Görög Zitát – sok más influenszerhez, közszereplőhöz hasonlóan – a Bethesda Gyermekkórház emailben kérte fel: segítsen nekik adómánygyűjtő kampányukban, melynek során egy olyan autóbuszra gyűjtenek, amiben kerekesszékes gyerekeket is tudnak szállítani.

„A kórháznak több épülete van. A Bethesda utca 3. és az Ilka utca 57. között néhány száz méter a távolság. De próbáltad már ezt megtenni kerekesszékkel télen a Városligeten át? Nyáron 200 fokban? Álmunk, hogy olyan speciális, akadálymentesített kisbuszokat vásárolhassunk, amelyekkel biztonságosan, méltósággal és kiszámíthatóan szállíthatjuk a gyerekeket a fejlesztésekre és vizsgálatokra, az ezzel nyert időt pedig a gyógyításukra fordíthatjuk. Egy ilyen kisbusz a kényelmesebb szállítás mellett, a szülők válláról is levesz egy hatalmas terhet. Sok család számára ugyanis minden egyes lépés küzdelem – de most lehetőségünk van arra, hogy ezeket a lépéseket együtt könnyebbé tegyük! Ahhoz, hogy a kis betegek egyszerűbben és még nagyobb biztonság mellett juthassanak el a gyógyulásukig vezető célig, összesen 40 millió forintra lenne szükségünk” – írta Instagram-posztjában.

Ahogy azt Zita a kampánnyal kapcsolatban a WMN-nek kifejtette: a kórház sokakat felkért arra, hogy vegyenek részt benne, segítsenek. „Az elején még jóval többen voltunk benne, de – felteszem, a jó idő miatt – végül csak ketten maradtunk benne Sáfrány Emesével. Hozzáteszem: pár hete egy másik akcióra én nem tudtam elmenni, amin viszont sokan mások ott voltak.”

Zita sokat gondolkodott azon, hogyan lehetne sikeressé tenni a kampányt, így jutott eszébe egy jelenleg divatos TikTok-trend, úgyhogy kartont, filctollat vásárolt.

 „Első körben azt akartam felírni, hogy »segíts te is«, de aztán eszembe jutottak azok a videók, amelyekben csajok Chanelt, illetve más luxusmárkás termékeket akarnak vetetni maguknak a pasikkal.” 

Zita egyébként mostanában kezdte el használni a videós közösségimédia-platformot. „Megdöbbentett, hogy a fiatal generációra milyen mennyiségű szenny ömlik. Rettenetes, hogy arra buzdítják őket, hogy drága luxuscikkekre gyűjtsenek.” Ezt a trendet meglovagolva és kifigurázva szeretett volna egyúttal a közéleti eseményekre is reflektálni. „Az volt a célom, hogy az üzenetem figyelemfelkeltő legyen, de nem bántó.”

És hogy miért pont azt írta a táblára, hogy „Nem Birkinre gyűjtünk”?

„Hadházy Ákos olyan jó munkát végzett a Birkinnel, hogy ez adta magát. Ezt mindenki érti.”

A Birkin-táskák Hadházy Ákosnak köszönhetően lettek a NER-szereplők közpénzen megvalósított luxuséletének szimbólumai, és váltak egyúttal a közbeszéd részévé. A független országgyűlési képviselő rendszeresen megmutatja közösségi médiás posztjaiban, milyen – az átlagember számára elképzelhetetlen értékű – kiegészítőkkel rendelkeznek a NER-elit tagjai és feleségeik.

Matolcsy Ádám feleségének, Nicole M.-nek például négy Birkinje is van (melyeknek darabja  6-9 millióba kerül), de végül is „ezek ócska szatyrok Rogán Barbi 120 milliós, gyémántokkal kirakott, krokodilbőrből készült Hermès táskájához képest…”fogalmaz Facebook-posztjában a politikus. (A Matolcsy házaspárnak más is van a rovásán, nemrégiben azzal borzolták a kedélyeket, hogy egy fővárosi, örökségvédelem alatt álló épületet kezdtek engedély nélkül szétgányolni, megbontva a társasházi közös tulajdonnak számító födémet is.)

Görög Zita hangsúlyozza: nem csak a NER elit „luxizását” figurázta ki (amiből már Lázár Jánosnak is elege van, derült ki egy kisvárdai utcafórumon tartott beszédéből). „Minden olyan embernek szólt, aki teljesen feleslegesen halmozza fel a luxuscikkeket.” A modell elmondja: mivel nagyon vágyott rá, a 45. születésnapja alkalmából ő is meglepte magát egy szép Gucci táskával. „De ennek megvolt az ünnepi apropója, azt gondoltam, megajándékozhatom magam vele. Amellett ez a táska vintage, újat nem vásárolok.” (Hozzáteszem, aláhúzva a különbségeket: azzal semmi baj nincsen, ha valaki a saját fizetéséből vásárol magának bármit. Ha azonban a más adóforintjaiból teszi, az igenis felvet kérdéseket.)

Most úgy néz ki, a Bethesda kórház mellett kampányoló modell el fogja érni a célját, annak ellenére, hogy úgy látja, „a sajtó egy darabig ült a sztorin. Máskor gyorsabban reagálnak, most el kellett telnie két-három napnak, míg hírét vitték”. A cikk írásakor 800.000 megtekintésnél járt az Instagram-videó.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Görög Zita (@gorogzita) által megosztott bejegyzés

Különösen pikáns részlet, hogy a posztot Orbán Ráhel is lájkolta, akinek 4900 dolláros (azaz 1,7 millió forintos) Chanel táskájáról szintén posztolt Hadházy. Görög Zita azt mondja, ő ennek kifejezetten örül.

Azt gondolom, ha egyetért a felhívással, bizonyára szívesen felajánl egy hasonló összeget jótékonyságra.

Nem a Bethesdáé az egyetlen jótékonysági kampány, amiben Görög Zita részt vesz. „Rengeteg ilyet csinálok, kár, hogy a többi nem kap ekkora visszhangot. Nemrégiben voltam a Kuckó Program rendezvényén, ahol gyermekotthonokban tevékenykedő dolgozók számára szerveztek díjátadót. Fantasztikus élmény volt, mégsem írt róla a kutya sem. Sajnos nem érte el az emberek ingerküszöbét. Most pedig egy 15 éves csontdaganatos lánynak gyűjtünk: több mint tíz magyar tervező ajánlott fel aukcióra egy-egy terméket, ezeket próbáljuk értékesíteni, hogy a bevételből a család finanszírozni tudja a gyógyítás költségeit.”

Görög Zita az ország közérzetét nagyon vegyesnek találja. „Végre merünk vitatkozni. Korábban, úgy négy-hat éven keresztül dermesztő apátia és csend uralkodott az országban. Az emberek jó része inkább magában, csöndben volt felháborodva. Most végre hangosan el merik mondani, mit gondolnak.” Zita úgy látja, még mindig nagyon megosztott az ország, nagy a szakadék a főváros és a vidék között is, és nem mindenki tájékozódik megbízható forrásokból.

A maga politikai irányultságával kapcsolatban azt mondja: „én most inkább kíváncsi vagyok”.

Fiala Borcsa

A kiemelt kép forrása: Görög Zita hivatalos instagram oldala