Akkoriban egy generáció tanulhatott meg sminkelni ugyanattól a tucatnyi szépség- és sminkgurutól, influenszertől – szinte órákat tudtunk beszélni azokról a termékekről, amikről pár órával korábban az adott influenszereket hallottuk (sokszor szintén órákat) beszélni.

A 2010-es évek közepén a YouTube tényleg nagyon erős volt a szépség- és életmódtartalmakban.

Volt valami varázslatos abban, amikor az ember a hálószobája padlóján ül, és egy nála csak pár évvel idősebb lányt néz, amint (a hónapban már valószínűleg sokadszorra) megmutatja azt az egyetlen – méregdrága – alapozót, amitől minden bőrhiba és pattanás pillanatok alatt láthatatlanná válik.

Meg persze a tökéletes szemöldököket, matt rúzsokat, a Kardashianek kontúrját. Tényleg nagy, egészen elképesztő mennyiségű tartalom folyt a témában a videómegosztókon, egyes termékek vagy módszerek szinte kultikussá váltak, olyannyira, hogy a mai napig fel tudom idézni az árnyalatok pontos neveit egy-egy klasszikusnak mondható tutorialból.

A 2010-es évek kultikus makeup lookjai pedig valóban nem hagytak bőrt szárazon(?)

Ezek a sminkek tényleg, nagyon-nagyon nehezek voltak. Egyrészt legalább 3-4 réteg különböző termék került az arcra, másrészt technikás volt úgy csinálni őket, hogy tényleg szépen nézzenek ki. Persze az se segített, hogy tanítómestereink több softbox és körlámpa kereszttüzében festették magukra az arcuk új árnyékait és fénypontjait, nekünk pedig jobb esetben az asztali lámpa és a hajnali fény maradt. A korszak tipikus lookját valószínűleg az is maga elé tudja idézni, aki addigra már vagy még nem volt benne az egész szépségszubkultúrában: teljes fedésű minden, barnás-bordós füstös szemek, éles szemhéjtus, kocka szemöldök és valamilyen bordós-lilás matt rúzs.

@klaudiasyd 2016 was an iconic time for makeup ✨ ib: @giseleayora @ameyali.sanchez #2016vs2021 #fyp #makeuptrends #makeupart #beautytok #2016throwback ♬ 2016 hits - reese

Visszanézve nagyon jókat lehet nevetni az elbénázott próbálkozásokon, mégis ezek a trendek valahol azt az üzenetet közvetítették, hogy akármennyire bőrhibás és pattanásos kamasz is valaki, van recept ennek elfedésére.

A cikk a hirdetés után folytatódik!

Hogy ez jó üzenet volt-e, azon vitatkozhatunk, szerintem nem, mégis, adott valamilyen megnyugvást, hogy azt, amit az adott pillanat szépnek ítélt, valamilyen megtanulható technikával, termékkel és sok-sok gyakorlással el lehet érni.

Ahogy egyre inkább felnőttem, megtaláltam a módszereket és színeket, amik tényleg jól állnak – és elmúltak a pattanásaim –, és szinte teljesen kiszálltam az egész szépségipar-szubkultúrából, illetve visszagondolva, maga a youtube-os videótenger is kicsit felszívódni látszott.

Majd az egész kezdődött megint elölről

A TikTok felfutásával szinte újraépült az egész szépségápolós közösség és szubkultúra, csak a videók váltak rövidebbé, és a mostanra úgy tűnik, a hangsúly szinte teljesen átkerült a sminkelésről a bőrápolásra. Ám itt már nem csak a szokásos, megmosod–bekened típusú bőrápolásról beszélhetünk. A hírességek 35 lépéses esti rutinjától kezdve a Vogue csatornáján a bőrgyógyászok termékvéleményezős kontentjén keresztül a mezei influenszerek hirdetésein át mindenhol, kérlelhetetlenül és folyamatosan ömlik a bőrápolás, ami mindent is ígér a felhasználónak. A jelenünk sminktrendjei is mind arra vannak kihegyezve, hogy minél kevesebb – vagy annak tűnő – sminkkel nézzen ki valakinek a bőre abszolút hibátlanul.

Félreértés ne essék: kifejezetten örülök, hogy már nem az a menő, hogy teljesen újrarajzoljuk az arcunkat, és azt is egészen szerencsésnek tartom, hogy mindenki megtalálhatja a saját igényeinek megfelelő rutint.

Csakhogy mégsem hagy nyugodni a gondolat, hogy az éppen népszerű trendek változtak ugyan, mégis ott tartunk, hogy nem a technika vagy az ügyesség határozza meg valaki sminkjének sikerességét, hanem az, hogy mennyire szép vagy tiszta a bőre.

A nyomás pedig, hogy az minél tisztább és tökéletesebb legyen, egyre csak nő – ami a legérzékenyebb és erre az egészre legnyitottabb korosztály számára egészen brutális lehet, hiszen pont ők azok, akiknek valószínűleg a legtökéletesebb rutin mellett is pattanásos a bőrük.

Ez itt már nem csak a sminkről szól

Az egész bőrápolásos őrülettel együtt, szinte abból kinőve jelent meg egy teljes esztétika. Sokadszorra említem az esztétika szót különböző trendekről beszélve, így ideje, hogy megmagyarázzam. Az aesthetic angol szó kicsit esetlen magyarítása ez, és tárgyak, színek, stílusok és ezekkel együtt bizonyos értékek és feltételezések egy adott embertípushoz való kapcsolását próbálja érzékeltetni.

Minden kornak megvan a maga szépségideálja, ez azonban mostanság nem 10-20 évente, inkább havonta cserélődik, de azt hiszem, sokszor több ilyen is megfér egymás mellett.

Az egyik ilyen, jelenleg az interneten nagyon futó aesthetic az úgynevezett „clean girl”, ami a teljesen egyszerű, tisztalány-esztétikára utal. Ezeknek az elképzelt – vagy az 50 másodperces videók időtartamára valóságos – lányoknak a bőre és a haja mindig tiszta, szinte semmi sminkkel is tökéletesen néznek ki, márványmintás fürdőkben ametiszt arcmasszírozóval oldják a stresszt két zöldturmix között. Persze túlzok, de nem sokat.

@olafflee ‘clean girl’ grwm 🤍 #cleangirl #grwm #aesthetic #OOTD ib: @Whitney Hanslow ♬ smile - 🫂

Ez az „tiszta”-ság pedig ezeknél a trendeknél szinte teljesen összekapcsolódik a bőrápolással – és előbb-utóbb valamilyen termékkel is.

Az elvárások változnak, a válaszok kevésbé

Ahogy a korábbi éra a szépség kérdését a sminktermékekkel válaszolta meg, mostanság inkább a bőrápolás vette át a szerepet.

Egyvalami viszont azonos.

Nem érzem magam felhatalmazva, hogy arról papoljak, engedjük el azt a törekvést, hogy ideálokra hasonlítsunk vagy hogy újabb és újabb trendi termékeket próbáljunk ki. Az én fürdőszobapolcomon is több tégely szérum és maszk van, mint amire szükségem van – sőt, vannak szinte alig használt sminkpalettáim is, amiket csak egy adott youtuber miatt vettem meg. 

Azonban egy dolog mégis megütötte a szememet, ahogy visszamerészkedtem a szépségápolási kultúrába és kontenterdőbe. A 2010-es években az egyik legnépszerűbb videó a sminkkollekciók bemutatása volt. Ám itt nem egy-egy neszesszerre vagy fiókra érdemes gondolni. A legtöbb híresnek mondható alkotó akkoriban teljes szobányi vagy 4-5 komódnyi terméket mutatott be. Ezekben a sokszor 40-60 perces videókban annyi sminkterméket látott az ember, amit egy élet alatt nem használna el, nemhogy lejárati időn belül.

A túlvásárlás, a felhalmozás, majd ezeknek a felhalmozott, sokszor már lejárt, de bontatlan termékeknek az eldobása egészen bevett gyakorlat volt.

Azt hinné az ember, hogy most, amikor már mindenki tudatában van a klímaváltozásnak, talán más a helyzet. Ám nem ezt látom. A felhalmozás és a gyűjteményképzés nem állt meg, csak átalakult. Most nem IKEA komód, hanem fürdőszobapolcok és -szekrények töltődnek fel bőrápolási szerekkel, amiket a tulajdonosok még kevésbé fognak lejáratuk után használni – csakhogy felmerül a kérdés: azok a kémiai hámlasztók és kemikáliák, amiket az arcunkra használtunk volna, vajon mennyire lesznek minden másra károsak, miután a következő trendváltáskor tömegesen megszabadulunk tőlük?

Polner Laura

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Unsplash / Jimmy Fermin