Lackfi János: Petőfi rulez! – Nem kötelező irodalom, 12. rész
Bár már október eleje van, azért a Szeptember végén című Petőfi vers még mindig aktuális.... különben is, sokuknak ez volt az egyik első hosszabb költemény, amit meg kellett tanulnunk kívülről. Azóta pedig Ferenczi György és a Rackajam még Bob Marley szövegeit is beleszőtte az örök érvényű sorokba. Hiába, a költők minden korszakban érezték a ritmust. Lackfi János most megmutatja, miért olyan univerzális Petőfi tudása.
A Szeptember végén egyik legszebb szerelmes versünk.
Ezt pedig a legütősebb sora: „elhull a virág, eliramlik az élet." A forma nagyon vagány, olyan, mint a hexameter. Ha lenyiszáljuk minden sor első szótagját, szabályos háromnegyed-hexametereket kapunk:
Nyílnak a völgyben a kerti virágok,
Zöldel a nyárfa az ablak előtt, Látod amottan a téli világot? Hó takará el a bérci tetőt.
Milyen kis finom táncikálás, ugye?
Miért nem volt ez jó Sándornak?
Hát mert a magyaros, verbunkos-szerű lüktetés azért sokkal szilajabb, fickósabb:
MÉG nyílnak a völgyben a kerti virágok,
MÉG zöldel a nyárfa az ablak előtt, DE látod amottan a téli világot? MÁR hó takará el a bérci tetőt.
Petőfi keni-vágja a ritmust, de ez sosem önmagáért való bűvészkedés, mindig minden a többletjelentés kedvéért történik.
Vessük csak össze az izzó ifjú házaspár életének szívdobogó ritmusát:
Jöjj, kedvesem, ülj az ölembe, ide...
Tám támdada, támdada támdada dám…
Az idősödő szülőkkel való konfliktusos, nehézkes, mégis megható viszony egyenletes lejtésű leírásával:
Borozgatánk apámmal, ivott a jó öreg...
Tadam-tadam-tadam-dám, tadam-tadam-tadám…
Előbbi vers röppen, a második poroszkál.
Az sem véletlen, hogy Ferenczi György és a Rackajam megzenésítésében a Szeptember végén soraiból kikacsint Bob Marley, mégpedig döbbenetes pontosan, a belül meglévő taktusra felelve:
Még nyílnak a völgyben a kerti virágok,
Buffalo soldier Még zöldel a nyárfa az ablak előtt in the heart of Amerika.
Biza, Sándor átkacsint évtizedeken és ezer kilométereken, és lepacsizik a nagy jamaikai szabadság-kergetővel.
És akkor még nem is beszéltünk a témáról, hiszen ez az egyik legelső zombivers. A költő sajátos kísértetjárással fenyegeti kedvesét, ha halála után képes lesz más férfira is ránézni. Így mennydörög fenyegetőleg:
Én feljövök érte a síri világból az éj közepén.
S oda leviszem azt.
Mármint az elárvult gyászfátyolt.
Ha a Petőfi-szobor iránti ájult tisztelet szemszögéből nézzük a helyzetet, azt fogjuk szajkózni egyre:
Hej, hogy megérezte a géniusz a saját korai halálát...
Meg azt is, hogy milyen rútul elhagyja az ő halhatatlan szellemét ez a méltatlan, középszerű némber...
És így tovább...
Na, de: álljon meg a fáklyásmenet, kinek van joga biztosítékot követelni párjától a HALÁL UTÁNI szerelemre vonatkozóan?
Nyilván senkinek. Mindegy is, zseni vagy közember (esetleg zseni polgártárs) az illető.
Tegyük szívünkre a kezünket! Melyikünk nem kérdezett hasonló, félig-meddig játékos képtelenséget a szerelem hevületében?
– És akkor is szeretnél, ha szegény lennék és öreg és csúnya és buta és undok és büdös és ragyás és lógna a mellem, és szőrös bibircsókok lennének a testemen?
– Hát persze, te gyönyörű, édes, kedves, fiatal, bababőrű angyalom, naná, hogy úgy is szeretnélek!
Vagyis a mézesheteit töltő koltói költőnek igaza is van meg nincs is igaza.
Aminthogy minden szerelmes téved... és mindegyiknek igaza is van egyben.
Lackfi János jegyzetei elhangzanak hétről-hétre a Petőfi Rádióban
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Unsplash/Oliver Hihn