Ne kerteljünk: talán soha nem volt még ennyire nehéz nem tizenöt éves rajongólányként viselkednem a stúdióban, mint amikor Mohamed Fatimával beültem beszélgetni.

Az én generációm számára a Fekete Vonat olyasmit jelentett, amilyenből csak kevés adatik a zenerajongók életében: amikor valami annyira friss, annyira új, hogy az első hallgatáskor tudod, most néhány dolog máshogy lesz. A toplistákon, a zenei ízlésedben, a baráti szlengben. 

Fatima azt mondja, az ő céljuk az volt, hogy romák és nem romák önfeledten bulizzanak együtt a zenéjükre – ezt pedig már én mondom: ezt a célt maradéktalanul teljesítették is. Más kérdés, hogy a tündérmesének induló történet mikor és miért fordult át valami sokkal szomorúbba: lemezszerződések és pénzek fölötti huzavonába, beefekbe, amik ugyan a hiphop műfaj velejárói, de nőként olyasmikbe is belesodorta Fatimát, amiket magától sosem csinált volna.

Nem kerülgetjük a forró kását, senki se aggódjon: szó esik a Dopeman kontra Fekete Vonat beefről, arról, miért állt bele MC Duckyba, akinek amúgy kifejezetten szerette a stílusát, mesél a Klauzál téri gyerekkor traumáiról, bántalmazásról és csóróságról, arról, hogyan tanulták meg a saját kárukon azt, hogy a pénz nem boldogít. 

Azzal kapcsolatban is megnyílik, hogyan dolgozta fel ezeket a traumákat, engedte el a dühöt, a sértettséget, bocsátott meg azoknak, akik visszaéltek nyíltszívűségével és bizalmával. Tíz évvel ezelőtt interjúztam vele utoljára, és lenyűgözött az a fejlődés, amin keresztülment, miközben még mindig ugyanaz a hetedik kerületi lány, aki mindig is volt. 

Elmondja, mennyire fájt neki, hogy akármit csinált is, akármiről szeretett volna beszélni az interjúkban, a legtöbbször a testsúlyáról, a külsejéről kérdezték. 

A sors iróniája, hogy Fatima nélkül idehaza sokkal hátrébb tartanánk elfogadásban, legyen szó testképről vagy raptudásról, a nőkkel szembeni sztereotípiák lerombolásában nagyjából akkora szerepe van itthon, mint, mondjuk, Lauryn Hillnek Amerikában – ebben a folyamatban azonban őt magát megrágta és kiköpte a rendszer. Őszintén bízom abban, hogy változott annyit a közeg és a közgondolkodás húsz év alatt, hogy végre mindenki világosan látja majd, mit kell tanulnunk Fatima történetéből.

Úgyhogy most arról beszélgetünk jó sokat, ami mindkettőnk szívének a legeslegkedvesebb: a zenéről, a nagy női példaképekről. 

Remélem, Fatima lassan végre elhiszi magáról, hogy ő is egy közülük.

A Popfilter további epizódjait itt találod: 

Csepelyi Adrienn