Papa-mama-gyerekek

A magyar családok sokféleségére hívja fel a figyelmet a Szivárványcsaládokért Alapítvány, a sajtókampányuk bemutatóját ma tartották a Hadik Kávéházban. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis a családok sokkal többfélék, mint ahogyan azt elsőre gondolnánk. A nukleáris, azaz hagyományos, „papa-mama-gyerekek” családmodelltől számos eltérő típus is létezik, de közel sem ez határozza meg, hogy mennyi aggódás, szeretet, törődés jellemez egy családot. Épp ezért tartja fontosnak az alapítvány, hogy egy átfogóbb, egyúttal higgadt, egymás érveire odafigyelő, tényeken és jól alátámasztott kutatásokon alapuló párbeszéd induljon el, és egy mindezeket támogató kampánnyal segítsék a társadalmi érzékenyítést.

család érzékenyítés szivárványcsaládok társadalmi ügy
A kép a szerző tulajdonában van

„Egymás elfogadásához a párbeszéd és a megismerés a legjobb út. Ezért dolgozunk már évek óta, és ebből nemcsak a szivárványcsaládok nyerhetnek, hanem mindenki, aki az alaptörvény szűk család fogalmába nem fér bele” – mondta Pál Márton, az alapítvány kurátora az új kampány céljáról.

A novemberben induló kampány három részből áll majd: videóban, podcastban és egy speciális kártyajátékkal is bemutatják a köztünk élő családformákat, egész pontosan a legjellemzőbb tizenkettő típust. 

család érzékenyítés szivárványcsaládok társadalmi ügy
A kép a szerző tulajdonában van

„A család olyan, mint a csészealj”

A videókampányban ismert emberek mesélnek a családjaikról, és azt is elmondják, hogy nekik mit is jelent a család fogalma. Olyan hírességek tűnnek fel a videókban, mint Gryllus Dorka (akivel friss interjúnkat ITT olvashatjátok el), Tapasztó Orsi, Ábel Anita, Linczényi Márkó, Kovács Patrícia, Kovács András Péter, Ott Anna, Hadas Kriszta, Balla Eszter, Járai Kíra és Pál Márton. (Egy összefoglaló a kisfilmekből ITT megtekinthető.) Általuk betekintést nyerhetünk abba, hogy hányféle család is létezik a nukleáris családoktól az eltérő fejlődésmenetű gyermekek családjaitól egészen a tudatosan gyermektelenekig.

Gryllus Dorka például elmeséli, hogy egyszer egy török taxisofőr azt mondta neki, hogy „a család az olyan, mint a csészealj. Ha kifolyik a tea, akkor nem a terítőre folyik, hanem a csészealjba. Tehát az a család lényege, hogy felfogja a kifolyó teát.”

Pál Márton szerint „a családért érdemes mindennap felkelni reggel”, míg

Hadas Kriszta szerint a családban „megpróbáljuk elviselni egymást. Szeretettel.”

Érzékenyítés játékkal

Tehát a család sokféle, azaz legalább tizenkétféle, és ezt a tizenkét típust ismerteti A család az család nevű kártyajáték is, amit pszichológusok és mentálhigiénés szakemberek bevonásával dolgoztak ki. Azon túl, hogy ismertetik a családmodelleket, sztereotípiákat, gondolatébresztő kérdéseket is felvonultatnak. Ezeket kamaszoktól kezdve a fiatal felnőtteken át a meglett felnőttekig bárkinek jó szívvel ajánlják, aki fontosnak tartja a családok sokszínűségét megismerni – és megismertetni azt másokkal is. (A játékot a Pagony, a Book24 és a Partizán hálózataiban lehet mától megvásárolni.)

család érzékenyítés szivárványcsaládok társadalmi ügy
A kép a szerző tulajdonában van

Podcast a családtípusokról

A kampányt egy tizenkét részes podcast sorozattal koronázzák meg a Partizánnal karöltve. Minden rész egy bizonyos családmodellt fog körüljárni. Epizódonként az adott családtípus képviselője beszélget majd egy szakértővel és a házigazdákkal, Hennel Éva mentálhigiénés szakemberrel, mediátorral és Pál Márton családjogi aktivistával, az alapítvány kurátorával. Hazánkban ez lesz az első olyan ismeretterjesztő sorozat, ami dedikáltan a családtípusokkal foglalkozik.

„Mind máshogy szocializálódunk”

A sajtótájékoztatón Ott Anna beszélgetett dr. Bátki Anna családterapeutával, Haas Sebastian pszichológussal és Hennel Éva mentálhigiénés szakemberrel a családról és a kampány céljáról.

család érzékenyítés szivárványcsaládok társadalmi ügy
A kép a szerző tulajdonában van

Dr. Bátki Anna rávilágított arra, hogy

a most hivatkozási pontként villogtatott hagyományos, azaz nukleáris (a már fentebb említett „papa-mama-gyerekek”) családmodell, amiben két generáció él egy fedél alatt, csak most tűnik hagyományosnak, de ez korábban egyáltalán nem volt így.

Ráadásul azt is kiemelte, hogy „két nukleáris család sem lehet egyforma, hiszen mind máshogy szocializálódunk”, tehát család annyiféle lehet, ahány csak van.

Haas Sebastian elmondta, hogy ma már egyébként is a pszichológia, az öndefiníció határozza meg, mi a család, „nem a törvény vagy az egyház, hanem hogy nekem mit jelent.” 

Hennel Éva szerint a kampány azért is fontos, mert behozza a képbe a gyerek nélküli családok fogalmát is, amivel kapcsolatban kifejezetten kényelmetlenül érzik magukat az emberek. „Nem tudnak mit kezdeni vele, hogy akkor most saját döntés vagy meddőség miatt alakult így, de ők így is család” – hangsúlyozta.  

Haas Sebastian a beszélgetés végén azt mondta: az az álma, hogy „a társadalmi narratíva kezdjen végre hasonlítani ahhoz, amiben élünk. Ezek vagyunk mi.”

Kiemelt képeink a szerző tulajdonában vannak

Szabó Anna Eszter