A boldogtalan lányokat a legkönnyebb elrabolni – Megnéztük az első magyar skandináv krimit
Bármilyen hihetetlenül hangzik, egy kriminek nem az az egyetlen lehetséges célja, hogy olyan csavaros legyen, hogy az utolsó percig átverjen. Lehet például az is, hogy egy olyan társadalmi ügyre hívja fel a figyelmet, amire még nem született megoldás, vagy olyan világba kalauzoljon, ami eddig rejtve volt a szemünk elől. Bagota Béla első filmje, a Valan – Az angyalok völgye inkább erre helyezte a hangsúlyt, és közben behozott a magyar filmes palettára egy új színt: a skandináv típusú krimit, ami történetesen Erdélyben játszódik. Gyárfás Dorka kritikája.
–
A skandináv krimiket szerintem leginkább az különbözteti meg a többitől, hogy a legkegyetlenebbek. Simán bevállalják, hogy gyerekek ellen elkövetett brutális bűncselekménnyel indítanak, és aztán még emelik a tétet: találnak a bűnnek egy tágabb kontextust. És miközben az az érzésünk, hogy ez lassan elviselhetetlen, tudjuk, hogy nemcsak hogy a valóságból merítettek témát, de vannak még ennél is sokkal durvább esetek. Aztán már hiába jön a feloldozás (hiszen a gyilkost többnyire kézre kerítik), mégis azzal a nyugtalanító érzéssel kell felállnunk a székből, hogy a probléma ezzel nem szűnik meg.
Nagyjából ez az a recept, amit az elsőfilmes Bagota Béla átvett tőlük, és az ehhez tartozó borongós, téli időjárást – a koszos hóbuckákat a városban, a csípős, harapni való levegőt a természetben, a koszlott lakásbelsőket, a kisvárosi kocsmák miliőjét, és a provinciális karaktereket. Mindezt egy erdélyi bányászvárosba adaptálta, ami kellően „egzotikus” ahhoz, hogy izgalmat nyújtson a szemnek, de egyúttal ismerős is számunkra: klasszikus lerobbant kelet-európai helyszín. Jól áll neki az is, hogy két nyelven zajlik a kommunikáció: románról magyarra váltogatva.
Az indítás kellően erősre sikerült: két beépített ügynök egy romániai bordélyba látogat, ahol fiatalkorú lányokat tartanak fogva és használnak szadista perverzek.
Épp egy fojtogatós szexjelenet közben pattan ki a tűzharc, ami egy 14 éves kislánynak jelentené a megváltást – ha lenne hová menekülnie belőle.
Hamarosan megtudjuk, hogy az egyik nyomozónak, Péternek (Krisztik Csaba) miért is olyan fontos az eltűnt – és szexrabszolgaként fogva tartott – lányok felkutatása: húsz évvel ezelőtt, épp a romániai forradalom kitörésének napján az ő nővére is eltűnt, és soha nem lett meg.
Aznap éjjel, miközben Péter próbálja kiheverni a kuplerájban történt lövöldözést, kap egy telefont, hogy találtak az erdőben egy fiatal női holttestet. Úgy tűnik tehát, hogy az életében most jött el az a pillanat, amikor a végére kell járnia az ügynek – és ahogy az a krimikben lenni szokott, a személyes sorsa itt fonódik össze egy fontos társadalmi problémával.
Ma már minden sztár tudja, hogy szüksége van egy ügyre, ami kellően érzékenynek és felelősségteljesnek tünteti fel, nem egyszerűen valakinek, aki a népszerűséget és a pénzt hajszolja. Egy ideje a filmek egy része is ügyeket képvisel, amibe a Valan alkotói olyannyira beleálltak, hogy az Országos Rendőr-főkapitánysággal hirdettek közös akciót az évi csaknem háromezer kiskorú és több mint tizenötezer fiatalkorú megkerüléséért. Durva számok. És a film alapján senkinek ne legyen kétsége afelől, mi lett velük – vajon csak világgá mentek-e, és új életet kezdtek egy szerencsésebb országban, vagy még annál is rosszabb sors várt rájuk, mint ahonnan elvesztek.
Mert az eltűnésnek oka is van: ezek a gyerekek többnyire menekülnek otthonról.
Ennek ellenére a Valan nem szociodráma, hanem egy hamisítatlan skandináv krimi, amit annak a feszültsége táplál, hogy „köztünk” vannak a tettesek – mindazok, akik bármilyen módon kihasználják a gyerekek kiszolgáltatottságát –, és többé nem hagyhatjuk őket garázdálkodni. A baj csak az, hogy én, aki nem fogyasztok olyan sok bűnügyi tartalmat és akkor sem célom, hogy a végkifejlet előtt megfejtsem a rejtélyt, még én is hamar rájöttem a megoldásra. És onnantól azért az érdeklődésem jelentősen lankadt.
Pedig a film világa megkapó, az atmoszférája erős. Mátyássy Áron Víkendjénél már látszott, hogy Erdély milyen sűrű levegőjű, titokzatos és gazdag hátteret adhat egy bűnügyi történethez, most is ez derült ki. A Valan kitalálója, Bagota Béla rendezőként otthon is van a műfajban – csak íróként kellett volna egy csavarosabb gondolkodású társat szerződtetnie. A ritmus feszes, Garas Dániel képei karakteresek, a színészek jól működnek – talán csak Krisztik Csaba nyomozója erőtlen, pedig hogy milyen tehetséges színész, azt már sokszor bizonyította színpadon. Ez a szerep azonban kicsit lötyög rajta, hiába adja bele minden energiáját.
A Valan legfőbb erénye tehát egy önálló univerzum megteremtésének képessége, hibája pedig a lapos befejezésben rejlik, ami nem tud katarzist okozni. De még ha egy műfaji film esetében nem is cél a katarzis, ennél hatásosabb, szívbe markolóbb, sőt húsba vágóbb végkifejletet kellett volna találni. Valamit, ami megoldásnak hat ugyan, de valójában csak még tovább növeli a nyugtalanságunkat. Máskülönben a nemes szándék is csak a szórakoztatásra felhasznált olcsó fogásnak tűnik.
Gyárfás Dorka
Képek: Mozinet