De honnan is ered a fekete péntek?

A black fridayt mint a leértékelt termékek napját, az Egyesült Államoktól vette át a világ, ahol ez mindig a hálaadás utáni pénteket jelenti. Mivel a hálaadás mindig november negyedik csütörtökén van, így a black friday november 23. és 29. közé esik.

A fekete péntek elnevezést először azonban nem az áruházakban tomboló akciók és a miattuk szintén tomboló vásárlókra találták ki, eredetileg Philadelphiából ered, az 1960-as években az ottani rendőrök kezdték így nevezni hálaadás másnapját, amikor az ünnep után mindenki hazaindult a családlátogatásból. Emiatt óriási forgalmi dugók alakultak ki, ezen a napon a rendfenntartó erőknek mindig több dolguk akadt.

Népszerű, ám kevésbé valószínű magyarázat az a fekete péntek eredetére, hogy ilyenkor indul be a karácsonyi vásárlási láz, a boltok ekkor kezdenek profitot termelni, amit a könyvelőjük piros helyett immár fekete tintával vezet be a könyvelésbe.

És hogy a kereskedelemben miért pont a hálaadás utáni péntek lett fekete? Az USA-ban a nemzeti ünnepig minden pulykás dekorációban tündököl, majd csütörtök éjjel a boltok polcait átveszik a karácsonyi díszek és az őrült akciók, ezzel beindítva a karácsonyi készülődést.

„Ennyiért a hülyének is megéri”

Az üzletek tehát átvették a black friday-kifejezést, és odáig fokozták a hisztériát az ötven, de akár hetven százalékos leértékelésekkel, hogy rengetegen táboroztak le a boltok bejáratánál órákkal nyitás előtt – csak azért, hogy reggel megrohamozhassák a polcokat, és vigyenek mindent, amit találnak, csak mert „jó áron van”.

A „modellt” aztán a világ többi részén is átvették a kereskedők, itthon is jó pár éve kikerülhetetlen, hogy november végén óriási fekete black friday feliratokat lássunk a plázákban és a plakátokon, ameddig a szem ellát.

Szerencsére Magyarországon nincs akkora hisztéria, hogy rendszeresen tömegverekedésbe fulladjon egy-egy áruházban a fekete péntek, de itthon is nemegyszer hoztak le az újságok olyan képeket, amelyeken a boltok előtt ugrásra kész tömeg várja, hogy végre megkaparinthassa a félárú plazmatévét. (Egy kereskedő épp tegnap írt erről egyébként, érdemes elolvasni.)

A black friday-akciókkal pedig az a probléma, ami miatt megéri a boltoknak: a túlköltekezés. Ugyanis, ha valamit az eredeti árának a feléért kaparinthatunk meg, rögtön nagyobb a késztetés, hogy megvásároljuk, és kevésbé mérlegeljük: tényleg szükségünk van-e az adott termékre.

„Jó vétel volt, nem hagyhattam ott” – hallottuk és mondtuk is már mindannyian, az áruházaknak pedig ebből van profitjuk. Nem abból, hogy feleannyiért megveszik az amúgy is hetek óta lecserélésre váró mikrót, hanem azért, mert olyan dolgokat is megvásárolnak ilyenkor az emberek, amikre nincs is igazán szükségük.

Zöldítsük ki ezt a feketét! Itt a green friday!

Az akciókra lecsapni készülők mellett azonban van egy szintén jelentős tömeg, akik a hátuk közepére se kívánják a fekete péntek körüli vásárlási mizériát. A nemtetszésüket kifejezendő először 1992-ben Kanadában tartottak „Ne vásároljunk semmit!-napot”, és azóta is vannak, akik tüntetőleg távol maradnak a fekete pénteki leárazásoktól. 

 

Rém szomorú látvány, hogy emberek képesek egymásnak esni az utolsó pár akciós szandálért vagy tévéért, de a már említett túlköltekezés miatt nem is fenntartható, ha minden szembejövő terméket megvásárolunk, amire rá van ragasztva, hogy - 50 %. Így hát elindult a green friday, azaz zöld péntek akció, aminek célja, hogy emlékeztesse az embereket:

hiába az elképesztő leértékelés, ezen a napon is maradj környezettudatos, és csak azt vásárold meg, amire ténylegesen szükséged van.

Így lehet környezettudatos a karácsonyi bevásárlás

Természetesen az lenne a legfenntarthatóbb, ha nem vásárolnánk semmit, de ez nyilván nem lehetséges, így a green friday sem azt várja, el, hogy ezen a napon ne vegyünk semmit. Ha már vacakol a mosógéped egy ideje, nyilván megéri a leárazások alkalmával beszerezni az újat. A zöld péntek lényege inkább, a tudatosság: hogy ne essünk az impulzusvásárlás hibájába, és rendelés vagy fizetés előtt gondoljuk végig alaposan, tényleg szükségünk van-e az éppen megvásárolni kívánt termékre.

A végére pedig hoztam hat tippet arra, hogyan tarthatjátok meg egyszerűen a green fridayt:

  1. Mivel a járvány miatt most nem igazán lehet élményajándékot adni, ezért vásárlás előtt kérdezd meg azt, akinek ajándékot szeretnél venni, hogy minek örülne. Hiába szereti, nem biztos, hogy szüksége van még egy cicás fülbevalóra vagy Real Madrid-kulcstartóra.
  2. Gondold át, mire van szükséged, ha kell, írj listát. Ha célirányosan keresed a boltban vagy a webshopon, amiért jöttél, sokkal kevesebb az esélye az impulzusvásárlásnak.
  3. Le az ajándékzacskókkal és csomagolópapírokkal! Ne költsd feleslegesen a pénzed a körítésre, úgy is lehet ízlésesen átadni egy ajándékot, hogy nem tekerjük körbe egy csomó papírral, ami aztán fél perc múlva – jó esetben – a szelektív kukában landol.
  4. Vegyél újrahasznosított termékeket!
  5. Támogasd vásárlásoddal az etikus, fenntartható világmárkákat, olyanokat keress, amelyek nem szennyezik a környezetet!
  6. Vegyél hazai terméket, támogasd a magyar vállalkozásokat, soha nem volt még ekkora szükségük rá!

Dián Dóri

Forrás ITT és ITT

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás:Unsplash/Artem Beliaikin