Szex és kultúra násza: az erotikus japán horror
Vannak olyan dolgok, melyek nem születhetnek meg bárhol. Talán ezért is olyan csiklandósan izgalmas hely Japán, ami annyi gyönyörű, mégis bizarr jelenség szülőhazája. Remek példa erre az ero guro nansensu művészeti irányzata, melyben dévaj frigyre lép a sikamlós bujaság és az őrült perverzió. Hozzávalói nem mások, mint egy kis ero, azaz erotika, guro, azaz groteszk és gavalléros mennyiségben adagolt nansensu, azaz nonszensz képtelenség. Csak keverd össze a legvadabb szexuális fantáziádat a legiszonyatosabb rémálmoddal, és máris megértheted, micsoda torz múzsa csókolta homlokon az ero guro nansensu alkotóit! Fiala Borcsa írása.
-
Perverz vágyak csodás kertecskéje
Beteges vonzalmak, szadomazo, nemi átalakulás, pygmalionizmus (azaz a szobrok, babák, tárgyak iránti erotikus vágy), nekrofília, zoofília és erőszak az ero guro nonsensu visszatérő, kedvenc témái, mindez szenzációhajhász, mégis finoman kidolgozott tálalásban. Minél furcsább és visszataszítóbb a mű, annál értékesebb és érdekesebb a műalkotás ebben a műfajban. A becenevén gurónak is titulált művészeti mozgalom az 1920-as években indult hódító útjára. Ahogy a két világháború közötti Japán egyre militánsabb irányba mozdult el, úgy nőtt az érdeklődés a hedonisztikus, nihilista, tabudöngető témák iránt a nálunk amúgy is sokkal nyitottabb ország bohém művészvilágában az erotikára.
Miről álmodik a halász felesége?
A guro popkultúrája felfedezte magának a deviáns, a bizarr és az abszurd keverékét, a célja pedig jóval összetettebb volt annál, hogy minél szélesebb rétegeket érjen el, és megbotránkoztassa a közönséget. A groteszk felszín alatt számtalan társadalmi és ideológiai téma jelenik meg, a nemzettel, a birodalommal, a tudománnyal, az erotikával, illetve a nemek viszonyának megváltozásával kapcsolatban.
Az ero guro nonsensu ihletői közé sorolhatjuk a XIX. századi Tsukioka Yoshitoshi véres korszakának fametszeteit, Utagawa Kuniyoshi képeit, vagy az 1760-ban született Hokuszai műveit. Hokuszai A halász feleségének álma című képe például ikonikus, sokszor megjelenő és újragondolt víziója lett a guro modern, XXI. századi hullámának is, ahogy majd látni fogjuk.
Az Abe Szada incidens
A műfaj fejlődésével párhuzamosan alakult ki tengernyi alkategóriája is a gurónak, mely egyre mélyebbre fúrta magát a legsötétebb, hátborzongatóan perverz szexuális fantáziákban. A valóság, a guro és a filmművészet egyik izgalmas találkozása volt például az a bizarr gyilkosság, mely sokáig lázban tartotta az egész közvéleményt. Az eset még Japánban sem szokványos horrorisztikus sztori: a féktelen szexuális étvágyáról és fulladásos szexjátékairól is híressé vált ex-gésa és prostituált Abe Szada féltékenységtől hajtva, szeretkezés közben, obi övével fojtotta meg szeretőjét. De nem érte be ennyivel, halála után még jól le is nyisszantotta a férfi péniszét, amit utána a táskájában hordozott, miközben napokig bujkált. Történetéből számos festmény és egy Magyarországra is eljutó film készült Érzékek birodalma címmel.
A japán Dr. Moreau és társai
Az ero guro mozgalom a japán horror- és pink filmekre is hatással volt, főleg a hatvanas-hetvenes években. Ide sorolhatjuk Teruo Ishii háromrészes filmjét, A kínzás örömét (Shogun’s Joys of Torture) mely ígéretéhez híven kellő mértékben tartalmazza kínzások és erotikus jelenetek bizarr egyvelegét. A szintén ígéretes című erotikus groteszk, a Horrors of Malformed Men (Torz férfiak borzalmai) 1969-ből pedig olyan, mintha összegyúrták volna Pasolini Salòját Dr. Moreau szigetével. A meglehetősen valószerűtlen történeteben főszereplőnk, a fiatal orvostanhallgató Hitomi megszökik egy elmegyógyintézetből, hogy aztán számtalan kaland és rejtély során eljusson egy őrült tudós szigetére, aki saját bosszúhadjárata keretében eltorzított testű férfiakat és fiatal lányokat tart fogva, embertelen körülmények között. A filmvásznon megjelenik minden elképzelhetetlen agymenés, pórázon vezetett, időnként megostorozott meztelen nők hada, az őrült tekintetű szektaguru, aki groteszk táncot lejt a viharos, hullámok szaggatta tengerparton, állati hangon hörgő loboncos férfiak, ezüstre festett testű, biodíszlet hajadonok, és elképesztő pózokban birkákra vagy épp lovakra kötözött pucér hölgyek, na meg egy gigantikus tűzijáték, természetesen emberfejekből.
Mindenképp idekívánkozik még a példaértékű Vak szörnyeteg (Blind Beast) Yasuzo Masumura rendezésében, már csak azért is, mert ez egy olyan alkotás, amelytől Freud nagyokat sikkantgatott volna örömében ennyi tudatalatti perverzió láttán. A történet szerint egy zseniális, ám sajnálatos módon vak (és persze teljességgel őrült...) szobrász az édesanyja közreműködésével elrabol egy gyönyörű modellt, hogy a segítségével megalkothassa a tökéletes női testet, és nem mellesleg férfivá váljon. A perverz művész egy elhagyatott raktárban él, amelyet sajátságos módon, egyetlen szenvedélyének, a női testnek áldozva dekorál ki. A falakat hatalmas ajkak, kolosszális fülek, óriási orrok, tengernyi kéz és láb díszíti, középen pedig gigantikus női testek szobrai hevernek. (Sőt mi több, a film erotikus jelenetei egytől egyik ezeken a grandiózus kebleken játszódnak.) A fiatal nő eleinte körömszakadtáig küzd a megszállott férfi rajongása ellen, de aztán minél több szenvedés és megaláztatás éri, annál inkább beleszeret fogvatartójába, hogy végül a két óriási csöcs között ostoroztassék meg vak szerelmétől az eksztázisban fetrengve... hogy a cselekmény végét el ne spoilerezzem.
Aminek a 33-as karika sem elég
A guro modern irányzatai pedig már oly messzire mennek a jó ízlés határán túlra, ahová legtöbbünknek talán vízuma sincsen. Ilyen például a pornográf elemeket tartalmazó manga, és a hentai, amelyek rajzos formájuknak köszönhetően olyan dolgokat is képes megjeleníteni, melyek filmen elképzelhetetlenek lennének. A hentai szereplői első pillantásra teljesen átlagosnak, sőt, inkább visszahúzódónak és félénknek tűnnek, hogy aztán a vágytól feltüzelve, vagy épp külső kényszer hatására, de egészen extrém, sokszor tabudöngető dolgokat tegyenek. Ilyen például a termetes pénisszel felfegyverzett csinos lányokkal, rút, sokcsápos, nyálkás szörnyekkel vagy hosszú indás növényekkel való fékevesztett közösülés.
A hentai célja legtöbbször a néző megdöbbentése – ami a gurón nevelkedett rajongótábor esetében igen nagy kihívás lehet. Ám nekünk, akik csak most ismerkedünk az ero guro nansensu műfajával, igazi sokként hathatnak egyes képek. Egészen furcsa például látni a halványan Kalánka nénire hajazó, hatalmas mellű meztelen nőt, amint éppen meglovagol egy rododendront, vagy kéjesen elnyúlik egy polipszerű lény csápjai között.
Az ízlésekről nem érdemes vitatkozni, de egy dolog egészen biztos: az ero guro nonsensu alapos tanulmányozása után egész más szemmel fogsz nézni az octopus salátádra...
Fiala Borcsa
Kiemelt kép: In The Realm of Senses (1976.) - Forrás: Argos Films Oceanic,Oshima Productions