„Tök mindegy, mi a feladat, én úgyis megölök valakit” – Szlavicsek Judit a Popfilterben
A dolgozószobája pont úgy néz ki, mintha valamelyik profilozós sorozat díszlete lenne, csak ő nem a falon, hanem a földön rakosgatja a feljegyzéseit. És van mit: már az íráskurzuson is kiderült, hogy akármit adnak fel neki házi feladatként, annak bizony mindig egy véres gyilkosság lesz a vége. Azt hiszem, rá mondják, hogy beérkezett ember: a bölcsészből lett jogász, aki aztán egy ponton, amikor úgy érezte, nem mástól „lopja el” az időt, nekifogott, és megvalósította az álmát. Ebben társa a sokszínű és -arcú Balaton, amely könyveinek nem csupán helyszíne, de szereplője is – és egy látszólagos egyszerűségében rendkívül összetett hősnő, Kardos Júlia. Akivel talán kockázatot vállalt eleinte, most már azonban lehetőségek sokaságát jelenti a számára. Hol tart ma a magyar krimi? Miért sok az előítélet vele szemben? Hogyan áll neki az író a következő gyilkosságnak? Hogyan lehet valami egyszerre nagyon magyar és nagyon nem az? Mai vendégem beavat egy sor kulisszatitokba – spoilerezni nem fogunk, de sok-sok érdekesség kiderül arról, miként születnek könyvei, amelyek közül a második épp vezeti az eladási listákat. A mai epizódban Szlavicsek Judit krimiíró. Popfilter – Szűrjük a zajt!
–
Akármennyire népszerű műfaj a krimi, sokan még mindig erős fenntartásokkal kezelik. Holott egy jó krimi megírása rendkívül összetett feladat mind az író, mind a szerkesztő oldalán. És akkor még nem is beszéltünk arról, mi mindenre kell figyelni a munka során.
Szlavicsek Judit jogászi karrierjét tette félre, hogy krimiszerző lehessen – igaz, menet közben kiderült, félretevés helyett sokkal praktikusabb, ha hasznosítja a jogászi gondolkodást és a tapasztalatait. Így is szükség van még egy csomó mindenre, hogy összeálljon a történet.
Kardos, regényei főhőse, például olyan remekül sikerült, hogy az első kötet megjelenése után találkozott vele a való életben. Na jó, csak majdnem vele. Mindenesetre azóta van egy saját rendőri tanácsadója, mint a filmekben.
Az írónő történetei online lettek egy szempillantás alatt népszerűek, ekkor csapott le rá az első kiadója. Most épp a harmadik könyvén dolgozik, a második pedig a felvétel idején az eladási listák csúcsát ostromolta.
De hogyan születik meg egy krimi, amelyik úgy nagyon magyar, hogy közben simán lehetne külföldi is? Egyáltalán: miért olyan jó magyar krimit olvasni, hogyan viszonyulunk manapság a skandináv, illetve az angolszász szerzőkhöz? Ki az írónő kedvence? Tud-e még a szerző élvezettel krimit olvasni? Milyen különleges viszony van a krimiolvasók és -szerzők között – és mi történik, ha az utóbbi felrúgja ezeket a szabályokat? A Balatonnak melyik arcát szereti a legeslegjobban Szlavicsek Judit? Mit lehet tudni a következő kötetéről? Hová fejlődik Kardos karaktere – és miért tudunk olyan nagyon sokan azonosulni vele?
Miért vagyunk szigorúbbak egy női főhőssel, mint egy férfival?
A mai Popfilterben minderre (és még rengeteg izgalmas kérdésre is) választ kapunk majd. Hallgassátok szeretettel!
Csepelyi Adrienn
A Popfilter további epizódjait itt találod: