Évente egy osztálynyi gyereket veszítünk el öngyilkosság miatt
A gyerekeink nincsenek jól. Túlzó mondatnak hat, de a statisztikák sajnos alátámasztják, különösen a kamaszok tekintetében. Az UNICEF egy évvel ezelőtti kutatásából az derült ki, hogy a 15–19 éves korosztály mentális egészsége megroppant: az öngyilkosság a lányok körében a harmadik, a fiúknál a negyedik vezető halálok lett. Az elmúlt egy hétben szomorú aktualitást kapott, hogy újra foglalkozzunk a témával, ugyanis két gyerek is véget vetett az életének Magyarországon. Öt napja egy 17 éves újpesti diák, előtte pedig egy 11 éves györei kislány lett öngyilkos. Mit lehetne tenni azon túlmenően, hogy a kommentszekciókban felelőst kiáltunk? Hogyan lehet jól segíteni? Kihez, hová tudunk fordulni, ha bajt sejtünk? Miről szól egy gyerek öngyilkossága? Megelőzhetők lennének ezek a tragédiák? Stáhly Kata pszichológus vendégírása.
–
A közelmúltban történt tragédiák, amelyekben két gyerek annyira kilátástalannak érezte a helyzetét, hogy inkább önként választotta a halált, ismét egy sor kérdésre hívják fel a figyelmünket. Nagyon sokan nyilvánítanak részvétet a hírfolyamok kommentjei között. Többen úgy vezetik le feszültségüket és tehetetlen dühüket, hogy keresik a felelősöket – hamar meg is találják. A szülők, a tanárok, az egész iskola és a barátok állnak a képzeletbeli céltáblák középpontjában. Hogyhogy nem vették észre? Miért nem figyeltek oda rá? Miért nem tettek semmit? Miért nem segítettek a gyereknek? Kérdések, amelyekre talán vannak válaszok, de azokat nem a nagy nyilvánosság előtt kell keresni. Arra a kisebb közösség, az iskola, a család és a barátok fogják megtalálni szívszorító és kései válaszaikat.
A nagy nyilvánosság előtti kérdések két dologban azonban segíteni tudnak nekünk és a gyerekeknek:
- Lehetőséget adnak arra, hogy átgondoljuk saját helyzetünket a közösségben. Van-e olyan gyerek a közvetlen vagy közvetett közelünkben, akit bántalmaz az őt körülvevő közeg? Kérdés, hogy mit tehet az egyén és mit a közösség a megelőzés, a felismerés és a kezelés érdekében.
- Általánosságban is beszéljünk az iskolai bántalmazásról és a gyerekkori öngyilkosságról, hogy megakadályozhassunk egy következő fiatalt abban, hogy végső elkeseredésében ezt az utat válassza.
Évente egy osztálynyi gyereket veszítünk el.
A szeptemberi iskolakezdés nemcsak a diákoknak, hanem a tanároknak és a szülőknek is nehezebb időszak.
Az iskolakezdéssel járó problémák pedig sokszor a pszichiátrián és a pszichológusoknál is jelentkeznek. Ebben az időszakban mindig megugrik az ellátásra érkezők száma. Ez egyrészről pozitívum, hiszen végre eljuthat a diák a megfelelő szakemberhez, másrészről negatívum, hiszen egyértelműen összeköthető az iskola okozta stresszel a szeptember végi magas gyereklétszám.
Szakemberek szerint nagyon ritka, hogy egy gyerek pont jókor kapjon megfelelő ellátást:
sokszor már régóta fennálló problémával jelentkeznek későn, és nem a megfelelő szakemberhez kerülnek, így tovább tart, míg valóban azt az ellátást kapják, ami tényleg segít.
2000 és 2020 között a felére csökkent az öngyilkosság következtében meghaltak aránya a teljes lakosság körében. Ez a reménykeltő tendencia sajnos a gyerekeket, a fiatalokat és az időseket nem érinti ilyen nagy mértékben. Noha ezekben a korosztályokban is kevesebb a befejezett öngyilkosság a kétezres évekhez képest, de ennél lényegesen kisebb mértékű a javulás. A 15–19 éves kor között elkövetett öngyilkosságok száma ráadásul 2013 óta nem csökken, sőt már a járvány előtti időszakban is emelkedett. 2020-ban, a járvány következtében, pedig drasztikusan megugrott az öngyilkosságot elkövető fiatalok száma.
Fontos látni, hogy a gyerekkori öngyilkosságok legnagyobb részét mentális zavarokkal, valamilyen lelki betegséggel küszködő gyerekek követik el. A korai felismerés és a megfelelő kezelés tehát megakadályozhatja a fiatalkori öngyilkosságok legnagyobb részét (akár 90 százalékát).
De általában is kimondható, hogy a fiatalkori öngyilkosságok megelőzhetők.
Az öngyilkosságot elkövető gyerekek nem meghalni akarnak, hanem elmenekülni a kilátástalannak vélt helyzetből.
Segíteni akkor lehet jól, ha a mentális egészségvédelem megfelelő fontosságot kap, ha van lehetőség még idejében pszichológushoz, vagy pszichiáterhez jutni, ha nincsenek teljes mértékben csúcsra járatva a szakszolgálatok és a gyermekpszichiátriák, ha a családok valódi segítséget és támogatást kapnak. És ha az iskola sincs magára hagyva a rendszerben, kap segítséget az iskolai bántalmazások megelőzésében és kezelésében.
Van, hogy egy gyereket a kamaszkor, a családban és a világban jelenlévő bizonytalanságok, vagy az iskolai bántalmazó helyzet megoldhatatlan helyzet elé állít.
Minden segítség azzal kezdődik, hogy észrevesszük: baj van. Ha ez elmarad, a problémáival küszködő gyerek egyre magányosabbá válik, míg azt gondolja, senki nem tud segíteni neki.
Ne tőle várjuk, hogy segítséget kérjen. Vegyük körbe olyan közösségi hálóval, ahonnan nem sétálhat ki a vonat elé.
Végezetül következzen egy lista azokról a szervezetekről és személyekről, amelyek/akik segítők lehetnek, akár már akkor, ha sejtjük vagy gyanítjuk, hogy baj van, vagy lehet:
Kék Vonal Gyermekkrízis Akapítvány: https://kek-vonal.hu/ ; telefonszám: 116-111
Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT): www.bantalmazas.hu ; telefonszám: +36/80-20-55-20
Ifjúsági Lelki Elsősegély: www.ifjusagi-lelkisegely.hu ; telefonszám: 137-00
Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ): https://sos116-123.hu/ ; telefonszám: 116-123
Kerekasztal az Iskolai Biztonságért: https://kerib.hu/
Békés Iskolák: http://www.bekesiskolak.hu/
Hol a Helyem Iskolapszichológiai Tanácsadó Központ: https://holahelyem.hu/
Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Nemecsek Program: https://hintalovon.hu/nemecsek/
Traumaközpont: https://traumakozpont.hu/
Sokszínűség Oktatási Munkacsoport: https://sokszinusegoktatas.hu/
Ezen kívül a következő szolgálatokhoz és felelős személyekhez lehet fordulni:
Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermekjóléti Szolgálat
Iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi felelős vagy iskolai szociális segítő
Iskolapszichológus
Iskolai védőnő
Stáhly Kata
A szerző pszichológus, a Hintalovon Alapítvány Nemecsek Programjának vezetője.
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images / AHMET YARALI