Tudom, mit tegyél idén ősszel! – Készülj már most a CAFe Kortárs Művészeti Fesztiválra!
Igen, igen, éljünk a jelenben, ne tekingessünk mindig előre vagy hátra! Éppen elég fesztivál van nyáron, tele jobbnál jobb programokkal, és még kint is élvezheted őket a szabad ég alatt. Nem tehetek róla, de engem már az is foglalkoztat, milyen évadot terveznek a színházak ősztől, milyen kiállítások nyílnak, mire számíthatunk akkor, amikor a kultúra igazán pezsegni kezd a városban. Képzeletben már az októberi CAFe Kortárs Művészeti Fesztiválon járok, amiből ki is válogattam hat programot nektek – mert nem árt korán gondoskodni a jegyekről. Gyárfás Dorka ajánlója.
–
1. Bacon, Freud és a Londoni Iskola – Magyar Nemzeti Galéria – október 5-e és január 13-a között
Tűkön ülök, hogy élőben láthassam a nyár egyik szenzációját, a Frida Kahlo-kiállítást a Magyar Nemzeti Galériában, de elárulom, az azt követő tárlat se lesz semmi. A Tate Britain jóvoltából Kahlo angol kortársai érkeznek hozzánk ősszel, például Lucian Freud, Francis Bacon és Leon Kossoff művei – közel 90 festmény –, így azt is megfigyelhetjük, hogyan hatottak egymásra, és ki-ki hogyan tágította a figurális festészet kereteit. Öt éve néhány Freud-képért még Bécsig kellett zarándokolni, most meg tessék, házhoz jönnek!
2. Az Ügy – bemutató, Trafó (Nagy Fruzsina, Halas Dóra és a Soharóza catwalk-koncertje) – október 11. és 12.
Aki lemaradt két éve a Tabu kollekcióról, és azóta bánja – mint például én –, az most figyeljen! Még van idő lecsapni a jegyekre Nagy Fruzsina jelmeztervező (vagy ezúttal inkább divattervező) és a Halas Dóra által alapított Soharóza kórus újabb közös projektjére, mely minden színházi határt elmos és mindenféle műfajt egyesít, és a végén egy teljesen eredeti élményt nyújt, amit „catwalk-koncert” névvel illetnek. Azoknak, akik még soha nem hallottak róla, elárulom: a szárnyaló fantáziájú, elszállt ruhakölteményekbe öltözött kórustagok egy különös koreográfiába rendeződve most a hivatali ügyintézés témakörét járják körül Kodály Zoltán Székelyfonó című művéből inspirálódva. Szerintem kellően bizarrul hangzik ahhoz, hogy ott legyen a helyünk.
3. Bernstein: Candide (Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem) – október 13.
Nagy szerencsénkre az elmúlt évadban a Müpa rákapott Bernsteinre – naná, ugyanis ebben az évben ünnepeljük a születésének 100. évfordulóját, ami a következő évadra is átnyúlik. Előbb egy egész napos maratont rendeztek a műveiből (500 percben, 11 koncerten keresztül), melynek keretében bemutatták a Trouble in Tahiti című, ritkán játszott operáját, aztán meghívták Bécsből az ennek folytatásaként komponált A Quiet Place című operájának új feldolgozását is (amiről ITT írtunk), októberben pedig a legsikeresebb operáját, a Candide-ot állítják színpadra Böhm György rendezésében, melyben szerepet kapott a friss POSZT-díjas Szemenyei János is, na meg a már említett Trouble in Tahiti is újra felbukkan, ez alkalommal Almási-Tóth András rendezésében a Zeneakadémián. Ha már lúd, legyen kövér – maxoljuk ki Bernsteint!
4. Werner Herzog: Cave of Forgotten Dreams (Uránia Nemzeti Filmszínház) – október 18.
Vannak, akik szerint a Lumière-fivéreknek nem is a mozgókép születését köszönhetjük elsősorban – ezzel a találmánnyal ugyanis többen előrukkoltak abban az időben –, hanem a mozi születését. Azt ugyanis tényleg ők találták fel, hogy a mozgóképet olyan nagy vászonra kell kivetíteni, amit egyszerre sokan tudnak nézni. Én pedig remélem, hogy ez a műfaj sosem hal ki, a közösségi filmnézés örökre megmarad, mert kicsit hasonlatos ahhoz, mint amikor barlangba vonul az ember, és a külvilágot odakint hagyja. Pontosan ezt élheti át az, aki október 18-án az Uránia Nemzeti Filmszínházba látogat, ahol Werner Herzog 2010-ben készült dokumentumfilmjét vetítik az emberiség történetének egyik ősi kiállítócsarnokáról, a franciaországi Chauvet-barlang falfestményeiről. És miközben az ősember kéznyomát vizsgálhatjuk a vásznon, olyan élőzenét hallgathatunk közben, mint egykor a némafilmek alatt – csak ezúttal maga a zeneszerző, Ernst Reijseger lesz az egyik tolmácsolója.
5. 100 szóban Budapest – kiállítás (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár) – október 5–12.
Ennek programnak az a különlegessége, hogy még bárki a részese lehet, és nem csak nézőként. A kiállítás ugyanis olyan pályaművekből nyílik, amelyek budapesti történeteket gyűjtenek össze 100 szóban. Ez az igazi kihívás benne, hiszen a legtöbben, akik itt élünk, tele vagyunk sztorikkal, életünk meghatározó eseményeivel, amik a városhoz kötődnek – kérdés, hogy el lehet-e mesélni őket 100 szóban. Úgy tűnik, igen, mert a kezdeményezés öt éve tart, és tavaly már 1300-an jelentkeztek rá. Legyél te az egyik idén – akár akkor is, ha még nem vagy 18 éves, mert már ennek a korosztálynak is létrehoztak egy külön kategóriát! Ősszel pedig nézd meg, kik küldték be a legjobb írásokat. A szövegeket július harmincadikáig küldheted be IDE.
6. Recirquel Újcirkusz Társulat – My Land – október 16.,17., 18., 19., és 21.
Azt remélem, hogy az első magyar újcirkusz társulatot – amely az akrobatikát inkább színházi műfajként kezeli – már nem kell bemutatni, az új produkciójukat viszont mindenképp, ugyanis Vági Bence társulatalapító ezúttal nem a szokásos társulatával dolgozik, hanem hét ukrán cirkuszművésszel. Témájában is elrugaszkodnak a társulat eddigi munkáitól, és most először szakrális területre merészkednek: az ember és az anyaföld összetartozásán gondolkodtak.
Gyárfás Dorka
Kiemelt kép: Pályi Zsófia