Történetek a gyerekotthonból: Garanciális gyerekek - Ha nem bír vele, adja vissza
Régen, némely szülő azzal fenyegette engedetlen gyermekét, hogy intézetbe adja. Jó ideig dolgoztam átmeneti otthonban, ahova olyan gyerekek kerültek, akik valamilyen ok miatt kikerültek ideiglenesen a családból. A cél a visszakerülés lett volna, de nem ez volt az általános, hanem az állami gondozás. Zebegényi Péter írása.
-
Három kamasszal ülök a szobában.
Próbálunk az iskolára hangolódni.
Három középosztálybeli családból származó gyerek. Három nevelési kudarc a család részéről.
Pedig kiskorukban olyan aranyosak voltak.
A srácokat a Facebookon, telefonon, cigin kívül más nem nagyon érdekli. Hétvégén plázáznak, kicsit isznak, kicsit rivóznak( Rivotril, széles körben használt nyugtató-szorongásoldó - a szerk.), ha akad. Füvet, azt még nem szívnak. Majd fognak.
Mikor a lányt az anyukája, az éppen aktuális élettársával behozta, hogy kész, ő már nem bír vele, csendben hozzáteszem, magával sem, a lány sokáig nem szólalt meg. Illetve igen, mikor a vezető kérte, hogy pakolja ki a táskáját, annyit mondott, hogy pakold ki te. Később már világossá vált, hogy még szépen is reagált. Általában ha felhúzzák, ordibálnak vele, főleg az iskolában, ami városi elit, gyakran fejezi be úgy a mondatokat, hogy rohadj meg. Ennek megfelelően az iskola púpja a lányka.
Mikor később jött látogatni anyuka, kereste a lányt.
- Andi? Merre találom?
- Tanul.
- Tanul?
- Tanul.
- Én már nem is tudom, mikor láttam tanulni.
- Hát igen.
Már az első hetekben jelentkeztek az eredmények. Nem nagyok, például vitt magával felszerelést, irkált füzetbe, és a tanár nagy ámulatára felmondta a verset.
- Ötös lett a vers! – jött be vidáman.
Aztán kezdődött Andi töri tanárával.
Egy délután úgy felmondta az adott anyagrészt, hogy majd besírtam.
Dicsértem agyba-főbe.
Másnap jött haza, meg sem szólalt, láttam, hót ideg, hagytam, majd beszél.
Magabiztos volt, önként jelentkezett felelni. Ment is, jó volt minden, aztán a tanár néni jött az ismétlő kérdésekkel. A végén egy kettessel leültette.
Aztán jött az informatika dolgozat. Előző nap ment a tanulás, kinéz a jó jegy. A dolgozat aztán elmaradt. Történt, hogy a szünetben valami fiúk szívóztak vele, és a tanár még őt baszta le. Az óra elején aztán engedéllyel lehetett kicsit játszani a gépeken, amikor azonban a tanerő kérte, hogy kapcsolják ki, Andinak ez nem ment azonnal. Mikor az oktató ordítva lekapcsolta a főkapcsolót, a lány felállt, visszakapcsolta és hozzáfűzött egy-két, elit iskolában el nem hangozható szót. A megtépázott tekintélyű pedagógus végül lekísérte az igazgatóhoz.
- És ott mi volt? – kérdeztem.
- Semmi, nem tudom, nem figyeltem.
- Mit csináltál?
- Hát álltam, piszkáltam a hajamat.
- És az igazgató?
- Mondta, hogy álljak rendesen, meg ne piszkáljam a hajamat.
- És te?
- Piszkáltam tovább a hajamat.
A vége az lett, hogy eltiltották az órák látogatása alól, ami azt jelenti az ő esetében, hogy Gizike nénivel, aki valamilyen pedasszisztens, ül egy félreeső zugban, és az éppen aktuális óra tananyagát tanulja.
Egy hiba miatt dőlt a jó irány.
Nyilván az iskola rémének nehéz visszatornáznia magát, annyi gond okozás után senkitől sem várható el, hogy. Na de az igyekezet. És ha ez nem is tűnt fel mindenkinek, a kolléga pont ezért kereste fel az iskolát, az osztályfőnököt a lány otthonba kerülése után, még órára is beült, hogy figyelmeztessen, hogy változások jönnek.
Pozitív változások.
Ehhez képest, a csajszli most ha hazajön, azt se tudja, mit vettek az órán a többiek. Elvárható egy átlagos diáktól, de még attól sem, mert miért is csináljon magából bohócot, hogy mindig megkérdezze a társaktól, hogy mit vettetek bioszon, de Andi nem ez a nebuló.
Mindegy, haladunk szépen a tananyaggal. Aztán egyszer majd csak visszaengedik. A három kamasszal ülök a szobában.
Próbálunk az iskolára hangolódni.
Zebegényi Péter
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: iStock by Getty Images/Wavebreakmedia