A tudomány színvak – Így számolunk mi (filmajánló)
Mi az, hogy a csajok nem értenek a matekhoz? A nők igenis tudnak számolni, nem is akárhogy. A számolás joga című film ezt be is mutatja… mit bemutatja? Egyenesen bebizonyítja. Mert ha nem tudnának számolni, akkor bizony le kellett volna fújni John Glenn asztronauta korszakalkotó Föld körüli repülését, és közvetve talán az Apollo-program is füstbe megy. A Holdra szállás pedig megmarad a tudományos-fantasztikum szintjén. A számolás joga az űrverseny eddig még el nem mondott története. És kihagyhatatlan. Bányász Attila írása.
–
„Imádni való film!” Ez volt az első gondolatom A számolás jogát látva. Ami azért is zavarba ejtő, mert valójában egy komoly témákat boncolgtó drámáról van szó. Már önmagában az is kihívás, hogy valaki szórakoztató filmet csináljon a matematikáról – bár szerencsére van rá példa a filmtörténelemben –, de a különböző előítéletek a mindennapi életre és a fejlődésre gyakorolt negatív hatásainak ilyen pontos körülírására még nem volt példa. Talán azért, mert ezt a sztorit maga az élet írta?
Colored computers... történet a „felvilágosodás” hajnaláról
Az ötvenes-hatvanas évek Amerikájában járunk, nyakig merülve a rasszizmus és a szexizmus mocsarában, ahol a boldogító pragmatizmus lebeg mindenki szeme előtt, a társadalom azonban még visszafelé tekint. A második világháború borzalmas számú emberáldozata valamelyest lendített a fejlődés kerekén (legalábbis ebből a szempontból), rákényszerítve a szakemberhiánnyal küszködő kutatóintézeteket, hogy előítéletektől mentesen válogassanak a jelentkezőkből. Ám a Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA) berkein belül még a szegregáció az úr, felülírva az emberiesség és az ésszerűség egyetemes alapelveit.
A film szívét és lelkét három matematikus jelenti, akik nem elég, hogy afro-amerikaiak, de ráadásul nők is, ami akkoriban súlyosbító tényezőnek számított. A NASA-nál dolgoznak abban az időszakban, amikor a számítástechnika még gyerekcipőben jár, és ezért rengeteg matematikai számítást manuálisan kell elvégezni, hiszen ez jelenti az űrutazás alapját. Nem véletlenül szerepel hivataluk ajtaján: „COLORED COMPUTERS”.
Bizony, már csak így megy ez abban az Amerikában, ahol az afro-amerikaiaknak külön épület, külön mosdó, külön kávéfőző vagy külön mindegy, mi jár, csak minimálisra lehessen csökkenteni általa a velük való érintkezést.
Ám a tudomány abszolút színvak, akárcsak maga a jóisten, aki hol ide, hol oda mér szűk vagy épp bő kézzel a tehetség terén. Nem nézi, hová mennyi cseppen.
Katherine, Dorothy és Mary esetében pedig nem igazán fukarkodott.
Istenadta lángelmék
A három nő a fent említett hivatalban dolgozik, ám hamarosan megkapják a kiugrási lehetőséget: Kat a Világűr Munkacsoporthoz kerül – szükségük van egy jó matematikusra, aki ellenőrzi az űrhajók pályamódosításait –, ahol azelőtt, a titkárnői beosztáson kívül, sohasem dolgozott nő, pláne afro-amerikai. Mary a mérnökök mellett próbál szerencsét, míg Dorothy csoportvezetői ambícióival, na meg a bürokráciával birkózik, miközben elsőként lovagolja meg a NASA „csatarendbe” állított IBM-számítógépeinek programsorait.
Mindhárman kivételes módon helytállnak új pozíciójukban, de közben sosem feledkeznek meg a hatvanas évek női princípium szentháromságának (anya, feleség, dolgozó nő) megfelelni. Emellett még – különösen Mary, aki mérnök szeretne lenni, és emiatt kénytelen egy „fehér” egyetemen megszerezni a diplomájához szükséges kiegészítő papírokat, ezzel üzenve hadat a szegregált oktatásnak! – önmegvalósítani. Olimpiai gátfutókat megszégyenítő vehemenciával lendülnek át a faji- és nemi megkülönböztetés akadályain, hogy megvalósítsák céljaikat, és ezzel követendő példaként szolgáljanak:
igenis mindenhol megvethetik a lábukat, sőt: ott is elsők lehetnek, ahol eredetileg még lapot sem osztottak nekik.
A színészek nagyszerűen játszanak: a Benjamin Button különös életéért legjobb női mellékszereplőként Oscar-díjra jelölt Taraji P. Henson alakítja a történet középpontjába helyezett Katherine-t, akit az új pozíció alaposan próbára tesz, ám öles léptekkel halad felfelé, ha nem is a ranglétrán, de a megbecsülés kettesével vett lépcsőfokain, miközben egy későn jött szerelem ígérete aranyozza be magánéletét.
A korábban Oscar-díjat nyert Octavia Spencer ismét kihozza a maximumot egy újabb mellékszerepből – nem véletlenül jelölték idén érte Golden Globe-ra –, Dorothy figuráját szó szerint életre kelti a vásznon, és bebizonyítja, hogy sosem késő valami újba kezdeni. A karakán Mary szerepében pedig Janelle Monáe énekesnő mutatkozik be először nagyjátékfilmben – hamarosan ismét láthatjuk őt a Golden Globe-díjas Holdfényben is. Meglehetősen erős nyitány ez egy kezdő színésznőtől!
Kevin Costner is tiszteletét teszi a filmben a Világűr Munkacsoport karizmatikus vezetőjeként, akinek csak az eredmény számít, bár a színész képes annyi pluszt hozzátenni, hogy érzékeltetni tudja a felszín alatt figurájának emberségességét. Vezetőként elsőként ébred rá, hogy az előítéletek a haladás útjában állnak, és kifakad: „vagy együtt jutunk ki az űrbe, vagy sehogy!”
Erre költsd a mozipénzt!
Komoly témája ellenére A számolás joga meglepően vicces és szórakoztató mozi. Alkotói képesek voltak megtalálni a humort a meredekebb helyzetekben is, ami jól oldja a remekül kezelt drámai feszültséget. A három főszereplő egymással való megmosolyogtató évődése pedig közelebb hozza a karaktereket a nézőhöz, könnyebb velük azonosulni.
A mai „elszaladt” jegyárak mellett nem könnyű kifogni egy jó filmet, de A számolás joga megéri az árát. És ha mozi közben olykor-olykor keserédessé válik is a szánkban a pattogatott kukorica, gondoljunk az űrkutatás háttérbe szorult úttörőire, akiknek nevét – mostanáig – nem kapta fel a fáma, de valójában ők tették lehetővé, hogy kijuthassunk a világűrbe.
Hát, így számolunk mi...
Bányász Attila
Fotók: InterCom