Hogy mit is jelentenek ezek az egyszer használatos műanyagok?

Például a jégkrém papírja, aminek lebomlási ideje több száz év, nekünk pedig három perc élvezetet nyújtott a termék, amibe csomagolták. Ugyanilyen a műanyag evőeszköz, a szívószál, a nejlonzacskó, amibe a zöldséges rutinból belepakolja az almát, paprikát, vagy ami most egy kicsit jobban előtérbe került: a fogkefe. Persze a végtelenségig lehetne folytatni a listát. Mára olyan szinten az életünk és a hétköznapjaink részévé vált, hogy sokszor észre sem vesszük, mennyi mindent veszünk feleslegesen becsomagolva.

Számomra ez a hónap a felismerések hónapja, amikor észreveszek olyan csomagolást, kiszerelést, megoldást, amit eddig nem – noha eléggé környezettudatosnak vallom magam sok tekintetben, mert a kulacs, kávés bögre, saját zacskó már évek óta a hétköznapjaink része, de még mindig látom, milyen sokat tudok fejlődni.

A hátizsákom egy átlag nyári napon: termosz, kávésbögre, zacskó, összecsukható doboz és szilikon flakon a naptejhez

Arra biztatok mindenkit, hogy vágjon bele, akkor is, ha tudja, hogy nem fog tökéletesen sikerülni

Én már az első nap elbuktam a teljes műanyagmentességet, mert a szokásos reggelim minden eleme tartalmazott műanyag csomagolást. De ez arra sarkallt, hogy próbáljak kreatívabban gondolkodni, és feladni a jól beváltat, aztán kipróbálni valami újat.

Tényleg minden tett számít, még ha azt érezzük, hogy ez olyan apróság… biztosan nem számottevő. Lehet, hogy valaki teljesen ki tudja iktatni a műanyagot az életéből, és neki az a siker, hogy mindenre talál megoldást, de nyugodtan becsüljük meg a mi apró sikereinket is, amikor odanyúlunk a PET-palackos italért a hűtőpultban, majd visszahúzzuk a kezünket.

Az az egy meg nem vásárolt palack is számít, mert mindenki így indul.

A nyár ilyen szempontból talán még nagyobb kihívás, mert senki nem akar olyan nyomasztó témákkal foglalkozni a strandon, mint a globális felmelegedés vagy a bolygónkat fenyegető veszélyek. Ilyenkor élvezni akarjuk a kikapcsolódást és lazábbra engedni a gyeplőt. Mégis néhány apró trükkel mindkét cél megvalósítható. Nekünk a következők váltak be:

Kulacs

Nyáron a nagy melegben sokkal több folyadékra van szükségünk, és egy egész napos városnézésre vagy strandolásra nem elegendő a fél literes kulacs, ráadásul a műanyag verzióban nagyon gyorsan felmelegszik a víz. Nekem két trükköm van erre. Az egyik (ami praktikusabb, ha, mondjuk, kirándulunk vagy sétálunk, és nem akarunk egy nagyobb kulacsot cipelni) a termosz, ami szuperül tartja a hőt. Télen kiváló a meleg teának, nyáron a hideg italnak.

A másik az egyliteres kulacsom, amit előző este háromnegyedig töltök vízzel és berakom a fagyasztóba, majd reggel még rátöltök egy kicsit, és szépen lassan elkezd kiolvadni a jégtömb – így órákig van hűvös vizem.

Ezt a strandra és parkba szoktam vinni magammal.

Kulacs mindig van nálam, akkor is ha elegánsabban öltözöm

Kávéspohár

Nagyon sokféle hordozható kávésbögre elérhető, de nyáron talán az egyik legpraktikusabb az üveg, mert nem veszi be az ízeket és egy kiöblítés után számtalan módon használhatjuk. Kérhetjük ebben a jeges kávénkat a strandon, aztán a gyereknek a jégkását és délután a fagyit is. Reggel vihetünk benne egy kis gyümölcsöt vagy magokat rágcsálni. Egyetlen pohárral három-négy adag szemetet ki tudunk megspórolni.

Evőeszköz

A táskámban mindig ott a spork, ami a villa és a kanál összenövéséről kapta a nevét. Magyarul talán „vinálnak” lehetne fordítani. Nálunk a család minden tagjának van egy. A miénk alumínium, mert az könnyű, könnyen tisztítható és nagyon kényelmesen lehet vele enni bárhol, bármikor, bármit. Láttam már belőle olyan verziót is, aminél még egy kis kés rész is ki volt alakítva. A műanyag evőeszközök használata tényleg nettó hülyeség, mert ezzel az apró eszközzel bármikor kiváltható.

Saját snack, zöldség, gyümölcs dobozban

Nagyon sok szemetet termelnek az egyesével becsomagolt ételek, amiknél már az is előrelépés, ha találunk nagyobb kiszerelést. Mondjuk, a kettesével becsomagolt keksz helyett veszünk egy nagy dobozzal, és azt visszük a strandra a gyereknek. Nyáron az aszalt gyümölcs, olajos magvak igazán praktikus csemegének számítanak, mert amellett, hogy laktatóak és táplálóak, még a szállítást és a meleget is jól bírják. Nem olvadnak, nem folynak szét, és viszonylag könnyű beszerezni őket környezetbarát kiszerelésben a piacon vagy csomagolásmentes boltban.

Nekem a legtutibb nyári csemegének a hideg uborka és a paprikaszeletek váltak be. Ez frissít fel a legjobban a strandon, és sokkal inkább kívánok valami tiszta ízt, mint egy nagyon édes csemegét. Ezeket előző este fel tudom szeletelni, összecsukható szilikon dobozban viszem őket, így amikor elfogyott, sokkal kisebb helyet foglal a táskámban a doboz. Barni nagyon szereti a hideg szőlőt, így azt is fagyasztóba szoktam tenni előző este, így sokáig hűsítő édesség a strandon.

Fürdőruha

Mondanom sem kell, akkor vagyunk a leginkább környezettudatosak, ha évekig megőrizzük azt az alakot, amire rámegy ugyanaz a fürdőruha.

Nagyon jó lenne változtatni azon a hozzáálláson, hogy a strand egy nagy kifutó, és egy egyhetes nyaralásra minimum öt szett fürdőruha kell, hogy változatos legyen a megjelenésünk. NEM!

A fürdőruha kényelmes legyen, praktikus és jó minőségű, hogy évekig tudjuk használni, ha a testünk engedi. Mennyivel értelmesebb motiváció ez a sportolásra és az egészséges életmódra, mint az, hogy „ki mit szól majd hozzánk a strandon”. Most már lehet találni olyan márkákat, amelyek óceáni hulladékból készítenek bikinit vagy fürdőruhát. Nekem lett egy személyes kedvencem, így most van egy egyrészes fürdőruhám és egy bikinim, amivel remélem, az elkövetkezendő öt évre megoldottam ezt a kérdést.  Én most főleg ezért sportolok!

Óceáni hulladékból készült fürdőruha

Strandjátékok

Nyilván a gyerekek imádják az ilyen-olyan strandjátékokat, elvannak a homokozóban, és a vízipisztoly sem megy ki a divatból. Nekünk is van mindegyikből, úgyhogy itt nem tudok alternatívát kínálni, inkább a mértékletességre hívnám fel a figyelmet. Nem kell öt különböző méretű vödör, húsz különböző homokozóforma és tíz műanyag jármű. A lufi alapanyagú vízi bombát meg tényleg próbáljuk elkerülni, mert rengeteg szemetet termelünk vele. Mi nem használunk gumimatracot, de emlékszem, régen minden évben újat kellett venni, mert tuti, hogy kilyukadt a tavalyi. Ezek mind itt maradnak a bolygónkon. Érdemes olyan játékokat választani, amiket évekig tudunk használni, és a felnőtteknek is ugyanolyan örömforrás, mint a gyereknek.

A tollas és a bocsa talán jobb megoldás, mint az egyetlen nyarat bíró műanyag játékok. A strandon lehet kártyázni, dobblézni, dominózni is. Ezek nem foglalnak nagy helyet, és hosszabb időre nyújtanak szórakozást.

Neszesszer

Csomagoláskor a hely a legnagyobb kincs, ezért igyekszünk azzal spórolni, amivel csak tudunk. Mi nyáron gyakran utazunk kézipoggyásszal, amiben 100 ml-nél több folyadékot nem lehet felvinni a gépre. Éppen ezért már szinte mindenből lehet kapni utazó méretet, csakhogy így minden kiruccanás után jó néhány kis flakon kerül a kukába. Nekem erre az újratölthető szilikon flakon vált be, aminek elég széles a szája, könnyen tisztítható és bármivel megtölthető. A tusfürdőt ki lehet váltani szappannal, akinek bírja a bőre.

Én kókuszolajat szoktam vinni magammal, mert az arctisztítónak is kiváló, illetve a homoktól vagy sós víztől kiszáradt bőrt is remekül ápolja. Igyekszem teljesen elkerülni a kis kiszerelést mindenből.

Sokan kérdezik, hogy bírok ennyi mindent magammal vinni, amire a válaszom az, hogy nekem a hátizsák vált be. Elképesztően menő hátizsákokat lehet kapni, ezek egy elegánsabb ruhával is simán hordhatók. Persze mindig jobban meg van tömve odafelé, de hazafelé már kényelmesen elfér benne minden. Táskából is mindig olyat veszek, amibe belefér a kulacsom – ennél kisebb nálam szóba sem jöhet. Most már el sem tudom képzelni, hogy bárhova is kulacs nélkül induljak, simán viszem magammal színházba, koncertre és erdei kirándulásra is.

Ezek tényleg csak gondolatébresztő ötletek, de talán látszik, hogy egy kis odafigyeléssel mennyit tudunk fejlődni. Beszélhetnénk persze még a napszemüvegről is, amiből már lehet kapni tök jól kinéző fakeretest a műanyag helyett; vagy az, hogy a repülőgép mennyivel környezetszennyezőbb, mint az autó, és jobb lenne, ha utazásnál minél közelebbi úti célt választanánk (ennek nem én vagyok a leghitelesebb szószólója, az biztos).

De ne keseredjünk el, ha nem tudunk minden elképzelést azonnal megvalósítani! Ha egyszer elkezd átállni az agyunk egy környezettudatosabb üzemmódra, akkor szinte napról napra fejlődünk, és minden egyes innovatív megoldás hatalmas sikerélményt ad. Erről szól a július! Jó strandolást és műanyagmentességet mindenkinek!

Pásztory Dóra

A képek a szerző tulajdonában vannak