-

Ami egyáltalán nem ciki:

1. A ruhád

Para: ÓÓÓ, mit vegyek fel? Jesszus, kiszakadt a nadrágom/zoknim, mit gondolnak rólam, de ciki!

Valóság: Az edzőnek teljesen mindegy, hogy mi van rajtad  – amíg az edzésre alkalmas. Lehet trottyos tréning vagy méregdrága technikai cucc, az edződet nem fogja érdekelni, mit viselsz az órán, ha abban tudsz edzeni, és „biztonságos”, alkalmas öltözék az adott edzéstípushoz.

Ami tényleg számít: kényelmes, sportolásra alkalmas ruhában menj edzeni. Fontos, hogy a melltartód stabilan fogja a melleidet, az alsónemű ne csússzon, és ne vágjon be. Az edzőtermi higiénia érdekében vigyél egy benti tiszta cipőt, a kinti futócipődet csak akkor, ha előtte (tényleg) gondosan lemostad a talpát. Minden edzéstípushoz megvan az ideális szett, a buggyos nadrágok például csodásan mutatnak egy táncos órán, konditermi gépes edzésekre viszont teljesen alkalmatlanok, és még veszélyesek is lehetnek, ha beakadnak valamibe.

2. Az izzadás

Para: Egy pillanat alatt elkezd szakadni rólam a víz, annyira kínos!

A valóság: Nem lep meg, hogy izzadsz, az izzadtságfoltod mérete, mennyisége, sőt még a szaga sem zavar egy bizonyos mértékig. Edzők vagyunk, mi is izzadunk. Annyira megszoktuk, hogy észre sem vesszük, a különböző szagoktól sem húzzuk el az orrunkat, ha az edzés közben alakult ki, és nem jóval előtte.

Ami tényleg számít: figyelj mindig arra, hogy az edzőcuccod az óra után azonnal áztasd be (vannak akik az ecetes vízre esküdnek), és mosd ki. A látszólag tiszta technikai és pamutpólók nem mindig makulátlanok, bizonyos hőfokon és mosási idő alatt ugyanis sajnos a pár órás (tehát bomlásnak indult) izzadtság nem jön ki. Ez tényleg kellemetlen lehet, ha neked nem is, de az edzőtársaidnak mindenképp Vannak erősebben és szagosabban izzadók, amit bizonyos betegségek és gyógyszerek különösen felerősíthetnek. De egy alapos mosakodás és dezodorálás edzés előtt, valamint a tiszta edzőcucc segít megelőzni vagy enyhíteni.

3. A kóbor puki

Para: Mi van, ha eleresztek egy galambot? Ott süllyedek el szégyenemben...

Valóság: senki nem beszél róla, nyilván, mert SOHA SENKIVEL nem fordult még elő: ez az, ami kizárólag másokkal esik meg. De figyelj, a pukizás tényleg tök normális edzés közben. Erőt fejtesz ki, jó esetben végig tónusban tartod a hasizmaidat, préselsz, satöbbi, persze hogy felélénkülnek a beleid is. Nem te voltál az első, és nem is te leszel az utolsó, akivel ez előfordult. Igen, más is csinálta már... állati hangosan.

(Forrás: Twitter)

Ami számít: edzés előtt kerüld azokat az ételeket és italokat, amelyek fel szoktak fújni. Figyelj arra, hogy bizonyos édesítőszerek elég kegyetlen puffadást tudnak okozni, úgy meg tutira az egész edzésedet fenékcsücsörítve fogod végigkínlódni. Amivel az az egy bajom van, hogy a záróizmaidat leszámítva nem tudsz a többire koncentrálni. Ehm, még valami: a sunyi pukizás azért más kategória, de határozottan méltányolandó, ha ilyenkor kimész a mosdóba, és aztán visszajössz, mintha mi sem történt volna. Nekem a szemem se fog rebbenni.

Három dolog, ami viszont ciki lehet (főleg, ha eredményt akarsz elérni):

1. A vendég, aki mindent jobban tud

Az edződ jó esetben átlátja a folyamatokat, és lehet, hogy te nem érted, mit miért csináltok úgy, ahogy, de ő igen. Látja honnan indultál, hová tartasz, és tudja, milyen út vezet oda. Ha nem vagy meggyőződve arról, hogy jó szakember, illetve csalódtál benne, akkor keress mást, hiszen ez egy bizalmi együttműködés, és bőséges a választék belőlünk, mindenki megtalálhatja azt, aki pont hozzá passzol. De ha letetted mellette a voksod, akkor bízz meg benne, és ne bíráld felül a munkáját, ne akarj például magasabb pulzussal kardiózni, és nagyobb súlyokat emelgetni. Fontos: ez természetesen nem azt jelenti, hogy a szubjektív érzeteidet ne jelezd, sőt! Ha az edzés alatt hirtelen fájdalmat érzel, leesik a vércukrod, megszédülsz, esetleg bármilyen szempontból diszkomfortosan érzed magad, azonnal szólj!

2. Az örök elkéső

Az edzők, mint minden szolgáltató, szigorú beosztás szerint dolgoznak. Ha késel öt-tíz percet (vagy még többet), akkor vagy a következő vendégekkel szúrsz ki, mert csúszik az ő kezdésük is, vagy magaddal, mert ilyenkor általában a te edzésidőd lesz kevesebb. De mivel egy jó edző pontosan tudja, mennyi ideig kell veled bemelegítenie, majd edzés után nyújtania, és ezeken nem lehet spórolni, egy jó húsz perces késéssel az edzésedre magára jóformán semmi idő nem marad.

3. Az ember, aki ott sem volt

Ja, persze, fizikailag jelen vagy, de fejben valahol egész máshol. A csoportos edzéseken biztosan zavarja a többieket és az edzőt is, ha egy vagy több vendég végig cseverészik. Edzője és vendége válogatja, de én a személyi edzéseken is azt a hibrid megoldást szeretem, amikor beszélgetünk a bringán vagy futópadon történő bemelegítés közben, de utána valóban a munkára koncentrálunk. Biztosan tapasztaltad már magadon, hogy egy negatív gondolat kihúzta az összes erőt az izmaidból. Ezért sem tartom szerencsésnek, hogy a koncentrációt igénylő edzés közben lelki dolgokról beszélünk. Kerüljünk ezért lehetőleg minden olyan körülményt, amely eltereli a figyelmet az edzésmunkáról.

Mindegy, milyen órán veszel részt, jelen kell lenned a testedben, és oda kell figyelned arra, amit csinálsz. Tehát nem azért nem beszélget veled az edződ, és nem azért figyelmeztet, hogy legyél már egy kicsit csendben, mert bunkó és utál, hanem azért, mert azt szeretné, hogy eredményesebb légy, és kerüld el a sérüléseket. Hidd el, gyorsan elfelejted az összes parádat, amelyek azelőtt gyötörtek, mielőtt bejelentkeztél az edzőhöz. Akinek amúgy igazából csak egy dolog számít, pont ugyanaz, mint ami neked: hogy a közös munkátok eredményes legyen.

Prónay-Zakar Gina

Kép: Égető bizonyíték (Burn After Reading, Relativity Media, 2008)