Költészetébe beleszakad a szív – 40 éve halt meg Pilinszky János
Sokan furcsán néznek rám, amikor azt mondom, szeretem, ha a művészet nyomasztó. Annak ellenére, hogy kifejezetten derűlátó és optimista ember vagyok, az olyan filmek, sorozatok, könyvek, színdarabok, zeneművek a kedvenceim, amelyek felkavarnak, időnként akár letargikus hangulatba taszítanak. Talán éppen emiatt született meg bennem az egyensúly. De mindezek után valószínűleg nem olyan meglepő, ha azt mondom, mindig is nagy hatással volt rám Pilinszky életműve, és halálának negyvenedik évfordulója alkalmából Kerepeczki Annával nemcsak összegyűjtöttük, de „meg is instáztuk” a költő legszebb sorait. Krajnyik Cintia írása.
–
Pilinszky János 1921. november 25-én művelt katonacsaládba született, ennek megfelelően rendkívül kemény nevelést kapott. Apja, idősebb Pilinszky János nem spórolt az atyai pofonokkal, melyeket sokszor nővére, Erika helyett is a fiatal Pilinszky kapott.
Egész életében a démonaival küzdött
Pilinszky a budapesti piarista gimnáziumban érettségizett, majd a Pázmány Péter Tudományegyetem Jog- és Államtudományi Karára iratkozott be, fél évvel később azonban átjelentkezett a Bölcsészettudományi Karra, és magyar-olasz-művészettörténet szakra járt, de diplomáját már nem tudta megszerezni, ugyanis 1944 őszén behívták katonának. Alakulatával Ausztriába, majd Németországba került. Nem harcolt a frontvonalban, a háború után egy ENSZ által létesített, amerikai fennhatóságú táborba került, majd 1945 novemberében tért vissza Budapestre, de a világháborúban megtapasztalt borzalmak és a lágerekben látott szörnyűségek egész életművét meghatározták.
Pilinszky mély katolicizmusa is nagy hatással volt költészetére, bár nem úgy definiálta magát, mint katolikus szerzőt, helyette úgy fogalmazott: „Én költő vagyok és katolikus”. Elhatárolódott a vallásos költészettől, ugyanakkor fő témáit a bűn, a szenvedés, a megváltás adták. Pilinszky fotóit elnézve és a korabeli beszámolókat olvasva is egy rendkívül érzékeny, törékeny lelkivilággal rendelkező ember alakja rajzolódik ki. Mély vallásossága az oka annak is, hogy sosem tudott teljesen önazonossá válni: szégyellte és titokban tartotta, hogy valójában a férfiakhoz vonzódott. Hiába érzett lángoló szerelmet nők iránt, kétszer meg is házasodott, valódi vágyai sosem teljesedhettek be. Egy késői versében szürke fiúként hivatkozik fiatalkori önmagára, akit bűnei kínoznak:
„Csupán titkának természetét sejtem.
Ma már gyanítom, ez az egyetlen rossz.
Lehetek gyilkos, homoszexuális…”
Vélhetően ezt a sok elfojtást és érzelmi megpróbáltatást igyekezett feloldani a napi három doboz cigarettával, a mérhetetlen mennyiségű kávéval, a rengeteg alkohollal és a marékszámra szedett gyógyszerekkel.
Pilinszky első verseskötete 1946-ban jelent meg Trapéz és korlát címmel, mellyel rögtön el is nyerte a Baumgarten-díjat. Ezután Olaszországban töltött néhány hónapot római ösztöndíjjal, többek között Nemes-Nagy Ágnes és Lengyel Balázs társaságában. A diktatúra éveiben nem publikálhatott, majd a hatvanas évekig háttérbe szorult, pályája végül a hetvenes évekre ívelt fel igazán, és ugyan megkésve, de végre a hazai irodalmi élet egyik legmeghatározóbb szereplőjeként tartottak számon. Nővérével, Erikával egész életükben szoros kapcsolatot ápoltak, az ő 1975-ben elkövetett öngyilkossága akkora űrt hagyott Pilinszkyben, hogy onnantól kezdve nem is írt több verset. Utolsó éveit nagyrészt Velemben és Székesfehérváron töltötte, majd 1981. május 27-én, ötvenkilenc évesen elhunyt. Műveinek nagy része csak ezután jelent meg kötetbe gyűjtve.
2021-ben nemcsak Pilinszky halálának negyvenedik évfordulójára emlékezünk, hanem születésének centenáriumára is, ugyanis
november 27-én lesz éppen száz éve, hogy megszületett a magyar irodalom egyik legtörékenyebb lelkű alakja, aki ugyanakkor olyan nyersen írt az emberi fájdalomról és szenvedésről, hogy abba beleszakad a szív.
Krajnyik Cintia
Kiemelt kép eredetije: Fortepan/Hunyady József