Ezt teheted, ha nem tetszik vagy hibás a karácsonyi ajándékod
Szuper dolog a fa alatti ajandékbontogatás – már ha kapsz ajándékot –, de a nagy számok törvénye alapján jól tudjuk: minél több a csomag, annál nagyobb az esély a tévedésre – mind ízlés, mind méret terén. Persze van, aki ilyenkor is jó képet vág a dologhoz, értékeli a vásárlással töltött időt és ráköltött pénzt, és ahelyett, hogy visszajelezné az ajándékozónak a bakit, inkább elrejti az ajándékot, és maximum akkor veszi elő, ha megint jön az illető (ez közeli családtagok esetében nem könnyű). Nyilván ez is egy út, de talán többen választják azt, hogy őszintén bevallják: ez most félrement, és adott a lehetőség, hogy kicseréljük valahogy. Van, aki szinte blokkal együtt ajándékoz, lehetőséget adva a cserére, más meg úgy érzi, magának kell kijavítania a sikerületlen ajándék okozta csorbát. Összeszedtük, mik a cserelehetőségek, illetve mi van akkor, ha a megrendelt ajándék késve érkezett meg, vagy egyáltalán nem ért ide. Tóth Flóra írása.
–
Ha offline vásárolt ajándékról van szó, ami nem hibás, csak éppen nem passzol ahhoz, aki kapta
Bár az ünnepek előtt általában elmondják az üzletekben a „csereszabályokat”, ám a rossz hír az, hogy a boltoknak valójában semmiféle kötelezettségük nincs kicserélni egy darabot, ha az nem hibás. A legtöbb helyen szerencsére mégis fontos annyira a vásárlói elégedettség, hogy megtegyék. Sok helyen csak január első hetében lehet visszacserélni a karácsony előtt vásárolt holmikat – így ha ilyen ajándékot módosítanátok, igyekezzetek a boltba! Van, ahol visszaadják a pénzt is, máshol le lehet vásárolni, esetleg vásárlókártyára, vásárlási utalványra váltani. Viszont
ha nincs blokk és nincs az adott üzletnek applikációja, amit használtunk a vásárlás során, akkor hiába címkés vagy bontatlan a termék, ritkán veszik vissza – hiszen a blokkal tudjuk igazolni a vásárlást (esetleg még az app információival vagy a kártyás vásárlás bizonylatával érdemes próbálkozni).
Ha mégsem sikerül a csere (például a blokk hiánya miatt), de igyekszünk kerülni a felesleges tárgyak felhalmozását, érdemes eladni olyan oldalon vagy applikációban, ahol használt holmik cserélnek gazdát – egy címkés cucc általában majdnem teljes áron is elkel – és aztán a kapott pénzt valami vágyott dologba forgatni (vigyázzatok, mert az eladás során is találkozhattok netes csalókkal!). Persze nehéz kérdés, hogy mennyire bántjuk ezzel meg azt, aki adta, de egy jó kapcsolatba szerintem belefér ennek a transzparens megvitatása, és az is lehet, hogy az ajándékozó levonja a tanulságot a jövőre nézve, így legközelebb jobban választ.
A hibás ajándékok esete
Bár sok elektronikai eszköz esetén van az üzletekben saját, féléves, egyéves jótállás, fontos tudni, hogy az EU jogszabályai értelmében minden termékre kétéves jótállást kell biztosítani, és ha a meghibásodás az átvélteltől (legyen az üzletben személyesen vagy online vásárlásnál a kiszállítás, automatás átvétel időpontja) számított egy éven belül történik, akkor bizonygatni sem kell, hogy nem mi rontottuk el. Vagyis,
ha a gyerek repülő tündére nem repül, a konzolos játéka nem indul el, az airfryer nem melegszik fel a leírás szerinti hőfokra, akkor akárhogyan vásároltuk, és akárhány hónapja áll a szekrényben, egy éven belül az eladónak kötelessége megjavítani vagy kicserélni azt egy működőre.
Ebben az esetben, ha online rendeltük és futárral küldjük vissza, a visszaküldés költsége is az eladót terheli, és persze az újraküldésé is, tehát
nekünk egy forintunkba sem kerülhet az, hogy a hibás termék helyett működőt kapjunk.
Nyilván vannak olyan esetek, amikor a mi hibánkból megy tönkre egy termék. Ha a tündérrel nyolcszor nekirepültünk a szekrénynek teljes sebességgel és eltört a kis propellerje, akkor nem ildomos visszaküldeni, de ha normális használat mellett romlott el, akkor mindenképpen! Viszont a blokk vagy bizonylat (vagy akár jótállási jegy, ha elektronikai eszközről van szó) itt is fontos kitétel, anélkül ugyanis magát a vásárlást sem tudjuk igazolni. Online ez persze könnyebb: ott ideális esetben kaptunk e-mailes visszajelzést, és az tökéletesen elegendő a reklamációhoz.
Ha online vásároltál, hibátlan a termék, de nem tetszik az ajándékozottnak
Ez nagyon egyszerű, az átvételtől (tehát nem a megrendeléstől!) számított 14 napig a vásárló mindenféle indok nélkül elállhat az online rendelt termék megvásárlásától. Ezt megtehetjük e-mailben és az adott webshop kapcsolat menüpontjában üzenetben, viszont fontos, hogy minden esetben tegyük bele az elállásba a vásárlási azonosítónkat, amit e-mailben kaptunk a folyamat során.
Az elállás jelzése után a vásárlónak újabb 14 napja van, hogy a SAJÁT KÖLTSÉGÉN visszajuttassa a terméket az eladónak, akitől a visszajutást követő szintén 14 nap után vissza kell kapnia a termék árát és a kiszállítás árát is. (A visszaszállítás ára viszont nem kerül vissza, az a tanulópénz a téves rendelésért.)
Elállni még a kiszállítás előtt is lehet, ugyanígy indoklás nélkül, és akkor az elállás után 14 napja van az eladónak az ár visszafizetésére. Természetesen ez a hivatalos webshopokban, a számlát adó vállalkozóktól vásárolt termékekre vonatkozik. Az online piactereken bizniszelő használtcikkárusok az adott oldal saját szabályai szerint kell, hogy eljárjanak – ez a szabályzat számunkra is elérhető, és ha az eladó megszegi, akkor az oldal üzemeltetőjéhez kell fordulnunk a panaszunkkal.
Ha az online vásárolt termék nem az, amit megrendeltünk
Ebben az esetben természetesen ugyanúgy elállhatunk a vásárlástól, illetve kérhetjük az eladót, hogy a saját költségén cserélje ki a terméket arra, ami a rendelésben szerepel. Ez nagyjából ugyanaz az eset, mintha hibás lenne a termék, tehát bennünket semmilyen költség nem fog terhelni a csere során, mindent a téves terméket küldő eladó kell hogy álljon.
A meg nem érkezett csomagok esete
Sajnos ez a legnagyobb probléma, és nemcsak azért, mert kényszerpályára kerül az ajándékozó, hanem azért is, mert…
fogyasztóként meglepően kevés eszköz van a kezünkben késedelmes küldés esetén, kártérítésre pedig gyakorlatilag semmi esélyünk.
Ha lemondtunk az ajándékról, akkor a korábban írt módon elállhatunk a vásárlástól és visszakaphatjuk a pénzünket – persze ettől nem érezzük magunkat kártalanítva, ha üres kézzel ültünk a fa alatt. Ha nagyon elszántan bele szeretnénk állni a cégbe, akkor fordulhatunk a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületéhez, ahol a vitás kérdések esetén először Békéltető Testülethez irányítanak bennünket, majd ha ez nem volt sikeres, a területileg illetékes bírósághoz is fordulhatunk a gondunkkal – de hát egy későn küldött karácsonyi ajándék ügyét valószínűleg senki nem viszi el idáig, és az eddigi hasonló tapasztalatok alapján nem is érdemes.
Ha bűncselekményt gyanítunk, vagyis az eladónk felszívódott és nem reagál, akkor a rendőrséghez fordulhatunk, illetve abban az esetben, ha bankkártyával (és nem átutalással) fizettünk, akkor a bankunkkal is érdemes felvenni a kapcsolatot. Létezik ugyanis egy chargeback nevű szolgáltatás, ami kifejezetten internetes kártyás vásárlások esetén lép életbe abban az esetben, ha a vásárló nem kapta meg azt, amiért fizetett. Nem minden helyzetben vehető igénybe, de a bank részletes tájékoztatást ad ilyenkor is. Ennek általában a fizetéstől számított 120 nap a határideje, és természetesen feltétele, hogy a kártyás vásárlások között be tudjuk azonosítani a problémás tételt.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ Oscar Wong