A kisfiam kiborította a pötyit a földre. Hogy véletlenül-e vagy direkt, azt nem tudom. Aztán történt valami más, ami felkeltette a figyelmét. Most például apa beindította fűnyírót, ezért inkább azt nézte. Ki gondol ilyenkor már a földön hagyott pötyire, nem igaz? Pláne, ha közben előkerült egy fúró is…

Ez egy nagyon tipikus helyzet

Amikor az egy négyzetméterre jutó játékok száma eléri a kritikus mennyiséget, és apa hirtelen ráförmed, hogy: csak akkor vesszük elő a következő játékot, amikor az előzőt már eltettük! Az más kérdés, hogy „a kritikus pontig" rendszerint nagyvonalúan és következetlenül elsiklunk e szabály fölött...

Kisfiam! – hallom, amint púposodik már az „am" a végén. – Gyere, és szedd fel a pötyit a földről!
De apaaa! – nyúlik a párja. – Én most fúúúroook!
Értem, de a földön hagytad a pötyit, előbb azt kellett volna eltenni. Légy szíves, gyere most!
De apaaa!
Gyerünk! Ne magyarázz, utána visszamehetsz fúrni. Na, gyere, gyere csak! Te fogod fölszedni, nem anya hajolgat helyetted!

Most én vagyok a kívülálló fél, a fültanú a másik szobában, aki előtt tisztán látszik, hol csúszik el a kommunikáció kettejük között. Mennyivel jobban érthető a helyzet dinamikája így, mint amikor magam állok az egó takarásában!

Lehetne másképp is, tudod – próbálok segíteni apának, amikor belép a szobába valamiért. 

Jelzi, hogy hallotta, de nem szól semmit.

Gyere, segítek! Kezdjük el együtt, vedd a markodba így! – hallom, amint vált a hangja, ahogy visszaguggol hozzá, és hálás vagyok érte.

Zúdul a pötyi a dobozba. Csak azok a pattogtatós jólvanok, meg úgyvanok keltenek bennem rosszérzést...

Pakolok a szobában, beágyazok, ruhát hajtogatok, porszívózni kezdek, miközben gondolatban gyerekké válok:

Ások, nyúlik a föld, vizes, milyen jól belemegy a fúróm, fura szaga van. Apa szól – fölnézek, el a szép földemtől. Ja, a pötyi! Elfelejtettem, én nem is akartam... ne sürgess... miért nem mondhatom?!

Én vagyok a gyerek...

...aki éppen a MOSTban létezett, egy perccel sem korábban vagy később. Akiben óhatatlanul is az ellenállást szólították meg az ítélkezés hangján.

Mert az ellenállás mögött az önvédelem lényegében két, egyszerű üzenetet képes dekódolni: szeretettel fordul felém, vagy nem? Ez mélyen a szavak, a gesztusok mögött munkál.

Hiába választja hát apa az egyik legkedvesebb szót, hogy „kisfiam", ha arra az egy pillanatra (!) elfogy mögüle a feltétel nélküli szeretet és elfogadás, mert szemrehányás van benne. Ez a plusz érzelmi töltet pedig minden jószándékot elkaszál.

Mert mi az, hogy nem tette el?! Mi az, hogy még visszamagyaráz nekem a gyerek? Csinálja meg egyből, amit mondtam! Szépen kértem, nem? Lódul meg a felnőttben a régi lemez,

mintha a saját anyja vagy apja hangján szólalna meg. És pont ott karcos, ahol őt is karcolták.

Az apa monológja

Küzdök a mintákkal, amire a nagyanyja a mai napig ráerősítene. Sok mindent újra tudok gondolni már, mert felnőttem, de akkor is bennem vannak. Tényleg nem tudom, mi lesz ennek a fajta gyereknevelésnek a vége! Sokszor nem találom a megfelelő eszközt, hát azzal nevelem, amit éppen elérek – magamban. Próbálkozom. Mert azt elismerem, hogy pazar érzés, amikor megerősödve jövünk ki egy konfliktusból – mi együtt, én és a fiam.

A pötyi visszapakolásából végül is bünti lett. Nem nagy bünti – hol van ehhez képest a sarokba állítás, a fenekelés, a figyelemmegvonás? Ráadásul apa is segített elkezdeni. De akkor is bünti, hiszen mi jó van abban, ha az embert azzal zavarják, hogy már megint rosszul csinált valamit?! Mivel tehetünk többet érte: ha mindig a jó oldalát domborítjuk ki egy helyzetnek, és ő ebbe a szemléletbe nő bele? Vagy ha időnként belenyomkodjuk az orrát a „muszájokba"?

A gyereknek még nincsenek szavai arra, amit az apja éreztetni akart vele. A gyerek még nem gondolkodik olyan fürgén és összetetten, mint mi. De annál inkább érez! És a reakciója is egy nagy érzésből fakad: létezem!

Hányszor törtem rá az indulatommal! Csak mert azt feltételeztem róla, hogy valamit szánt-szándékkal csinált, vagy éppen nem csinált. Hogy már tudnia kellene! Fel tudom idézni azt a fél pillanatot, ami elárulja, hogy teljesen vétlen, azt se tudja, mit beszélek, miért vonom felelősségre éppen, amikor ő csak létezik. Ő csak leejtette és továbbment.

Ő csak elfelejtette. Ő csak három és fél éve él itt velünk. Ő csak figyel minket, és egyre inkább önmagát is. Ő a tanításra nyit, de minden mást elutasít. Mert a pillanat másik felében már eszmél, és úgy válaszol, ahogy megszólítottuk. Visszacsattan, ha csattantunk.

Ó, hogy ezt neki már nem ér, nem szabad? – megtaníthatjuk rá, persze. Vagy előbb inkább magunknak, hogy a saját hangunkon szóljunk hozzá...

Az anya monológja

„Jó, hogy lehet pötyizni. A múltkor sokáig rakosgattátok apával, emlékszel? Milyen formát is? Elefántot? Ja, meg házat! Tényleg! Ahhoz sok pötyi kell. Tedd vissza mindig a dobozba, hogy legközelebb is meglegyen! Majdnem belerúgtam... még jó, hogy nem gurultak be a borostyán alá, mert onnan már ki sem tudnánk szedni."

Ezt mondtam volna, de tudom, hogy hosszú az út a volna és az így történt között...

Ez történt

Felszedi a pötyik nagyját, apa is visszamegy füvet vágni.

Anya! Gyere, segíts! A kicsiket nem tudom felszedni.
Jó, mindjárt jövök, csak még befejezem a porszívózást.
Most gyere!

Most... elvégre apa is ezt mondta.

Jó, felszedem. Te meg addig fejezd be a porszívózást, jó?
Jó! – derült fel.

Szerepet cseréltünk. Néha nem árt a gyerekeink szemével nézni a világot!

Fekete Imola

Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Unsplash/ Jordan Whitt