„A tegnapi napon felkerült a Magyar Színház Facebook-oldalára az újonnan repertoárra került Rómeó és Júlia című előadás olvasópróbájáról készült portfólió, ahol a társulat tagjai között premierplánban virít Gyöngyösi Tamás, mintha mi sem történt volna az elmúlt két (inkább negyvenöt) évben. Eddig negyvenen számoltak be nyilvánosan, több platformon arról, hogy Gyöngyösi Tamás […] bántalmazott kiskorú és felnőtt diákokat évtizedeken keresztül. Önöknek, hatalmi pozícióban lévő személyeknek felelősségük és kötelességük, hogy az embereiket védjék, a biztonságukra tekintettel legyenek és biztosítsák” – kezdi a Nagy Viktor igazgatónak és Eperjes Károly rendezőnek címzett Facebook-posztját Hunyadi Emőke.

A HVG-n megjelent cikk után több áldozattal is kapcsolatba került

„Százötven ember számolt be őket közvetlenül ért bántalmazásról, vagy volt tanúja annak, hogy a mozgástanár bántalmazott más diákokat. Verbálisan, fizikailag vagy szexuálisan. 45 évvel ezelőtti a legrégebbi eset, amiről jelenleg tudok” – mondta megkeresésünkre Hunyadi Emőke.

bántalmazás Magyar Színház Hunyadi Emőke
A kép Hunyadi Emőke tulajdona

Ennek ellenére a Gyöngyösi ellen jelenleg is zajló polgári perben ő az egyedüli felperes, a büntetőeljárásban pedig két másik áldozat csatlakozott hozzá.

„A velem történt, négy és fél éven keresztül tartó szexuális, fizikai és verbális bántalmazás miatt zajlik ez a személyiségi jogi per. 16–21 éves koromig voltam a Thália Tanoda diákja, ezalatt folytatólagosan történt az abúzus.

A büntetőperben közel negyven tanú van, a polgári perben pedig olyan emberek is tanúskodnak mellettem, akik az általam elszenvedett bántalmazást nem látták, és nem is ismertük egymást, mert évtizedekkel korábban tanultak Gyöngyösinél, viszont velük szó szerint ugyanazt követte el, amit velem. Egy bevett sémát követett.”

A perek ellenére a férfi jelen volt a Rómeó és Júlia című előadás május eleji olvasópróbáján

Hunyadi ennek következtében írta meg a Nagy Viktor igazgatónak és Eperjes Károly rendezőnek címzett nyílt levelét, szerinte ugyanis „ezzel nemcsak az eddig megszólalt 40 áldozatot, vagy Gyöngyösi (jelenleg ismert) legalább 150 áldozatát, vagy a színház egzisztenciálisan kiszolgáltatott dolgozóit köpték arcon, hanem minden olyan áldozatot/bántalmazó kapcsolat jelenlegi elszenvedőjét is, aki olvassa ezt a levelet, vagy látják a Magyar Színház oldalán Gyöngyösi következmények nélküliségtől fesztelen mosolyát az elismert művészemberek között, amivel

Önök ismert színházvezetőként és rendezőként azt üzenik nekik és mindenkinek, hogy tökmindegy mi történik vagy történt veled, tökmindegy, hogy nem te vagy egyedül, hanem száznál több áldozat van az ügyben.”

A posztra aztán a Magyar Színház Facebook-oldaláról érkezett egy komment: „A közösségi média felületein közzétett, a Magyar Színház vezetését megszólító nyílt levélre az alábbiakkal kívánunk reagálni: A Magyar Színház vezetése elkötelezett amellett, hogy minden lépést megtegyen annak érdekében, hogy a színház egy biztonságos és tiszteletteljes környezetet nyújtson munkatársainak és a tisztelt közönségnek egyaránt. A színház vezetése maximálisan elutasít mindenféle bántalmazást, legyen az szexuális, fizikai vagy verbális jellegű. A Gy. Tamással kapcsolatos felmerült kérdések tisztázása érdekében szeretnénk közölni, hogy Gy. Tamásnak jelenleg nincs, és a jövőben sem lesz szerződése vagy megbízása a Magyar Színházzal. Ő, mint korábbi alkotó vett részt a Rómeó és Júlia felújító olvasópróbáján.”

És ezzel nagyjából egy időben a Gyöngyösit ábrázoló fotók is eltűntek az olvasópróba portfóliójából.

Hunyadi Emőke szerint „ebben az esetben is arról van szó, hogy egy egész színház több száz tagja nem mer mondani semmit, mert féltik az egzisztenciájukat. Nagyon-nagyon fontos, hogy a vezetők válaszra legyenek kényszerítve, mert egy ragadozó koreografál egy darabot, és senki nem meri nevén nevezni a helyzetet, mert úgy érzik, nem tudják megtenni anélkül, hogy retorzió érné őket. Ez az évtizedek óta tartó hallgatás hatása, amivel legitimáltuk a visszaéléseket, és ennek véget kell vetni ahhoz, hogy változás történjen. A színház dolgozóinak is fontos megérteniük, hogy a relativizálás, a hallgatás ilyen esetben nem opció, nem süllyeszthetjük a gyermekvédelem és a társadalmi szolidaritás állapotát még mélyebbre, és ebben mindannyiunknak felelőssége van. De az első számú felelősség természetesen az intézmény vezetőit és a megbízókat, jelen esetben a rendezőt terheli, ráadásul a munkatársak számára nem megfelelően biztonságot nyújtó, vagy annak érzetét keltő környezet kialakításáért pedig kiemelten. Ez egy nagyon súlyos dolog, és nagyon fontos egyértelműsíteni, hogy Eperjes Károly és Nagy Viktor nemcsak nekünk, áldozatoknak, vagy az ott dolgozóknak, de közszereplők lévén az egész országnak magyarázattal és bocsánatkéréssel tartoznak.”

Megkerestem a Magyar Színházat, hogy ha nem állnak vele szerződéses vagy megbízásos kapcsolatban, milyen okból volt jelen Gyöngyösi a próbán, mi indokolja, hogy korábbi alkotóként megjelenjen, ám ezekre csak részben válaszolt az intézmény.

Az érintett személlyel kapcsolatban felmerült kérdések tisztázása érdekében szeretnénk újból közölni, hogy Gyöngyösi Tamásnak jelenleg nincs, és a jövőben sem lesz szerződése vagy megbízása a Magyar Színházzal. Ő, mint korábbi alkotó vett részt a Rómeó és Júlia felújító olvasópróbáján. A további próbákon nem vesz részt” – írták.

Arra a kérdésemre pedig, hogy mit tesz a színház a „tiszteletteljes környezet kialakításáért”, és hogyan néz ki a gyakorlatban, hogy „maximálisan elutasítanak mindenféle bántalmazást”, a következő választ kaptam: A Magyar Színház vezetése elkötelezett amellett, hogy minden lépést megtegyen annak érdekében, hogy a színház egy biztonságos és tiszteletteljes környezetet nyújtson munkatársainak és a tisztelt közönségének egyaránt. A színház vezetése maximálisan elutasít mindenféle bántalmazást, legyen az szexuális, fizikai vagy verbális jellegű. 

A kollégáink fizikai és mentális egészsége kiemelten fontos számunkra. Heti rendszerességű vezetői értekezleteket tartunk több szinten, mely csatornákon keresztül a felmerült problémák jelzésére lehetőség van.

Továbbá a színház vezetésének ajtaja nyitva áll a személyes egyeztetésekre is. A következő évadtól a színházban dolgozó színészek és alkalmazottak számára elérhető lesz a független mentálhigiénés szakemberek szolgáltatása, akikhez bátran és őszintén fordulhatnak, ha nehézségük vagy problémájuk van az élet különböző területein.”

Május 12-én megjelent egy interjú Eperjes Károllyal

A videóban a rendező kitér Hunyadi Emőke nyílt levelére is. Eperjes arra kéri a riportert, hogy ne is beszéljenek erről, mondván,

„az ilyesmire nem érdemes reagálni, nem is reagáltam.

Vannak ennél sokkal borzasztóbb dolgok is” – mondja, és felhozza példaként, hogy egyszer, amikor keresztény elvek alapján – ahogy ő fogalmaz, „egyetemes szemlélet” szerint – elemzett egy darabot, a következő alkalommal a diákok nem jelentek meg az óráján. Végül a diákok azt a büntetést kapták, hogy onnantól Eperjes nem tanította őket. 

A riporter jó példának és összehasonlítási alapnak tartja ezt, mivel szerinte a szeparáció a probléma, és mindkét esetben a meg nem értettségről van szó. Azért felteszi a kérdést Eperjesnek: nem kéne gyógyítani ezeket a sebeket? „Dehogynem – mondja a rendező. – De nagyon nehéz ezt megcsinálni. Aki tudja, az próbálkozzon vele és ne adja fel.”

***

Kiemelt kép: A Magyar Színház hivatalos Facebook-oldala

Mózes Zsófi