–

Azért a kedvem csak nem javul

Pláne, hogy kint valóban hideg van, aztán az irodai számítógépem nem akar elindulni, és amit egyszer már elintéztem, most kezdhetem újra – ez megy egész álló nap. Valahogy így szokott az a helyzet kialakulni, hogy egész nap szar passzban vagyok. Tél lévén félhomály van már reggelente is, aztán mire elhagyhatom az irodát, vaksötét lesz, fáradtan és nyomorultul vonulhatok haza vagy edzeni.

Sajnos a szimpla rosszkedv könnyen átcsaphat depresszióba, pláne télen.

Nálunk most irtózatosan aktuális a téli depresszió témája, meg az a kérdés, hogy mit lehet ellene tenni, mert az, hogy a kimerültségtől és az idegbajtól egymást marcangoljuk, nem igazán nevezhető megoldásnak.

Vigyázat, ez az írás csak az én szubjektív véleményemet tartalmazza, és lehet, hogy nem mindenki fog velem egyetérteni, mint ahogy az is tuti, hogy nem minden ötletem húzható rá mindenkire!

Ami adott: ez a fránya, lehangoló sötétség meg a hideg

A tovább tartó sötétség pedig sok mindent magával hoz. Az egyik legfontosabb probléma nem más, mint a D-vitamin hiánya. Nyáron mindenki elhessegeti a dolgot azzal, hogy süt a nap, hát biztos hozzájutunk a szükséges dózishoz, de ez nagyon nem így van – és még ha elég is lenne pusztán a napon lenni, nagy kérdés, hogy mennyi idő alatt jön ez össze egy átlagos, beosztottként dolgozó/gyereket nevelő nőnek? Na, ugye. Ilyenkor meg aztán tényleg érdemes D-vitamint szedni, – természetesen orvossal egyeztetve az adagot –, mert nagyon sokat tud segíteni.

Szóval, ha levert, fáradt vagy, és a szokásos hétköznapi taposómalmon kívül nincsen más oka, érdemes csináltatni egy olyan vérvizsgálatot, amiből tisztán kimutatható, ha vitaminhiányod van.

Ha a fáradtság mellett stresszelsz is, akkor simán tapasztalhatod, hogy a szemed időnként önálló életet kezd és rángatózni kezd. Nekem speciel gimnazista korom óta okoz gondot a jelenség, és habár akkor aktívan sportoltam és orvosi vizsgálatokra is rendszeresen jártam, mégsem szólt senki arról, hogy némi magnéziummal ezen is segíthetnék. Évekkel később kezdtem el szedni, és ez az időnként fellépő éjszakai lábgörcsöket is megszüntette.

Szintén segíthet a vér vastartalmának ellenőrzése, de itt be is fejezem a sort, hiszen annyi minden okozhat depressziót az öröklött hajlamon túl, hogy ihaj, például a kezeletlen pajzsmirigy-probléma is…

Az orvos-vitaminok kombón túl a mozgás is iszonyatosan fontos

Amikor csak úgy repkednek a mínuszok, én is szívesen bekuckóznék a kanapén heverészve, és medveként tavaszig szenderegnék – de muszáj átmozgatnom magam újra és újra. Egyfelől maga az érzés is segít, hogy ismét tettem magamért valami szuper dolgot – szuper alatt a lihegést, izzadást, esetlenül ugrabugrálást kell érteni a piloxing-edzéseken – másfelől, a testmozgás oldja a szorongást, javítja a hangulatot, elűzi a stresszt és a depresszió ellen is hatásos. Elősegíti ugyanis a hangulatjavító szerotonin, valamint a fájdalomcsillapító és általános jó érzést okozó endorfinok felszabadulását az agyban.

Ráadásul ahová edzeni járok, ott annyira összetartó, kedves kis közösség alakult ki, hogy már csak a hangulat miatt is szeretek odamenni.

Egy-egy húzósabb munkanap után nagyon klassz olyan emberek közt lenni, akik megértők, humorosak, és úgy fogadják el az ember lányát, ahogy az van, minden kis hülyeségével, furcsaságával együtt.

Ha nagyon nem érzed jól magad, ne félj kitárulkozni a barátaid előtt! Sokszor már az is segíthet, ha elmondhatod valakinek, ami a szívedet nyomja. Nálunk ez úgy néz ki, hogy áthívok jó pár embert, borozunk, főzök valami egyszerűt, de finomat, és elcsicsergünk mindenféléről, na meg jó sokat nevetünk. Egy-egy ilyen estéből hetekig képes vagyok lelkierőt meríteni később, de már a rákészülés is teljesen feldob, célt, értelmet ad nekem.

Légy nagyon óvatos, amikor az újévi fogadalmakra, célkitűzésekre kerül sor!

Az önmagad felé támasztott irreális elvárások ugyanis szintén könnyen depresszióba taszíthatnak. Én például nem az ideális beach bodyra hajtok 2019-ben, mert olyanom sosem volt, és soha nem is lesz; első körben kénytelen voltam ezt realizálni. Ez alapból nem volt könnyű. Viszont megfogadtam, hogy továbbra is eljárok majd edzeni, igyekszem egyre egészségesebben étkezni, és mindent meg fogok tenni azért, hogy jobban érezzem magam a bőrömben. Ez egy sokkal reálisabb, átgondoltabb célkitűzés, mint a strandon, bikiniben tekergő, bronzbarna bőrű topmodell csalóka álomképe, ami sajnos sok nő életét megkeseríti…

Sok minden van, ami lehúzhatja az embert, és elhiszem, hogy senkinek nem könnyű. Fontos azonban tudatosítanod magadban azt az egyszerű tényt, hogy neked is van beleszólásod a saját életedbe – nem is kis mértékben!

Gondold hát át, mit tehetnél másképp, ne félj a barátaidra, családtagjaidra támaszkodni, ne fojtsd el magadban a nyűgjeidet, problémáidat, és ami szintén fontos: tartsd szem előtt azt az egyszerű tényt, hogy minden tél véget ér előbb vagy utóbb, és lesz még virágillat, finom meleg és napsütés!

Joós Nelli