Mi a tököm az a TikTok?

Az egyik legdinamikusabban fejlődő alkalmazásról van szó, amit folyamatosan fejlesztenek, frissítenek, időnként (mostanában szinte hetente) új funkciókkal bővítenek a készítők a közönség igényeire szabva.

A TikTok egy olyan alkalmazás, amin bárki ráénekelhet kedvenc dalára, eltátoghatja kedvenc filmrészletét és YouTube-videóját – sőt ezen felül duettet is készíthet a barátaival –, minderre pedig tizenöt másodpercük van a felhasználóknak. Szóval alapvetően baromi izgalmas alkalmazás.

A felületen visszajelzést is küldhetsz, hogy mennyire tetszett egy videó, kommentelhetsz alájuk, sőt üzenetet is küldhetsz más felhasználóknak.

A közösségimédia-platform korábban Musical.ly néven futott, az app népszerűségét látva azonban hipergyorsasággal felvásárolta őket egy befektető cég, így 2018 óta megújulva TikTok néven jegyzik.

Jelenleg nyolcszázmillió, tizenhárom és harminc év közötti aktív felhasználója van, ezen belül is főként a kamaszok korosztályában a legnépszerűbb.

Miért szeretik ennyire a kamaszok?

Guld Ádám médiakutató, generációkutató és kommunikációs szakembert kérdeztem erről. Szerinte nem egyedülálló jelenség, ami a TikTokkal történik.

„Az ifjúsági kultúra jellemzője a kívülállás. Olyan helyeket választanak, ahová a felnőtt tekintet nem lát. Az pedig korosztályonként változik, hogy hova nem lát.

A kábeltelevízió idején az MTV jelentette a kamaszoknak ezt a helyet, azt megelőzően a szamizdat ifjúsági lapok, vagy a pad alatt papírra írt üzenetek. Egy ideig így működött a Facebook, előtte meg az iWiW.

Ma pedig jellemző, hogy a fiatalok felkapnak egy appot, aztán arra beszivárog az idősebb generáció is – ez történt a Facebookkal is. A fiatalok annak idején odébbálltak az Instagramra – és most már itt is érezhetően magasabb lett az átlagéletkor…

Jelen pillanatban kijelenthető, hogy ma a TikTok a Z generációsok platformja, idekoncentrálódik mindenki tizenhárom és harminc év között (és feltehetőleg tizenhárom alatt is).”

Idősebbeket is látok rajta, ez hogy lehet?

Jelenleg a kamaszok közt a legnépszerűbb – ahogy Ádám is mondja, de fél év múlva már simán lehet, hogy az alkalmazás az egész Y és X generáció körében is népszerű lesz. Y és X generációs hírességek, zenészek például már fent vannak. 

Csonka Bandi is aktív felhasználó, és elképesztő tartalmakat gyárt. És Kim Kardashian is elkészítette már kislányával az első közös videóját.

Mindezek ellenére a TikTok határozottan a Z generációsok alkalmazása, így ha szülőként esetleg azon gondolkodsz, hogy regisztrálsz a felületre és videókat gyártasz, akkor előtte érdemes a kamasz gyerekeddel konzultálnod, hogy neki erről mi a véleménye.

Az viszont mindenképp fontos, hogy megismerjék a szülők azt a felületet, amin ennyi időt töltenek a gyerekeik, és a kamaszok is úgy érezzék, hogy bevonhatják a világukba a szüleiket, és megoszthatják velük, hogy mi történik ott.

Innen tájékozódnak?

Nem. Az itt eltöltött idő döntő többségben a szórakozásról szól, mindamellett a külvilág eseményei nyilvánvalóan beszűrődnek az oldalra. Decemberben jól látható volt, hogy az ausztráliai erdőtűz is mennyire megmozgatta őket, rengetegen „support Australia” felkiáltással készítettek rövid videókat.

És vannak példák arra is, hogy a TikTok hatott a hírekre. A legutóbbi ilyen eset például az volt, amikor egy Amerikában élő tizenhét éves lány, Feroza Aziz arra hívta fel a világ figyelmét, hogy a Kínában élő muszlim kisebbség, az ujgurok, milyen szörnyű elnyomásban élnek.

baxkup on Twitter

Ezt leszámítva az oldal főként a szórakozásról szól, de természetesen nem elképzelhetetlen, hogy idővel tájékozódásra is használható lesz, különböző hírportálok is megjelenhetnek a felületen. Ha az alkalmazás fejlesztői úgy látják, van erre kereslet, akkor ilyen funkciókkal is bővülhet az app.

Az oldalon lévő videókból egyértelműen látszik, hogy a Z generációsok követik a világ eseményeit, mindenről van véleményük, és bátran ki is fejezik magukat.

Hogy éppen mi a legforróbb téma vagy aktuális ügy, ami érdekli a felhasználókat, az az alkalmazáson belül a hashtageknél mérhető.

Csomó ilyen segélykiáltás-szerű videót lehet látni, mi ez?

A fenti témához kapcsolódóan, nem csak az ausztráliai erdőtűz érdekelte a tiniket, rendszeresen posztolnak lelki és mentális egészség témában is. Mental health, self-help ilyen és ehhez hasonló hashtagekkel is találkozhatsz az oldalon.

Természetesen, ha valamelyik valódi segélykiáltás lenne, azt a felhasználók is jelezhetik az oldal üzemeltetőjének, a bejelentés menüpont alatt. Tapasztalatom szerint fél évvel ezelőtt a TikTok felhasználói körében nem volt ennyire jellemző, hogy szociálisan érzékeny témákról posztoljanak a kamaszok. Ez az utóbbi idő hozadéka. Ahogyan bővül a felület közönsége, úgy jelennek meg újabb és újabb témák a TikTokon.

Kell-e féltenünk tőle a gyerekeinket?

Nem, nem kell. A médiakutató és a gyermekjogvédő szakember egybehangzó véleménye szerint a legfontosabb a tudatosítás, és az edukáció, hogy a gyerek ne érezze tabunak, és beszéljen arról, mivel tölti az idejét a neten.

Guld Ádám szerint szülőként nem szabad félni az alkalmazásoktól.

Nem egy felület okozza a problémát, hanem az, ha a kamasz internethasználata kontrollálatlan.

Amikor a szülő eszközt ad a gyerek kezébe, akkor fontos, hogy ő maga vezesse be őt ebbe a világba lépésről lépésre. Beszélgessenek róla, mutassa meg neki, hogyan kell használni, és milyen veszélyeket rejthet az internet. Ha a szülő bizonyos kérdésekben bizonytalan, akkor ő is kérhet segítséget, például a Televele Médiapedagógiai Műhelyre támaszkodva, vagy a Yelonon keresztül, ami a Hintalovon Alapítvány szexedukációs oldala. 

Míg az előbbi az értő, kreatív médiahasználattól kezdve az internetbiztonságig a médiahasználat alapjait dolgozza fel, addig a Yelon egy olyan szexedukációs portál, mobilapplikáció és csetszolgáltatás, amelyen olyan kérdéseket is feltehetnek a kamaszok, amit esetleg szégyellnek vagy cikinek éreznek. És ugyanígy a szüleik is találhatnak olyan cikkeket, amiktől ők érzik kínban magukat: vajon hogyan beszélgessenek erről a gyerekeikkel?

Például, hogyan ismerheti fel a kamasz gyereked az online zaklatást? Mi számít szexuális zaklatásnak, és mi a teendő, ha valaki intim képet kér cseten?

De tényleg: mi számít annak, és mi a teendő?  

A Yelon szakemberei ezt a következőképp határozzák meg: „A magyar törvények szerint 18 év alatti személyről készült szexuális tartalmú kép – ilyennek számít a félmeztelen kép is – vagy videó gyermekpornográf anyagnak számít, és nemcsak a megosztása, de a tárolása is bűncselekmény. Tehát ha saját akaratából küldte neked a képet, és az megtalálható a telefonodon vagy a gépeden, akkor is bűncselekmény. Sőt, már az is annak számít, ha ő ilyesmit küld, még abban az esetben is, ha te kérted.”

Bármelyik platformon történik a zaklatás, az bűncselekménynek minősül. Ilyenkor képernyőfelvételt kell készíteni az esetről – dokumentálni, hogy mi történt –, és jelenteni az esetet az üzemeltetőnek/rendőrségnek attól függően, hogy mi történt.

Szexuális zaklatás bármelyik közösségi felületen történhet – nem csak TikTok-on –, amelyen lehetőség van arra, hogy ismeretlenekkel kapcsolatba lépj. Mindegyik közösségi platform esetében elmondható, hogy továbbra is belefuthatsz olyan emberekbe, akik másnak adják ki magukat.

A zaklatás, a bűncselekmények kockázatát csökkenteni lehet, de teljesen megszüntetni nem. A TikTok pedig az idén egy egészen ügyes és hatékonynak tűnő újítással igyekszik ez ellen fellépni. 

Hogyan szabályozza ezt a TikTok, mit tesz az alkalmazás?

Az alkalmazás tiltja a szexuális tartalmú anyagok közzétételét, nem tűri a gyűlöletbeszédet, ahogyan a faji és vallási megkülönböztetést sem. Továbbá tilos olyan tartalmat feltölteni, amelyen kiskorúak alkoholt, kábítószert, dohányterméket fogyasztanak és/vagy birtokolnak.

Ha bármelyik felhasználó kéretlen, sértő, bántó tartalmat lát, vagy ő maga olyan jellegű üzenetet kap, amiben fennáll a szexuális zaklatás esete (például meztelen képet kérnek tőle vagy küldenek neki), akkor első körben dokumentálni kell az esetet – képernyőfotót készíteni róla –, majd jelenteni az alkalmazáson belül a felhasználót.

A legújabb frissítésük, amit hamarosan bevezetnek, Family Safe Mode néven fut. Az új funkcióval lehetőségük lesz a szülőknek, hogy beállíthassák, mennyi időt tölthet a gyerekük a TikTokon (ez már elérhető például), továbbá beállíthatják, hogy ki küldhet üzenetet a gyereküknek (és persze ki is kapcsolható az üzenetküldő funkció), egy harmadik újítással pedig megszűrhetik majd a tartalmakat is, vagyis szabályozhatják, milyen tartalommal találkozhatnak a gyerekeik a TikTokon. 

Milyen hatással lehet a gyerekre ez a felület?

Mivel a TikTok alig kétéves, nem született olyan átfogó hatásvizsgálat, ami erre választ adna. A korábbi tapasztalatokból azonban lehet következtetni rá, hogy milyen veszélyforrást hordozhat magában. 

Guld Ádám szerint a láthatóság ebben a generációban – sőt ez a harmincas korosztályt is érinti – azzal függ össze, hogy a megerősítés, ami a külvilág felől érkezik, akkor működik, ha látható vagyok. Ez azt jelenti, hogy

amíg nem töltök fel képet Facebookra, Instagramra, TikTokra, addig tulajdonképp láthatatlan vagyok, hiszen nem kapok a külvilágtól visszajelzéseket. A külvilág reakcióin keresztül látjuk magunkat. Önmagunkat külső visszajelzésekből állítjuk össze: lájkokból, kommentekből, megosztásokból.

Ez az irány pedig egyre csak erősödik.

Mit tehetek én szülőként?

A mai kamaszoknak felnőttként is az életük meghatározó része lesz a virtuális világ.

A digitalizáció, az internet ma már szinten minden területet áthat, ez a tendencia pedig erősödni fog. Az internet, az alkalmazások életünkből kizárása tehát nem jelenti a veszélyforrások megszűnését. De lehet, sőt érdemes szabályozni az „internetfogyasztást”.

  • Érdemes arra figyelni, hogy ne használjanak a gyerekek egyszerre túl sokféle platformot.
  • Érdemes kijelölni képernyőmentes időszakokat, tevékenységeket és helyeket a lakásban, amit az egész család betart.
  • Fontos megtanítani nekik, hogy tanulják meg megtervezni a médiahasználatot: mire mennyi időt szán, mit csinál, és lépésről lépésre tanuljon meg magától kiszállni belőle. A Hintalovon Alapítvány Internetes házirendje például nagy segítség lehet ebben. 
  • Akár közösségi életet él a TikTokon, akár online tanulásra, házidolgozat-írásra használja a telefonját, laptopját, fontos, hogy megtanulja magától beosztani az idejét, és ne váljon parttalanná a médiahasználata. 

És persze a legfontosabb, hogy ne legyen a családban tabu, hogy mi történik a virtuális világban! Érdeklődj, hallgasd meg, mit csinál az interneten, akár szórakozik, akár tanul vagy közösségi életet él a barátaival.  

Szőcs Lilla

Forrás: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT