2016-ban The  First Monday in May (Május első hétfője) címmel egy másfél órás dokumentumfilm jelent meg a MET-gáláról, és az eseményt megelőző előkészületekről. Ha bárkiben lett volna még szemernyi kétely afelől, hogy Meryl Streep Anna Wintourt, az amerikai Vogue magazin legendás főszerkesztőjét mintázta-e meg Az ördög Pradát visel című filmben, akkor nézze meg ezt a dokut (vagy a September Issue-t), és nem lesz több kérdése. Wintour a gála főszervezői közé tartozik, csalhatatlan ízlésével ő irányítja minden évben a tűpontos, könyörtelen előkészületekkel megrendezett eseményt. A dekoráció utolsó milliméterétől kezdve az ülőhelyekre elhelyezett vendégek nevén át a kiállított ruhák sorrendjéig mindenbe beleszól. 2016-ban Kína volt az esemény fő témája, ennek megfelelően alakították ki a díszletet is. Csak egyetlen, kínai vázát ábrázoló porcelánszobrot 250 ezer rózsából raktak ki, kézzel, egyesével – ez látható a dokumentumfilmben. 

Szigorúan szűrik, kit hívnak meg a gálára, milyen hírességek vehetnek részt és milyen sorrendben, illetve szűrik az üzleti szektor vendégeit is. A gálára egy jegy harmincezer dollárba (7,94 millió forint) kerül. Mivel az esemény jótékonysági céllal jött létre, ezért az összeget simán ki tudják fizetni azok, akik ide hivatalosak. 

Balról jobbra: Andrew Bolton a Costume Institue vezető kurátora, Anna Wintour az amerikai Vogue főszerkesztője, Stephen A. Schwarzman a Blacstone Group tulajdonosa, őeminenciája Timothy Michael bíboros, Donatella Versace, Christine Schwarzman és Daniel H. Weiss a Metropolitan Múzeum igazgatója

Az idei eseményen a katolikus egyház állt a középpontjában. Ha valaki nem értette eddig, miért vesznek fel a MET-re a sztárok furcsábbnál furcsább vagy különlegesnél különlegesebb ruhákat, akkor itt van a válasz: ez tulajdonképpen egyfajta jelmezbál. Az élvonalbeli tervezők erre az alkalomra külön ruhákat terveznek a megadott tematika szerint, és szinte minden évben rendes uszály- meg tiaraversenybe bonyolódnak. Mármint ez nem hivatalos, csak itt az a legmenőbb, akinek a legnagyobbat szól az esti belépője. (Azzal sem mondok túl nagyot, ha elárulom: ezeket a versenyeket azért erősen Rihanna nyeri, bár lehet vitatkozni az ízlésesén.)

Nézd meg a legjobban sikerült estélyiket az idei MET-gáláról: (A képre kattintva megnyílik a képgaléria)

A keresztény egyházat, a katolikus szenteket és az egyetlen Úr földi helytartóinak viseleteit ezerféleképpen lehet értelmezni, és pontosan ezerféleképpen is értelmezték a hírességek. Rihanna szólt idén is a legnagyobbat, rendes püspöki süvegben érkezett, de nekem ettől függetlenül Madonna fátylas-tiarás megoldása tetszett a legjobban. Cardi B uszálya volt az egyik leghosszabb, de versenyre kelhet vele Sarah Jessica Parker, Nicky Minaj vagy Amber Heard is. Aki viszont nem passzol a sorba, az Frances McDormand. Mondjuk, erre magyarázatot is adott, viszonylag röviden és velősen: „Pogány vagyok!”

Voltak, akik futurisztikus, szent irányba mentek (Solange Knowles és Shailene Woodley), de a nagyon zárt, apácaruhára emlékeztető megoldások is ütöttek (például: Greta Gerwig, a Lady Bird rendezője). Találkozhattunk Orleans-i szüzekkel fényes páncélban (Zendaya), talpig szentképes mozaikokkal kirakott ruhákkal (Stella Maxwell) és angyalszárnyakkal is (Katy Perry). 

Szóval „volt itt minden, mint a búcsúba'” – ahogy nagyanyám mondaná. 

Gyakori, hogy a MET-re magukkal a tervezőkkel érkeznek a hírességek, az est tekintetes asszonya, Anna Wintour pedig menetrendszerűen a lányával jelenik meg. 

A 2018-as gálát hetvenedik alkalommal rendezték meg. A következő május első hétfőjének szentelt esemény előkészületeit pedig néhány hét múlva újra elkezdik…

Szentesi Éva