arról a bizonyos pofonról beszéltek, amelyet Will Smith kevert le Chris Rocknak. Néhányan posztoltak Lady Gaga és Liza Minnelli megható pillanatairól, de szinte senki sem figyelt fel Jenny Beavan fontos kiállására. Pedig az immáron háromszoros Oscar-díjas jelmeztervező a megjelenésével is üzent: szmokingja alatt fehér inget viselt, amelynek ujjára kézzel festették a következő szavakat: „Naked without us”, azaz „Nélkülünk meztelenek”. Ez a szlogenje a jelmeztervezők céhe kampányának, amely arra mutat rá, hogy a színfalak mögött is mekkora bérszakadék tátong a nemek között Hollywoodban. Milanovich Domi írása.
–
Jenny Beavan szakmája egyik legnagyobb alakja, ezért is van óriási súlya annak, amit mond. A 72 éves brit jelmeztervező munkáját eddig háromszor jutalmazták Oscar-díjjal. Először a Szoba kilátással című filmért (főszerepben Maggie Smith, Daniel Day-Lewis és az akkor 19 éves Helena Bonham Carter) nyerte el az aranyszobrocskát 1986-ban, majd a Mad Max – A harag útja (2015), illetve a Szörnyella (2021) című mozikért. Ezen kívül nyolc jelölést is kapott, köztük olyan remekművekért, mint A király beszéde vagy a Napok romjai, amelyben Anthony Hopkins egy, az életét újraértékelő komornyikot alakított.
Az, hogy Jenny Beavan nevét a laikus közönség nem igazán ismeri, önmagában sokat elmond a filmipar működéséről, arról, hogy a reflektorfény mennyire a színészeken van, holott egy jó mozi elkészítése természetesen rengeteg ember munkáját, szakértelmét igényli. Ettől függetlenül Jenny Beavant Nagy-Britanniában vagy az Egyesült Államokban sokan ismerik, ezért is van nagy jelentősége annak, hogy az élére állt a jelmeztervezők céhe egyenlőbb fizetésért folytatott mozgalmának.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Beavan a napokban a BBC Radio 4 Front Row című műsorában adott interjút, amelyben elmondta:
a jelmeztervezők, akiknek a 80-85 százaléka nő, átlagban 30 százalékkal kevesebbet keresnek, mint a díszlettervezők, akik túlnyomó többségükben férfiak.
A jelmeztervezők céhének adatai szerint a jelmeztervezők a filmes stábok fizetési skálájának legalsó részében helyezkednek el. Az a jelmeztervező, aki egész estés filmen dolgozik, kevesebbet keres, mint egy fénytechnikus-asszisztens, egy segédkellékes, vagy egy set grip, filmes szaknyelven az a személy, aki a díszlet elemeinek felállítását, rögzítését, mozgatását, karbantartását végzi.
Egy nagy filmes produkcióban a jelmeztervezők heti alapdíja átlagban 3139,86 dollár, nagyjából egymillió-háromszázezer forint. Ehhez képest egy díszlettervező átlagban 4102,70 dollárt keres hetente, azaz körülbelül egymillió-hétszázezer forintot. Bár ezek az összegek magyar viszonylatban jelentősnek tekinthetők, fontos, hogy az amerikai filmes díjazások kontextusában értékeljük őket.
Ebben segít talán a következő adat. A céh azt is kiszámolta, hogy egy tévés jelmeztervező heti 2952,11 dollár alapdíjat, azaz körülbelül egymillió-kétszázharmincezer forintot vehet kézhez. Ez a fizetés viszont alacsonyabb, mint azé a személyé, aki a stáb étkeztetéséről gondoskodik.
„Az alapdíjaink hihetetlenül alacsonyak. Amerikában kevesebbet keresünk, mint az az ember, aki reggel a teádat és a muffinodat hozza a forgatásra. Ez döbbenetes”
– mondta Beavan, aki természetesen nem az étkezést szolgáltatók munkáját akarja lebecsülni. Csak azt igyekszik hangsúlyozni, hogy mivel a jelmeztervezés, a ruhák, a kosztümök elkészítése hagyományosan női terület, ezért manapság is sokkal kevesebb pénzt ér.
Holott a jelmeztervezők azok, akik az egyik legbensőségesebb szerepet töltik be a képernyőn zajló történetmesélésben. Keményen dolgoznak, a munkájuk pedig gyakran kiszámíthatatlan. Ha egy tévés forgatásba például beugrik egy vendégszereplő, csapot-papot félre kell tenniük, hogy azonnal megálmodják, létrehozzák, amit az illető viselni fog. A jelmeztervezők tevékenysége a színészek számára is elképesztően fontos. „Nem is tudnám, hogyan kezdjek el megformálni egy karaktert, ha nem lennének az első ruhapróbák” – nyilatkozta Elle Fanning, aki olyan A listás sztárokkal állt ki a jelmeztervezők mellett, mint Sofia Coppola vagy Helen Mirren.
További súlyos probléma, hogy a jelmeztervezők nem kapnak részesedést azokban az esetekben, amikor a kreációik a filmvászonról a kereskedelembe vándorolnak.
Azaz hiába ő alkotja meg egy jellegzetes karakter, például – mint Beavan esetében – Szörnyella újragondolt öltözékét, abból már egy petákot sem lát, ha ezt a ruhát merch-cuccként, játékként vagy jelmezként árusítja a forgalmazó.
A tervek tulajdonjoga a filmstúdióknál van, azzal pedig, hogy a jelmeztervezők kénytelenek aláírni ezeket a szerződéseket, tulajdonképpen az egész életüket, minden kreatív terméküket másokra ruházzák – fakadt ki Jenny Beavan. A Szörnyellát készítő Disney még nem reagált ezekre a mondatokra.
Kiemelt kép: Getty Images / Mike Coppola