Stephen King és az „AZ” – Avagy: hogyan nyert meg magának a horror?
Ma hetvenéves a rémkirály
Ha valaki pár évvel ezelőtt azt mondja, hogy napokon, sőt, heteken át töprengek majd egy borzalmasan véres eseményekről szóló könyvön, vagy, hogy megnézem a belőle készült, hasonlóan véres és horrorisztikus filmet, mi több, szeretni is fogom, kinevettem volna. Mióta az eszemet tudom, rettegtem az ilyesmitől, és nagyon jól el is voltam így, ám aztán találkoztam egy pasival, akinek a horror, a thriller és a krimi az egyik szakterülete – én pedig megismerhettem a világnak egy újabb, – szó szerint rettentően – izgalmas szeletét. Kalapos Éva Veronika írása.
–
Oké, még mindig nem állítom, hogy szívesen nézek feltrancsírozott embereket, és azt sem, hogy nem tapasztom a kezem a szememre, ha jön a Rém, de azért fejlődöm. Büszkén jelenthetem, hogy az AZ című filmnek, ami a hetvenéves Stephen King azonos című regényéből készült, már legalább a felét láttam, és csak minden ötödik percben éreztem késztetést, hogy kimeneküljek a moziból. Jogosan kérdezhetnétek, miért jó ez akkor nekem? Azért, mert amit láttam belőle, azóta is foglalkoztat.
A történet, amelyet sok rajongó King mesterművének, nagyeposzának tart (bár A setét torony és a Végítélet című művek is hosszabbak nála, igaz, az előbbi egy több részből álló regényciklus), ugyanis valóban sokkal összetettebb, mint egy gyerekeket ijesztgető-gyilkoló, olykor bohócként megjelenő szörny rémületes sztorija. Kritikusok és bloggerek ezrei vitatkoznak hosszú évek óta Pennywise, vagyis a „Krajcáros bohóc” alakjáról, hogy közvetve vagy közvetetten felelős a borzalmas tettekért, és még egy csomó minden másról, hiszen a bohóc vörös hajú, hullasápadt alakja rengeteg ember számára a két lábon járó Gonoszt testesítette meg. (Amikor ezt írtam, még nem tudtam, hogy ezen a címen mutatták be nálunk a sorozatot először.)
Bevallom, pár napig én se aludtam túl jól, miután szembesültem Azzal, akit először a maszk nélkül is elég félelmetes Tim Curry keltett életre (az 1990-es, folytatásos tévéfilmben), majd 2017-ben a moziban Bill Skarsgård, ám számomra messze nem Pennywise figurája vagy a válogatott szörnyűségek tették igazán érdekessé a történetet, hanem az, ahogyan King a félelemről vall általa.
Nem túl nagy spoiler – a könyv fülszövegében és a filmelőzetesben is benne van –, hogy amikor az alakváltó Pennywise zaklatni kezdi a Maine állambeli Derry városkában lakó gyerekeket, mindegyikük előtt abban a formában jelenik meg, amitől az illető a legjobban fél. Van, aki bohócként látja, más oszló hullaként vagy megállíthatatlan vérzuhatag formájában. Ezt olvasva és látva elgondolkodtam: szinte soha nem adunk formát a félelmeinknek, mintha azáltal, hogy megtestesítjük őket, még erősebbek lennének.
Ha én volnék Pennywise következő kiszemelt áldozata, vajon hogyan kellene megjelennie előttem, hogy a szívem mélyéig elöntsön a rettegés?
Különös, de ahogy feltettem magamnak ezt a kérdést, és nagy nehezen meg is válaszoltam, egyszer csak megnyugvás töltött el. Látszólag egyszerűnek tűnhet az instrukció, hogy „nevezd meg a félelmedet”, de más megnevezni valami absztrakt, fogalmi dolgot, például az én esetemben, hogy félek a magánytól és az elfeledettségtől, mint mindezt képpé formálni.
Pennywise az én rémálmomban egy üres mező volna, aminek egyedül állok a közepén. Eljutnak hozzám távolról érkező, vidám hangok, ám azok a boldog emberek ott a messzeségben hiába tudják, hogy itt vagyok, nem tartanak igényt rám. És hogy miért könnyebbültem meg, amikor sikerült összeraknom a fejemben ezt az iszonyúan nyomasztó képet? Mert ha ismered a belső gonoszt, ha előtted áll, sokkal könnyebb vele megharcolni.
Ezt teszik a történetbeli gyerekek is. Közösen szállnak szembe a gonosz entitással, aki a lelkük mélyéig ismeri őket, a bátorság azonban olyasmi, amit az ember sokszor maga is csak akkor fedez fel magában, amikor szüksége van rá, ezt tehát nem fordíthatja ellenük. Amikor a szereplők már képesek uralni a félelmeiket, Pennywise fegyvertelenné válik velük szemben. Elismerem, nem a világ legbonyolultabb tanulsága, ám King remekül megírt alakjai elérik, hogy mélységesen átérezzük ezt a valójában borzasztóan nehéz folyamatot. Hiszen hányszor halljuk, hogy „ne félj!” – és hányszor sikerül tényleg nem félni?
Nem könyv- vagy filmajánlónak készült ez az írás, mégis abba torkollik: ha tehetitek, olvassátok el és/vagy nézzétek meg az AZ-t. Igen, a bohóc: para. Igen, sok benne a vér. Igen, igazi, régimódi ijesztgetős horror. És igen, esszenciája mindannak, amitől Stephen King az, aki: a nyomasztó gyerekkori emlékek és traumák, a hétköznapi, szürke díszletek mögött rejtőző Gonosz krónikása, a világ egyik leghíresebb szórakoztató szerzője. Rengeteg díjat kapott, nagyon sokat vitatkoztak a kritikusok arról, hogy ez valójában szépirodalom-e, amit művel. Ehhez maga a mester annyit fűzött hozzá: „Ideje volna már elmosni a szépirodalom és a popkulturális irodalom közti, egyébként is bizonytalan határvonalat.”
Stephen King a popkultúra élő ikonja, egy olyan ember, aki a sok rémisztgetés közepette néha mégis mesterien megfacsarja a szívünket. Isten éltesse sokáig!
Kalapos Éva Veronika
Kép és GIF: Az (It, 1990, Lorimar Television, remake azonos címen: 2017, New Line Cinema)