Hogyan lehetséges, hogy a 600 millió dolláros vagyonnal rendelkező (ő immáron a világ leggazdagabb énekesnője Madonna és Beyoncé előtt), kilencszeres Grammy-díjas énekesnőnek ugyanaz a kedvenc illata, mint nekem? Persze nem fogom elárulni, mi ez az illat, a szemfülesek úgyis kikutatják, nem nehéz kérdés, ám Rihannával ezen kívül ezidáig nem éreztem különösebb lelki közösséget. Csodás nő, gyönyörűen énekel, lélegzetelállítóan szép, de nem igazán érintett meg a lénye. 

„Mindig álmodozó voltam, vagy inkább fogalmazzunk úgy, mindig többféle lehetőséget szem előtt tartottam. A szívem mélyén tudtam, hogy az éneklés jelenti a jövőmet, de azon is gondolkoztam, hogy pszichológus, fodrász, bankár, tanár, színésznő, modell vagy pilóta legyek, vagy segélyszervezetnél dolgozzam. Csak azt nem tudtam, hogy végül az összessel foglalkozni fogok!” – mondta egy 2017-es ELLE-interjúban.

Hogy az álmok tényleg valóra válhatnak, arra az ő élete igencsak jó példa… bár mindezt nem tudta volna létrehozni fényes tehetség és kitartó munka nélkül, no meg jó időben volt jó helyen.

2003-ban, amikor a Barbadoson nyaraló zeneszerző-producer Evan Rogersnél kibulizták, hogy meghallgassa az akkor tizenöt éves Rihannát, még senkinek sejtelme sem volt róla, hogy mekkora sztárt fedeznek fel éppen. Zenei karrierjét két évvel később már Jay-Z egyengette, akivel a rossz nyelvek össze is boronálták, de mindez alaptalan pletykának bizonyult. 

Rihanna és Jay-Z a színpadon egy közös produkcióban 2012 júniusában - Forrás: Getty Images/ rune hellestad/Corbis

Azt pedig pláne nem sejtette senki a kétezres évek elején, hogy a barbadosi és guyanai felmenőkkel rendelkező lány nem csak a zeneiparban csinál forradalmat. 

Emlékeztek még a Puma x Fenty kollekciójára? Ha nem emlékeztek rá, az sem csoda, ugyanis villámgyorsan elkapkodták. Sokaknak az sem volt világos, hogy pontosan kit rejt a Fenty név. Rihanna ugyanis lényegesen kevésbé ismert családnevét választotta márkanévként a divatvilágban. 

Ez a Pumával kötött szövetség volt az első próbálkozás, tavaly pedig történelmet írt, ugyanis ő lett az első színes bőrű nő, aki luxusmárka alatt vezet divatházat.

Az LMVH (Louis Vuitton Moët Hennessy) luxusipari cégnek rengeteg leányvállalata van, köztük a Givenchy, a Dior, a Marc Jacobs, stb., a tulajdonosa, Bernard Arnault, aki immáron a leggazdagabb európainak mondhatja magát több mint százmilliárd dolláros vagyonával (felfoghatatlan szám). Szintúgy az LMVH cég alapította a Fenty Beauty dekormárkát 2017-ben, amely Rihanna óriási népszerűségére, a közösségi médiában szerzett hatalmas követőtáborára alapozott, és bejött a számításuk. A cég az alapítása utáni évben már majdnem hatszázmillió dolláros bevételt produkált. A cég a világon a legtöbb árnyalatban, ötven színben árul alapozót gyakorlatilag minden bőrszínhez. (Ez azért is fontos tény, mert a dekorkozmetikumok túlnyomó része egyáltalán nem gondol például a színes bőrűekre.)

De maga a ruhamárka (a Fenty) is hasonló elveket képvisel.

Hányan vannak közöttetek olyanok, akik nem illenek bele a konfekcióméretekbe, és ezért nem elérhetők számukra a legnépszerűbb fast fashion boltok ruhái? Anélkül, hogy hallanám a képernyők mögött elmorzsolt válaszokat, sejteni vélem, hogy kifejezetten sokan. A Fenty márka 46-os méretig gyárt ruhákat, ami unikumnak számít a luxuspiacon (a fast fashion piacon is), de a fehérneműit, a Savage x Fenty nevűt sem csupán az átlagos vagy vékony testalkatúakra tervezi. 

Rihanna stílusa nem volt soha átlagos. Ha végiglapozgatjátok a galériát, láthatjátok, honnan indult, és mennyire egyedi, semmilyen irányzatba nem passzoló a megjelenése ma is.

Soha nem felejtem el a 2015-ös kanárisárga Guo Per-ruháját a MET-gáláról, aminek akkora uszálya volt, hogy többen vitték utána. Másnap tele volt vele a sajtó, aztán pedig a róla szóló vicces mémek is ellepték a netet. De a 2014-es CFDA-gálán viselt, gyémántokkal kirakott, mindent megmutató ruhája sem keltett kisebb feltűnést. Nekem mégis a 2013-as Grammyn viselt tűzpiros Azzedine Alaïa-estélyi a kedvencem az összes közül. 

Rihanna nem ül a babérjain, hanem a Fenty márka kreatív igazgatójaként aktívan részt vesz divatházának tervezési folyamataiban. A kollekciói abszolút viselhetők, ennek ellenére extrémek, nem igazán hasonlítanám egyik tervezőhöz sem a stílusát.

A márka a nők erejét tűzte zászlajára. Az erős, mégis sebezhető, izgalmas nőkét. A ruhák között vannak egészen kényelmes, és párszáz dolláros darabok is, és drágább, elegánsabb viseletek is. Egyvalamiben azonban megegyeznek: mindegyiken tükröződik Rihanna személyisége és stílusjegyei. 

Hogy a tavaly megnyitott Fenty divatház mennyire lesz sikeres, azt még csak sejteni lehet, de a dekorkozmetikai márka tarolására és a korai adatokra alapozva úgy tűnik, az LVMH nem nyúlt mellé. Persze itt kőkemény bizniszről van szó, egy ekkora cég vezetője nem hoz megfontolatlan döntéseket. Rihanna neve pedig úgy fest, tényleg garancia. Nemcsak a világhíres neve, hanem a kevésbé ismeret családneve is.

Kíváncsian várom, mivel rukkol még elő az énekesnő, és sikerül-e neki a divatiparban is hasonlóképpen megvetnie a lábát, mint a zenében. Vagy legalább csak feleannyira. Mert már az is óriási siker lenne.

A Fenty kollekcióit IDE kattintva nézhetitek meg!

Boldog születésnapot, Robyn Rihanna Fenty! Vagy Badgalriri!

Szentesi Éva

Kiemelt kép: Getty Images/Dimitrios Kambouris/Getty Images for Bergdorf Goodman

Források: ITT és ITT