SZA – 4 Grammy-díj

Solána Imani Rowe (művésznevét ejtsd: „Sziza”) 1989-ben született St. Louisban. 2017-ben jelent meg az első nagylemeze, így igazi villámkarrier az övé: az idén az övé volt a legtöbb Grammy-jelölés (hat), s ebből négyet díjra is váltott, például övé lett a legjobb R&B-dal és SOS című albumáért a legjobb progresszív R&B-lemez szobrocskája is. Mézédes és egyben nagyon karakteres hangja az utóbbi öt évben abszolút meghatározóvá vált a rádiókban éppúgy, mint az interneten. A Kendrick Lamarral közös All The Stars című dala másfél milliárdos lejátszásnál jár csak Spotifyon…

Érdemes megnézni, ahogyan szinte gyermeki boldogsággal rohan a színpadra, hogy Lizzótól (aki szintén ordít örömében, amikor meglátja SZA nevét a borítékban) átvegye a SNOOZE című dalért járó díját. Beszédét a meghatottságtól alig tudta elmondani, sikeréről pedig talán mindennél többet mond, hogy egyszerre ugrált örömében miatta Meryl Streep és Taylor Swift az első sorokban.

Aki szereti a kísérletezőbb, mégis könnyen befogadható, modern R&B-t, az nyilván kívülről fújta már a 2017-es Ctrl című album dalait is – aki még nem, az hallgasson bele, és majd fogja.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mastercard (@mastercard) által megosztott bejegyzés

Victoria Monét – 3 Grammy-díj

Ő nyerte a legjobb új előadó díját, és We Might Even Be Falling In Love című slágerét vélhetően mindenki ismeri a social felületekről: még az is, akit teljesen hidegen hagy az R&B műfaja – és nem látta a Barbie-t se. JAGUAR II című tavalyi albuma lett a legjobb (tradicionális) R&B-album és a legjobb hangmérnöki munka díját is hazavihette – teljesen megérdemelten.

Victoria Monét 1989-ben született az Atlanta állambeli Georgiában, és azon túl, hogy rendszeresen dolgozik társszerzőként Ariana Grandéval, készített már dalokat Travis Scott-tal, a K-pop-nagyhatalom Blackpinkkel – sőt, a hiphoplegenda Nasszal is. Saját jogán pedig csodálatos előadó is.

Zenei világa elképesztően letisztult, minden azt a cél szolgálja benne, hogy az énekes és a pihekönnyű dallamok érvényesülhessenek, közben pedig egyszerre táplálkozik az R&B, a pop és a hiphop elemeiből. Egyszerűen csak jó hallgatni, a JAGUAR II pedig egészen kivételesen kiforrott, pazar lemez. (Írja ezt Cs. A., akit amúgy az R&B jelentős hányadával vallatni lehet. Szóval: NAGYON JÓ lemez.)

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Victoria Monét (@victoriamonet) által megosztott bejegyzés

Boygenius/Phoebe Bridgers – 3 + 1 Grammy

A Phoebe Bridgers, Julien Baker és Lucy Dacus dalszerző-előadók kollektívájaként működő együttes az egyik legizgalmasabb dolog, ami az utóbbi években a popban történt: három, külön-külön is befutott, erős személyiségű nő egyesíti erejét. Ez három Grammyt ért az idei gálán – köztük a kimondottan férfiak által dominált Év Rockalbuma kategóriáét, ami önmagában is precedensértékű.

A Boygenius zenéje hol minimalista, hol a 90-es évek gitáros dalszerző-énekesnőit, de akár a grunge szürke-piszkos hangzásvilágát is idézi.

Olyan, mintha az ember rátalálna egy felfedezetlen erdei ösvényre: csodálatos helyeken át visz, néha kicsit szúrnak az ágak, néha megpihenhetünk egy tisztáson, a végén pedig egy olyan tájon lyukadunk ki, ahová nem is készültünk, de mégis otthon érezzük magunkat.

Phoebe Bridgerst azért emeltem ki külön, mert ő SZA-val közösen elnyerte a legjobb popduó díját is. 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

boygenius (@xboygeniusx) által megosztott bejegyzés

Érdemes a Boygenius után ráfordulni külön-külön is az életművekre – nem lehet hibázni velük!

Kacey Musgraves – 1 Grammy-díj

Mondanám, hogy ő a guilty pleasure-öm a listáról, de hát az égvilágon nincs semmi bűnös Kacey Musgraves fényesre polírozott, popos countryuniverzumában – sőt! Ő az első női countryelőadó, aki felléphetett a Coachella Fesztiválon, s ez az idei Grammy-díj (amelyet Noah Kahannel közös, She Calls Me Back című daláért kapott) már a hetedik ilyen elismerése volt.

Kacey Musgraves – ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni – az alternatív Taylor Swift: bár sok a közös a zenei világukban, előbbi jóval tradicionálisabb, ugyanakkor a legkiválóbb hangmérnöki-hangszerelési megoldásokkal.

Messzemenőkig kifinomult látványvilág, zárkózott, kissé különc imázs, természetközeliség – miközben Musgraves hatalmas kereskedelmi sikereket ér el, akkurátusan figyel a merchandise-ra (az én nagy kedvenbem, a Slow Burn című slágere után például illatgyertyát kezdett forgalmazni, epic), és arra is, hogy soha semmi ne legyen túl sok.

2018-as Golden Hour című albuma igazi mestermű, nem hiába díjazták agyon annak idején – és hamarosan érkezik az új anyag is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Kacey Musgraves (@spaceykacey) által megosztott bejegyzés

Karol G – 1 Grammy-díj

A Griselda című sorozat szemfüles nézői kiszúrhatták a dél-amerikai kontinens egyik legnagyobb szupersztárját az egyik kokaincsempész lány szerepében: a kolumbiai Karol G már nem csak a slágerlistákat ostromolja. 

Az idei gálán ő vitte el Az Év Música Urbana albumáért járó díjat, mégis a másik jelölésével írt történelmet: ő az első nő, akit reggaeton kategóriában jelöltek.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

KAROL G (@karolg) által megosztott bejegyzés

Emblematikus rózsaszín haja és vagány, vibrálóan színes lemezborítói az utóbbi évben rendre visszaköszönnek a lejátszási listákon. Zenéje latin és karibi vonásokat is hordoz, a recept pedig végtelenül egyszerű: meghallgatod, táncolsz, boldog leszel. Próbáld ki, működik. 

És akkor szavak helyett következzenek a dalok: íme, a kedvenceim a fenti előadóktól – meg még néhány díjazott női előadótól, akikről most nem meséltem a cikkben. (Személyes fájdalmam, hogy Lana Del Rey nem nyert a Did you know that here is a tunnel underg Ocean Blvd című, konkrétan zseniális lemezével, úgyhogy a kedvenc dalomat erről is ráraktam a playlistre #sorrynotsorry jeligére.)

Kiemelt kép: Wikipedia / The Come Up Show; Wikipedia / BruceC007; Wikipedia / The Recording Academy

Csepelyi Adrienn