Az On the Spot két alkotója az elmúlt 15 évről: Fontos volt, hogy a kameráinkkal a legközelebb jussunk az adott pillanat igazságához
Támogatott tartalom
Cseke Esztert és S. Takács Andrást nehéz elcsípni, az On the Spot alkotói ugyanis állandóan úton vannak, most épp Ázsiából jelentkeztek be a Magenta Podcast legújabb adásába. A beszélgetésben szó esett arról, hogy az elmúlt tizenöt évben mennyire írta át a technológia és a digitalizáció a valóságunkat, és alakította át a munkájukat, és még arra is fény derült, hogy egy ilyen összeszokott páros sem ért mindenben egyet, például akkor, ha a TikTokról van szó. Krajnyik Cintia ajánlója.
–
A podcast valóságos időutazással kezdődik
Eszter megpróbálta felidézni, hogy 2008-ban hogyan indultak el Andrással a Gázai övezetbe, hogy felvegyék az On the Spot próbaadását – amiről egyébként ekkor még nem is sejtették, hogy ezzel a címmel fog futni. „Nagyon izgultunk és izgatottak voltunk a szó legjobb értelmében” – mondja Eszter.
András szavaival élve tulajdonképpen az SZFE iskolapadjából estek Gázába, kíváncsiak voltak, és hajtotta őket a vágy, hogy árnyalhassák a képet arról, mi is történik ott valójában. András elmesélte a kalandos történetet, hogy akkoriban az egyetem kameráit nem vihették a hallgatók külföldre, nyáron pedig egyébként sem használhatták őket, végül mégis Gothár Pétertől kapták az egyik kamerát, aki valahogy elintézte, hogy az intézmény vegyen egy eszközt, amelyet a fiatalok elvihettek magukkal. A másik kamera pedig, amivel útra keltek, egy hitelkártyahitelből származott, Eszter egy évvel korábban, a Libanonban készült vizsgafilmjéhez vásárolta.
A gázai utazás rögtön azzal indult, hogy az egyik kamerát ott felejtették egy étteremben.
Andrásék meséltek arról a meghökkentő élményről, hogy milyen volt azokkal a katonákkal élőben találkozni, akiket korábban csak otthon, a híradóban láttak, és azt is elárulták, miért nem érezték magukat halálos veszélyben – noha egy-két évvel korábban Helen Johnsont, a BBC riporterét éppen a Gázai övezetből rabolták el – és mi volt a helyzetben a legmegdöbbentőbb, amely meghatározta, hogy milyen megközelítésben mutatják be az ott történteket.
„Nekünk, dokumentaristaként, televíziós újságíróként nagyon fontos volt, hogy az adott pillanat igazságához a legközelebb jussunk a kameráinkkal.”
Ezután szóba került, hogy milyen technológiai változások mentek végbe az elmúlt majd tizenöt évben. De Eszter kiemeli, hogy ők már 2008-ban sem nagy szettekkel vágtak neki a Gázai övezetnek, hanem nagyon kompakt felszereléssel mentek, amit bármikor, bárhova el lehetett vinni. A páros úttörőnek számított azáltal, hogy digitális újságíróként voltak jelen, és egyszerre több feladatot láttak el. Ez olyan paradigmaváltás volt, ami az On the Spot esetében működött, és az is elhangzott, hogy ma már nagyon profi telefonok vannak ugyan, és Andrásék szeretik is kiegészítő felvételek rögzítésére használni a mobileszközöket, jó dokumentumfilmet nem lehet csupán telefonnal felvenni.
Eszter arra is kitért, hogy a helyszíneken kapukat nyitott ki és falakat döntött le, hogy nem óriási stábbal forgattak, és teljesen más atmoszféra megteremtésére adott lehetőséget a kézi kamerák használata.
Sokat kellett házalni, amíg valaki meglátta a fantáziát a pilotban, és sorozat válhatott az On the Spotból
Amikor a párost arról kérdezik, hogy lenézte-e őket a szakma akkoriban, amiért így vágtak neki az útnak, azt felelik, hogy inkább legyintettek rájuk: „Kis pofongépekkel találkoztunk” – mondja András, hiszen sokszor kapták azt a visszajelzést, hogy túl fiatalok, nem voltak még elégszer Gázában, és emiatt nem is kínált senki olyan megjelenési lehetőséget számukra, ami valóban opció lett volna.
András arról is beszélt, hogy miért nem működött volna az a modell számukra, hogy a YouTube-ra gyártsanak tartalmat, még abban az esetben sem, ha a videómegosztó már akkor ott tartott volna, ahol most. A páros elmesélte, hogy tíz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy szükségük legyen egy televíziós csatorna támogatására, és a szponzoraik segítségével készíthessék el az új évadokat, és azt is elmagyarázták, miért hisznek abban, hogy inkább kevés, de nagy márkával dolgozzanak együtt.
Okos világ című 2018-as sorozatukban instázó tibetieket és kis kunyhóban élő netező indiai nagycsaládokat is bemutattak, és ennek kapcsán az is szóba került, egyelőre családon belül sincs köztük egyetértés, hogy van-e helyük a TikTokon.
A beszélgetés végén Eszterék arról is meséltek, hogyan változtatta meg az On the Spot életét a két gyerekük érkezése, és a kérdést is feltették nekik, hogy a Hosszú élet titka című sorozatuk után ott van-e a kulcs a kezükben, tudják-e a megfejtést, hogyan élhetünk sokáig, boldogan. Ha kíváncsi vagy a válaszaikra, hallgasd meg a beszélgetést:
Krajnyik Cintia
Kiemelt kép: On The Spot / Fotó: Emmer László