A Patrick Melrose-ról van szó. A sorozatról, amiben a csodálatos Benedict Cumberbatch játsza a főszerepet. Oké. Én alapból plátói módon szerelmes vagyok a pasiba, de ahogy a drogfüggő, gyerekkori démonaival, apja erőszakosságával és anyja felelőtlenségével küzdő tehetséges, de önsorsrontó dzsentrit alakítja, az még az én érzéseimet is új magaslatokba emeli.

Nem, nem kell majd velem szemben távoltartási rendelkezést kérnie Mr. Cumberbatch-nek, nem így értettem. Hanem arra, hogy eddig is tudtam: végtelenül tehetséges és intelligens, viszont ahogy ebben a sorozatban játszik, egyszerre viccesen és drámaian, egyszerre végtelenül egyszerűen és mégis árnyaltan, az totálisan magával ragadó. Elhiszek neki minden pillanatot. Azt is, amikor részegen és belőve tombol a szállodai szobájában, és azt is, amikor idiótán nyomul, és fel akar szedni egy lányt, aki nemet mond neki, de ő meg sem hallja azt.

Cumberbatch hangja, mozdulatai, tekintete, játékossága és komolysága valami olyan erő, ami a néző számára tökéletesen egyszerűvé és magától értetődővé teszi a tényt: el kell hinni, amit látunk. Mindent.

El kell hinni, hogy a gyerekkori trauma sokszor feldolgozhatatlan. (Patrick egy súlyosan bántalmazó és elhanyagoló családban nőtt fel).

El kell hinni, hogy a családon belüli erőszak depressziót okozhat, és alkoholizmushoz meg szerfüggőséghez vezethet. (Patrick apja mindenkit bántalmazott, kábé minden elképzelhető módon.)

El kell hinni, hogy nem menekülhetünk a szüleink emléke és az általuk belénk plántált minták elől. Csak az hozhat feloldozást, ha szembenézünk azokkal.

El kell hinni azt is, hogy jómódú, gazdag családokban is van erőszak és bántalmazás.

Mindent érthetővé tesz Patrick Melrose története. Megértjük, miért nem beszélnek a gyerekek a bántalmazásról, és miért nem hagyja ott a családon belüli erőszak áldozatává vált nő a partnerét.

Olyan mondatok hangzanak el benne, amelyek kiszorítják a levegőt a tüdőből és berepesztik a szívburkot.

Olyan mondatok, amiket eddig csak szakkönyvekben olvastam, de itt könnyen, érthetően és tűpontosan hangzanak el, és nem tudok másra gondolni, mint arra, hogy „bárcsak mindenki látná ezt a filmet, és bárcsak mindenkit közelebb vinne ahhoz, hogy értse: miért akarjuk elérni, hogy tényleg érvényesüljön végre itthon a zéró tolerancia a gyerekbántalmazás minden formájával szemben”. Meg arra, hogy írja már alá végre a kormány azt a megveszekedett Isztambuli egyezményt, hogy a családon belüli erőszak áldozatainak védelme végre számonkérhető legyen!

Oké, én talán akkor is dolgozom (fejben), amikor a sorozatot nézem, de nektek nem kell. Ti csak üljetek le elé, élvezzétek Cumberbatch és a többi színész varázslatos játékát, és engedjétek be magatokba a történetet. Érezzétek át a főhős küzdelmét önmagával, és halljátok meg a mondatokat, amelyek minket is körülvesznek.

Például van egy rész, ahol Patrick apjának arisztokrata barátja azt mondja: „Nem hiszem, hogy bármit is számítana, ami gyerekkorunkban történik”, és látjuk a főhőst, amint 20 évvel később reszketve, a fájdalomtól összegörnyedve fekszik az ágyában mert próbál lejönni a drogokról, amikhez azután menekült, hogy az apja gyerekkorában bántalmazta őt.

Aztán van egy másik jelenet, amelyben Patrick apja arról beszél, hogy „a gyerekkor célja, hogy annyira kibírhatatlan legyen, amennyire csak lehet, és utána, felnőttként a gyerek majd mindent kibírjon”... és mindezt rezzenéstelen arccal, szenvtelen hangon mondja. Épp annak a napnak az estéjén, amikor megerőszakolta a fiát.

De Patrick nem csak szexuális erőszakot szenved el kisgyerekként. Elhanyagolják érzelmileg, becsapják és megalázzák, szemtanúja a szülei közötti családon belüli erőszaknak, és annak, hogy a külsőségek, a látszat mindennél fontosabb.

Gyerekek milliói nőnek így fel.

Legtöbbjük történetét sosem fogjuk megismerni, de talán Patrick Melrose életén keresztül az ő életüket is jobban megérthetjük.

dr. Gyurkó Szilvia 

A sorozat május 14 óta látható az HBO GO-n magyar felirattal, az epizódok pedig heti rendszerességgel kerülnek fel az HBO online videótárába. A tévés premier előreláthatólag nyáron lesz. Szintén nyáron (egész pontosan augusztus elsején) jelenik meg a sorozat alapjául szolgáló Edward St. Aubyn könyv magyarul, a Jelenkor kiadó gondozásában.

Képek: HBO