Pedig hogy nagy színésznő, sőt a legnagyobbak egyike volt az 1844. október 22-én Párizsban világra jött Rosine Bernardt, az vitán felül álló színháztörténeti tény. Amiként az is, hogy a drámairodalom megannyi nagy női főszerepe mellett a művésznő Hamletként is diadalmaskodott, Edmond Rostand pedig a múlt századfordulón egyenesen számára írta A sasfiók nevezetes (nadrág)címszerepét. Csakhogy mindez mára alig több lexikális adatnál, fájdalmas bizonyságául annak, hogy a színészi halhatatlanságról a hangosfilm térhódítását megelőző korszak kapcsán igen korlátozott értelemben lehet csupán beszélni.

És mégis – Sarah Bernhardt nevét mindmáig emlegetik hazájában és szerte a nagyvilágban egyaránt. Életrajzi regények, bulvárdarabok, bazsarózsák meg édességek őrzik a nevét és idézik meg az alakját, immáron 101 évvel a halála után is. Mert a színpad egyeduralkodó császárnőjének volt egy, a drámabélieknél sokkalta maradandóbb szerepe és alakítása: maga az isteni Sarah. Egy kurtizán gyermekéből nagy színésznővé válva, kikeresztelkedve, meggazdagodva, szobrászként is tevékenyen, s nem mellesleg a férfiak által szexuálisan is uralt színházi világ erőviszonyait saját maga körül radikálisan átrendezve,

Bernhardt megteremtette a modern díva-celeb (egyik) legelső mintapéldányát.

Imponáló, aprólékosan kidolgozott és jókora statisztériától környezett alakítás volt ez, és a díva entourage-ához gyakorlatilag egy komplett, habár igencsak változó összetételű állatsereglet is tartozott. Sarah egzotikus menazsériájában farkaskutya, gepárd, valamint aligátor, óriáskígyó és teknősbéka is akadt, jóllehet a felelős állattartás nem volt éppenséggel a művésznő erőssége, hiszen például az Ali-gaga nevű krokodil halálát a felettébb egyoldalú, tejből és pezsgőből álló étrend okozta.

színésznő Párizs díva Sarah Bernhardt
Sarah Bernhardt - Kép forrása: Getty Images/ Napoleon Sarony / Stringer

Ám az állatok csupán a kíséret töredékét alkották, s hogy ilyesformán a dívával való találkozás milyen tömény élményt is jelentett, arról a századvég magyar dandy-írója, a legelőkelőbb körökbe is saját jogán bejáratos Justh Zsigmond kínál beszámolót. Ő 1888-ban, miután a díva előtermeiben találkozott pincsikkel és macskákkal, vénasszonyokkal, színésznőkkel és inasokkal, a következőképp keríthetett sort megismerkedésére Bernhardt asszonnyal:

„Az ebédlőben. Egy óriási asztal tele ételmaradékkal, úgy látszik, ezek mind a reggelitől jöttek. Az asztalfőnél egy gótikus trónszékben Sarah – a senkihez sem fogható. Fehér selyem preraffaelisztikus selyem neglizsé, arannyal hímezve. Fején egy aranysál.

Sokkal szebb, érdekesebb és fiatalabb, mint a színpadon. Gyönyörű hosszú szempillák, bársony lágyságú tekintet. Mindene fáradt, lágy és stilizált. Egy álom!

Egyik oldalán egy öregebb dáma, ki autográfot kér tőle, e mögött egy inas, ki tálcán kávésfindzsát tart. Másik oldalán egy másik öregasszony, ki keresgél az asztalon. Előtte egy csomó újság, egy virágbokréta, egypár levélpapír.

Aranyhangján fogad engem. Frázisok, de – à l la Sarah Bernhardt. Leülök vele szemben. Minden percben megzavar valaki.”

A találkozás ünnepélyességéhez és szertartásosságához persze az is odaértendő, hogy Justh naplójában már a megelőző napokban-hetekben is az isteni Sarah volt az egyik állandó téma. Merthogy Párizsban tényleg mindenki róla beszélt: túl a színpadi győzedelmein ekkoriban épp arról, hogy egy szem fiát, a törvényes kapcsolaton kívül született Maurice-t miként házasította össze egy festőként is aktív lengyel hercegnővel.

Sarah ugyanis örökkön téma volt: hol a szerelmi élete, hol a vegetarianizmusa, hol meg épp a színpadi ruhaválasztásai okán. Több arisztokrata, marsall, diplomata és egyéb szerető után a díva 1882-ben egy magánál bő évtizeddel fiatalabb férfit vett férjül, akiből aztán megkísérelt színészt is faragni – e tetteivel inkább akarva, mint akaratlanul érzékeltetve, hogy mennyire maga mögött hagyta kora konvencióit és erőviszonyait.

színésznő Párizs díva Sarah Bernhardt
Sarah Bernhardt - Kép forrása: Wikipedia/ Getty Center

Ám amíg szerelmi és szakmai téren nyíltan nemigen követhették őt kora hölgyei, addig színpadi és civil ruhaviseletét lelkesen másolták a nők – és akár még a férfiak is. Így amikor 1882-ben a Victorien Sardou által szolgálatkészen és menetrend szerint legyártott újabb címszerepében, Sarah mint Fedora orosz hercegnő a két oldalán bevasalt, széles karimájú puhakalapban jelent meg a dráma egyik jelenetében, akkor ez rögtön divatot teremtett. Méghozzá olyat, amely nemcsak e kalaptípus máig használatos elnevezését, a fedorát vitte be a köztudatba, de amely utóbb – a leendő VIII. Eduárd közbejöttével – a férfiviseletet is meghódította. 

A tudatosság és – ezzel összefüggésben – a mesterkéltség, amellyel Sarah Bernhardt betöltötte a maga színpadi és színpadon kívüli szerepkörét, a földi istennő státuszát természetesen igencsak kimerítő és megterhelő lehetett. A díva és környezete számára egyaránt. Az utóbbit a maga keresetlenségében tette érzékletessé az ifjú Jean Cocteau, aki immár

a huszadik században ekképp jellemezte az idősen is (hiper)aktív művésznőt: szent szörnyeteg.

Míg Sarah Bernhardt nemcsak saját múltja át- meg átszínezésének fáradságos munkájával, aztán szűnni nem akaró búcsúföllépéseivel és -turnéival áldozott önnön legendájának oltárán, de azzal a szinte emberfeletti teljesítménnyel is, hogy színpadi pályafutása utolsó évtizedében amputált lábbal (és műláb nélkül) játszotta szerepeit és fogadta a függöny előtt közönsége elmaradhatatlan hódolatát.   

László Ferenc

Kiemelt képünk forrása: Getty Images/ Bettmann / Contributor