Az influenszerek szívják meg a legjobban? – Így írja át a Covid a közösségimédia-piacot
A járvány és az azt kísérő gazdasági visszaesés egyértelműen hatással van a reklámiparra: a cégek a marketingbüdzséből vesznek el először. De milyen következményekkel jár ez a sok esetben együttműködésekből, esetleg a szintén visszaesett rendezvényekből élő influenszerekre? Mire számíthatnak azok a fogyasztók, akik sosem látott figyelemmel fordulnak a közösségi média felé, éppen a karantén következtében? Inspirálja vagy éppen ellenkezőleg, visszaveti az influenszer-iparágat ez a kettősség? Szakértővel és influenszerekkel jártuk körbe a témát. Tóth Flóra (egyelőre még mindig online készült) riportja.
–
Bajban van a reklámipar = bajban vannak az influenszerek?
A legnagyobb médiacégek is megérzik a hirdetési bevételek csökkenését, nem beszélve a kis- és közepes vállalatokról (kkv) vagy éppen az egyszemélyes vállalkozásokról, amit a legtöbb influenszer visz. Dr. Guld Ádám médiakutató azt mondja, több problémával kell szembenéznie egy közösségimédiatartalom-gyártásból élő influenszernek: „A jelenleg zajló gazdasági válság erősen érinti a reklámipart, amelynek egyik szegmense az influenszer-iparág. Az már rögtön az első pillanatban kiderült, hogy drasztikusan csökkennek a cégek hirdetési költései, ezáltal az influenszer-együttműködések is erősen visszaesnek. A másik nagyon fontos influenszerbevételi forrás a rendezvényekből jön, amiket szintén nem tartottak meg az elmúlt hónapokban, legfeljebb egy kis részüket online. Emellett vannak olyan influenszertevékenységek, amik a korlátozás miatt teljesen ellehetetlenültek, például a travel influencer témában dolgozó tartalom-előállítók nemcsak megbízást nem kaptak cégektől, de maga a tartalom-előállítás, vagy legalábbis a megszokott tartalom előállítása vált számukra lehetetlenné.
Vannak influenszerek, akik e problémák hatására teljesen le is álltak a tartalomgyártással. A másik véglet viszont akár profitálni is tud a helyzetből, ha valóban kreatív tartalom-előállítóként meglátja a megváltozott körülményekben a lehetőségeket.
Vannak ugyanis olyan szolgáltatások és termékek is, amik kifejezetten ebben az időszakban váltak keresetté. Ilyenek például az otthonlétet megkönnyítő, segítő termékek. Láttam nemrég egy otthoni spatermékeket árusító cég kampányát, ami a jelenlegi helyzetben influenszerekkel dolgozik. Sőt olyan is létezik, amikor egy meglévő együttműködést egy már létező influenszer old meg kreatívan, a helyzethez idomulva. Erre tökéletes példa Eva Longoria, aki már évek óta egy szépségápolási termékcsalád arca, és a karantén alatt elkezdett vlogolni, az egyik vlogban pedig megmutatta, hogyan festi be otthon a haját. Egy nagyon szerethető, emberközeli videó lett belőle, amiben az influenszerként megjelenő világsztár felvállalja, milyen brutális lenövése van és mennyire őszül.”
Közvetlenül az Álarcos énekes forgatása után kezdődtek a korlátozó intézkedések, lemondták az összes műsorfelvételt és rendezvényt, Bence pedig a családjával visszatért Németországba:
„Az együttműködések terén én voltam az, aki elébe ment a dolgoknak, és rögtön lemondtam mindent. Ebben a helyzetben nem éreztem volna helyénvalónak a reklámcélú kommunikációt. Több projektet is meg kellett állítanom a vírus miatt, és még most sem tudom, hogy ezeknek mi lesz a sorsuk, hiszen bizonytalan a járvány kimenetele. Ennek ellenére a karantén első napjától igyekszem a pozitívumot látni a helyzetben, illetve azokat a lehetőségeket megtalálni, amik segítenek átvészelni ezt az időszakot. Mindig is ilyen típus voltam, sosem rágódom hosszan a problémákon, inkább a megoldásokat keresem. A karantén elején nagyon megugrott a követőim száma, a videóim is milliós nézettségeket hoztak. Tény, hogy sokkal többet is posztoltam, mint az tőlem megszokott, inspirált az új helyzet a tartalomgyártás terén. De minden médiaplatform elérése drasztikusan megugrott, nem csak a közösségi médiában érezhető ez a növekedés.”
Bence először napi karanténvideókkal jelentkezett, majd egy hosszabb szünet után előállt egy karantén late night show-val:
„Az IstenEst eredetileg más jellegű műsor lett volna, de alkalmazkodnom kellett a megváltozott körülményekhez, és mindenképpen szerettem volna egy olyan szórakoztató tartalmat létrehozni, ami ebben a szituációban egy kis kikapcsolódást nyújthat az embereknek. Számomra ez egy szerelemprojekt, amiben igazán önmagam lehetek, és ez a szokatlan helyzet, hogy itthon ragadtam, megadja azt a szabadságot, hogy kísérletezhetek. Ez egy hosszú távú projekt, aminek minden részletét a szívemen viselem, nem akarok kompromisszumokat kötni, legyen szó tartalmi, megjelenésbeli vagy akár szponzori kérdésekről. Hosszú távon nem látom, milyen következményekkel jár majd együttműködések terén a koronavírus okozta válság. A saját részemről tudok nyilatkozni: az én alkotói énemnek jót tett.”
Élesedik a verseny a tartalomgyártók között
Bár valóban megnőtt az érdeklődés mindenfajta otthon is elérhető tartalom iránt, mégsem egyértelmű a válság pozitív hatása a tartalomgyártókra, mert a támogatások hiánya extra versenyhelyzetet teremt. Guld Ádám szerint viszont fogyasztói szempontból ez nem biztos, hogy probléma: „A verseny egy jó dolog, hiszen pozitív hatással van a minőségre. Ráadásul a nézői figyelemért folytatott harc abból a szempontból is fokozódott, hogy a karantén miatt sokan most vágtak bele a tartalomgyártásba, és bizonyosodott be róluk, hogy jó tartalmakat tudnak előállítani. Feltételezem, hogy ezt akkor is folytatni fogják, ha már véget ér a karantén, mert kialakítanak egy olyan stabil követői bázist, amivel később akár jövedelmet is tudnak termelni. Ez a kiélesedett versenyhelyzet valamiféle megtisztulást hozhat a piacon, mert azok tudnak sikeressé válni, akik tényleg jól csinálják.
Azoknak az influenszereknek, akik abból éltek, hogy az Instagramon bemutattak egy terméket, most nincs mit csinálniuk, mert saját témájuk, ötletük nincs. Ebből most tényleg nem lehet nézettséget generálni. Így azok lesznek versenyelőnyben, akik arra figyelnek, hogy az embereknek mi az érdeklődési körük, milyen problémáik vannak.
Azok az influenszerek, akiknél maga a tartalom a termék, vagyis a YouTube-nézettség adja a bevételüket, könnyebb helyzetben vannak, mert »csak« érdekes tartalmat kell gyártaniuk. De Magyarország annyira pici piac, hogy csak a YouTube-bevételekből nem igazán tud megélni egy magyar influenszer, így ez inkább a nemzetközi youtuberekre igaz.”
Imi az elmúlt évben profilt váltott, és a korábbi gamingvideók után elsősorban kötetlen interjúkat készített érdekes emberekkel, akik mind a tartalomgyártás valamilyen formájával foglalkoznak. A sorozat is megérezte a válsághelyzetet, mivel eddig Imi a saját otthonában, nyilván egy légtérben beszélgetett a vendégeivel. Ez most problémássá vált, így azt tervezte, hogy átvált online interjúkészítésre, de ez nem volt olyan egyszerű: „Az tűnik nehezebbnek, hogy valakit elhívsz magadhoz, hogy szánjon az életéből utazással együtt két órát egy beszélgetésre, de nem ez a nehezebb. Egy online találkozót sokkal bonyolultabb volt összeegyeztetni, és nem a technikai kihívások miatt. Mivel ez nagyon nehezen ment, át kellett térnem egy harmadik dologra: most egy állandó partnerrel veszünk fel heti egy beszélgetést egy-egy téma kapcsán, és a korábban megszokott interjúk addig szünetelnek, amíg a járvány le nem cseng. Ez azért is könnyebb, mert a kevésbé ismert interjúalanyokkal a beszélgetés előtt a konyhában egy tea vagy kávé közben oldódtunk fel egymás társaságában, ami online nem megy. Az, hogy nem tudunk valóban egymás szemébe nézni, megnehezíti a beszélgetést, de ha a partnereddel már eleve jól ismeritek egymást, akkor könnyebben megy az egymásra hangolódás az online térben is.”
Imi nemcsak a tartalomgyártásban ütközött nehézségbe, hanem anyagilag is kihívásokkal szembesült:
„Mivel leálltam a videójátékos tartalmak gyártásával, a fő bevételi forrásom a műsorvezetés lett. Cégek külsős és belsős rendezvényein dolgoztam házigazdaként, kerekasztal-beszélgetéseket vezettem, sajtóeseményeket moderáltam. Ezek most nincsenek. Az egyéni vállalkozás nagy előnye a szabadság, és az, hogy ha sokat dolgozol és szerencséd van, akkor sokat keresel. De van hátránya is, például az, hogy ha nem dolgozol, nem keresel. Én februárban állítottam ki számlát utoljára.
Az, hogy még megélek, annak köszönhető, hogy takarékoskodó vagyok, és felkészültem arra, hogy mi van akkor, ha van három hónap, amikor semmit sem dolgozom. De május elejétől már csinálom egy online fesztivál napi streamingjét. Ezt a karantén szülte, néhány hét alatt dobtuk össze. A live streamen beszélgetünk, játszunk, amihez kellett két műsorvezető, aki egyezteti a vendégeket, kezeli a broadcasterprogramot, és élőben vág. Örülök, hogy ennek a feladatnak köszönhetően plusz skilleket és tudásokat szerezhetek. Ez egyébként nem csak a munkában jellemző: arról is sokat tanultam, hogy hogyan tudom az otthoni étkezést a legpraktikusabban menedzselni. Korábban nagyon sokat reggeliztem házon kívül, és most látom, hogy ez milyen költséges hobbi. Az önmagunkba nézés és a következtetések levonása minden téren nagyon fontos tapasztalatokat ad.”
Ami most bevésődik, az sokáig megmarad
Mostanra megszoktuk a körülöttünk fellelhető influenszereket, és már nem könnyű megvezetni a tudatos fogyasztót, aki kiszúrja még az ügyesen pozicionált termékelhelyezést is, és nem dől be a manipulációnak, sőt kritikusan tekint még a példaképére is. Jogos a kérdés, hogy jár-e bizalomvesztéssel a nem megfelelő karanténkommunikáció. Guld Ádám szerint
„a karanténhelyzet, és általában a krízisek mindig kiélezik a társadalmi különbségeket. Ez most különösen igaz, mert míg a korábbi gazdasági válságok sokkal lassabban fejtették ki a hatásukat, most sokan egyik napról a másikra érezték meg a kiszolgáltatottságot. Így még erősebben szétvált az, hogy kik azok, akik stabil helyzetben vannak, és kik azok, akik nem.
Ez az a helyzet, amire sok influenszer nem tudott jól reagálni, és ez komoly unszimpátiát és hitelességvesztést is okozott a követőik körében. A teljes luxusban karanténozó és ezt nem túl érzékenyen kommunikáló celebek, vagy éppen a teljesen feleslegesen magukat tesztelő Kardashianék nagyon élesen megmutatták a közöttük és a követőik közötti távolságot. Ez negatív véleménycunamit indított el. A válsághelyzetet persze mindenki a maga szintjén éli meg rosszul – de ez sajnos nem segít a követők ellenszenvét kiváltó influenszereken. Főleg, hogy
az emberek azokat a tapasztalatokat, amiket egy ilyen kivételes helyzetben szereznek, csak lassan felejtik el. Ez ugyanúgy igaz a márkákra, cégekre, szolgáltatókra és munkáltatókra, mint az influenszerekre.
Amit most megtudnak arról, akit követnek, az nagyon hosszú időre bevésődik, akár pozitív, akár negatív irányban. Így a karantén után is azokat fogják keresni, akiknél ebben az érzékeny időszakban azt érezték, hogy mellettük állnak.”
Összességében tehát van okunk reménykedni abban, hogy a nehéz gazdasági helyzet hosszú távon mégis előnyös lesz számunkra tartalomfogyasztás szempontjából: minőségibb kontentek közül válogathatunk, hiszen a túlságosan hirdetésközpontú oldalak eltűnnek, a karantén szülte hiteles, érzékeny sztárok pedig megmaradnak.
Tóth Flóra
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images