Új korszak hajnalán?

A Disney égisze alatt készült Star Wars-filmek korszakalkotó újdonsággal bírnak: négy évtized után a messzi-messzi galaxist végre belakják a nők! Na persze korábban is láthattuk őket mellékszereplőnek álcázott statisztaként, ami talán csak egy-két fokkal jobb a biodíszletnél, ha az egy és oszthatatlan Leia hercegnőt, és a karakán Amidalát nem számítjuk. Igaz, a felvágott nyelvű Leia is rögtön tárgyiasult, amint aranybikinibe csomagolták bájait egy csúszómászó (és persze számtalan pasi fantáziájának szex) rabszolgájaként. Amidalát pedig a fránya csillagközi politika sodorta tőlünk elérhetetlen távolságba, ahová csupán a homokfóbiás Anakin jégtömbbé hűlő, legnemesebb szerve (NEM az!) volt képes követni.

A Disney azonban mindig is az egyenjogúság híve volt – nem véletlenül pompáznak a hercegnőik kékben –, nyilvánvaló, hogy az újraindított, bocsánat, folytatott Star Wars-sagában is tulajdonképpen a női „Erő” ébredezik. Épp ideje volt!

Az ébredő Erő még csak a kötelező lecke felmondása volt az 1977-es film újraforgatott mementója, ami ebből fakadóan megdobogtatta a rajongók szívét. Vagy nem. Mindenesetre visszahozta a „nagy öregeket” a vászonra, és velük együtt csipetnyit a régi érzésből. Libabőrös leszel, amikor meghallod a „hiperűrsebesség” kifejezést, vagy a fénykard neoncsőhöz hasonló zúgását, nem beszélve a felrobbanó Halálcsillag visszfényéről a bepárásodott szemekben. Legfőbb újdonságként egy fiatal lányt állított a történet középpontjába, aki kellően eltökélt és öntudatos; mintha összegyúrták volna az időközben Disney-hercegnőkké avanzsált Leiát és Amidalát.

Rey (Daisy Riley)

A tavaly bemutatott Zsivány Egyes a széria fősodrától eltérő mellékszálként már sötétebb vizekre evezett. A mese sokak szemében veszített varázsából, mivel korántsem a már megszokott, morálisan letisztult figurákkal operált. A fókuszba azonban ismét női karakter került. 

Nők a csillagok között

Az utolsó Jedik, amely ott veszi fel a fonalat, ahol Az ébredő Erő elejtette, szélesre tárja a feminizmus kapuját a fény után epekedő univerzumra. Az előző részből megismert Rey mellett – akinek legfőbb vágya padawannak lenni – a legendás Luke Skywalker oldalán több erős női karakter is felsorakozik. Elsőnek ott van mindjárt a Csipkerózsikát játszó Finn beújított barátnője, Rose, aki egy mezei szerelőcsaj a vezérhajóról. Véletlenül pont annak a pilótanőnek a tesója, aki a film nyitójelenetében látható űrcsatában ellopja a show-t az egyre inkább Han Solóra hajazó Poe elől. Rose az események sűrűjébe kerülve gyorsan feltalálja magát, méltó partnernek bizonyul az ismét Rey után koslató Finn számára.

Rose és Finn (Kelly Marie Tran és John Boyega)

Laura Dern a lázadók altengernagyaként kap szerepet, méghozzá nem is akármilyet. Jól áll neki az űr, a lila haj és az állandó ellenkezés a Poe-t megformáló, egzotikusan jóképű Oscar Isaac-kel. Ha egy tízessel fiatalabb volna... A Trónok harca 190 centis Brienne-je már Az ébredő Erőben is feltűnt talpig páncélban – úgy látszik, ezt képtelen levetkezni –, Gwendoline Christie ezúttal több játékidőt kap, és egy kikacsintást a vászonról, amelyhez Finnek is lesz némi hozzáfűznivalója. Leiát is új oldaláról ismerjük meg, jeleneteit azonban belengi a szomorúság. Van benne valami költői, hogy az első, igazán meghatározó szerepében látható egyben utoljára is. Mindez négy évtized távlatában. Mit lehet erre mondani? Egy élmény volt, Carrie! A „kakaós csiga” pedig azóta is menő!

Holdo altengernagy (Laura Dern)

A főbb karaktereken kívül megfigyelhető, hogy mindkét oldalon – az ex-birodalmiak kisegítő személyzetében és a lázadók X-szárnyú pilótái között is – sok a nő, ami korábban nem volt jellemző. Konklúzió: a feminizmus nem morális kérdés! Válaszd bármelyik oldalt, mindenhol lesz melletted egy nő! 

A Birodalom visszavár

Új szelek fújnak a Disney háza táján. Ahogy a legújabb Thor-filmnél a képregény-adaptációk zsánerében, úgy Az utolsó jediknél is érdemben nyúltak hozzá a megszokott Star Wars-dramaturgiához, kibillentve ezzel a nézőt az elkényelmesedett komfortzónájából. A mozi vendégmarasztaló padlójáról pedig megannyi meglepett szempár pislog föl a vászonra. Új idol van születőben?

Remek sztorivezetés, nem várt fordulatok, és a paródia határán egyensúlyozó, önreflexív humor: ez jellemzi a legújabb rész forgatókönyvét, amit a rendezőnek, Rian Johnsonnak köszönhetünk. Nincs helye szolgai másolásnak, legfeljebb tiszteletadásnak a nagy előd előtt: ezúttal A Birodalom visszavág köszön vissza helyenként, ám az ismerősnek tűnő jelenetek rendre valami egészen másba torkollanak. Johnson folyamatosan meglep minket, folyton a képünkbe vágja a kesztyűt, szinte már-már rosszindulatúan kiélvezve, hogy kutyaként szűkölünk Az ébredő Erő-féle plagizálástól. 

Rey és Luke (Daisy Riley és Mark Hamill)

Azok a csodálatos „Skywalker”-fiúk

Adam Driver Kylo Renje beérni látszik: amíg az előző részben nem tűnt többnek, mint bizonyításvágyban égő, hisztis kölyöknek, addig Az utolsó Jedikben a Star Wars négy évtizedes történetének legárnyaltabb karakterévé növi ki magát. Vitán felül övé a legjobb alakítás, a bizonytalansága, belső vívódása nemesedik szexepillé. Kissé el is billen a mérleg nyelve feléje, mivel az alakítása nincs igazán egyensúlyban Daisy Ridley kissé egysíkú játékával. A tehetségbeli különbségek, miközben a karaktereik egymásnak feszülnek, erősen kiütköznek.

Kylo Ren (Adam Driver)

Mark Hamill brillírozik Skywalkerként, láthatóan otthonosan és élvezettel bújt vissza a Jedi mester bőrébe. Messze lemossa fiatalkori énjét a pályáról. Valaki olyan, mint a jó bor… Oscar Isaac, bármennyire is vonzó lehet női szemmel, nem képes felvenni a versenyt Harrison Ford féloldalas mosolyával, karizmája pedig úgy törpül el az űrcsempészé mellett, mint a vonósugárra akadt Millenium Falcon a Halálcsillag árnyékában.

Poe (Oscar Isaac)

Hiába, na, Han Solo-ból csak egy van, és Indiana Jonesnak hívják!

John Boyega továbbra sem bizonyította karakterének létjogosultságát, az egyik legnagyobb kihagyott ziccer átállt rohamosztagosként; töketlensége csak akkora csavar fényében lenne megbocsátható, mint, mondjuk, hogy ő Luke eltitkolt fia. Erre azonban, valljuk be, elég kicsi az esély. 

Finn és Phasma (John Boyega és Gwendoline Christie)

Pont most, ebben a galaxisban…

Az utolsó Jedik messze nem tökéletes. A magam részéről egyik legfőbb hibájának azt rónám fel, hogy nem elég epikus: miközben a galaxis sorsát helyezi patikamérlegre, addig pár parszeknyivel arrébb, egy kaszinó-bolygón látszólag senkit sem érdekel, hogy az Első Rend és a Lázadók egymásnak feszülnek. Mintha a Mad Max – A harag útja csillagközi road movie-ja zajlana Google Earth nézetben. Kit érdekel, ki kit ér utol? A vesztes fizet, és a kör kezdődik elölről. Megdönthetetlen fizikai törvény ez az összes galaxisban: mindig a bank nyer. Az utolsó Jedik, szemben a Zsivány Egyessel ugyan visszakanyarodik a meséhez, de lám, a vadkapitalizmus azért az űrben is gyökeret ereszt.

Valljuk be, kellett már a Star Wars-reform, mert egy újabb megalomán Halálcsillagtól vagy egy korábbi klasszikus újraforgatásától nyüszítve szűköltünk volna a nézőtéren. Ehelyett az alkotók gondoltak egy merészet, és feminista színekben festettek föl valami újat, kellő tisztelet közepette elengedve a régit. Biztosan generál majd vitákat, és nem fogja mindenki piedesztálra emelni, mert van még mit javítani rajta. De ez most a legjobb esély valami jobbra. Egy új remény! És hogy az utóbbi idők legjobb Star Wars-mozija a női egyenjogúság jegyében készült? Épkézláb női karaktereket írtak hozzá? Van egyáltalán valaki, aki ezen ma még meglepődik?

Luke Skywalker (Mark Hamill)

 

                                                                                                                  Bányász Attila

Képek: Csillagok háborúja VIII: Az utolsó Jedik (Walt Disney Pictures, 2017)