A legtöbb szolgáltató nem csak esküvőkön dolgozik

A menyasszonyi ruha talán az egyetlen olyan dolog, ami kizárólag a házasságkötésre specializálódott, még a szertartásvezetők is felkérhetők fogadalom megújításra, házassági évfordulóra, a vőfélyek, ceremóniamesterek pedig általában mindenféle műsorvezetést vállalnak, nem beszélve a fotósokról, videósokról, dekorosokról és tortakészítőkről – mindenki vállal más típusú munkákat is. Általában még az esküvőszervezők is szerveznek más típusú eseményeket – szedjük össze az érintett szolgáltatásokat Hajnik Ágotával. 

Az esküvő és lakodalom szolgáltatói szemmel többletszolgáltatás

„De akkor van egy esküvős és egy nem esküvős ár, amiből az esküvős magasabb?” – teszem fel a provokatív kérdést az esküvőszervezőnek. „Magának az esküvőnek van egy fontosabb, egyszeri és megismételhetetlen jellege, hiszen jó esetben egyszer adódik egy ember életében. Ez pedig extra terhet rak a szolgáltatókra, praktikus okokból és mentálisan is – a pároknak ugyanis értelemszerűen nagyobbak az elvárásai, mint mondjuk egy házassági évforduló esetén. Ilyenkor 

a fotós egyszerűen nem maradhat le egyetlen fontos pillanatról sem, a reggel elkészülő sminknek éjjel kettőkor is tartania kell, könnyek, evés és végtelen mennyiségű puszi után is, és a virágcsokor vagy a dekor sem 1-2 órán át kell, hogy szép legyen, hanem egész nap, időjárási körülményektől függetlenül” 

– kezd a magyarázatba Hajnik Ágota. – „Egy házassági évforduló általában kisebb kaliberű esemény, általában nem is tart egész nap, ahogy az esküvő, és a párok elvárásai sem olyan nagyok. Így a jó szolgáltatók az esküvőkön extra minőségű és mennyiségű anyaggal dolgoznak, aminek magasabb az ára. Ráadásul tényleg nagyobb a stresszfaktor, nagyobb kellemetlenséget okoz, ha valami nem tökéletes, mint egy ennél hétköznapibb eseményen, egy születésnapon vagy évfordulón tenné. Ha a torta a nyári melegben megreped, a virágcsokor a délutánra lekonyul vagy az örömszülők köszöntése nincs lefotózva, akkor a pár jogosan reklamál utána, hogy nem nyújtottak megfelelő szolgáltatást.”

Természetesen Ágota nem mondhatja ki ebben az iparágban dolgozó szakemberként, de én azért ideteszem a köznyelvben igenis használatos „menyaszörny” kifejezést, ami természetesen messze nem igaz mindenkire, sőt (én is voltam például menyasszony), de igenis létező jelenség, ami nagy mentális terhet ró a szolgáltatóra, ha belefut. Nem olyan régen néztük meg a lányaimmal A csajok háborúja (Bride Wars) című filmet, ami nyilván egy hollywoodi túlzás, és a nők közti rivalizáció hamis mítoszát építi (erről Milanovich Domi írt korábban), de azért én is 

láttam már hónapokig őrült szervezési lázban égő, a tökéletesnél semmit alább nem adó menyasszonyt, és az esküvőn egy szolgáltatások miatt szinte egész nap elégedetlenül mérgelődő párt is. 

Nyilván személyiség kérdése is a dolog, de elég sok minden és mindenki – köztük az előbb említett hollywoodi filmek – sugallják azt, hogy ez A Nagy Nap, ahol mindennek tökéletesnek kell lenni, és ennek még akkor is nehéz ellenállni menyasszonyként, ha amúgy laza vagy a hétköznapokban. „Sokféle típusú jegyes pár van, meg sokféle személyiséggel rendelkező, de többnyire azért elvárás a részükről, hogy a lehető legjobban sikerüljön a napjuk, és a szolgáltatónak betegség vagy bármilyen nehéz helyzet esetén is ugyanúgy helyt kell állnia, hiszen sok esetben akár egy évvel korábban felkérték, és ez egy olyan szakma, ahol a show-nak folytatódnia kell, akármi történik” – mondja Hajnik Ágota.  

 

Emellett nyilván az is része az árképzésnek, hogy az esküvői iparágnak van egyfajta szezonalitása, bár ma már májustól szeptemberig tart a szezon, de például úgy is lehet csökkentei a költségeket, ha valaki bevállalja, hogy nem pénteken vagy szombaton lesz a lakodalma – a hétköznapok ugyanis olcsóbbak a legtöbb szolgáltatónál, hiszen a jelenlévők nyilván hétvégén dolgoznak. (És tudom, ilyenkor érv, hogy hétköznap meg lógatja a lábát – ami sokszor nem is igaz; meg az is érv szokott lenni, hogy ő választotta ezt a szakmát... azért mi emberek hajlamosak vagyunk kicsit gyarló módon mások idejét könnyen megítélni, és egészen másképp reagálni, ha mondjuk nekünk kell hétvégén dolgozni.)

Azért vannak szolgáltatók, akik igenis kihasználják a párok tapasztalatlanságát az árképzésnél

„Biztosan vannak olyanok, akik visszaélnek a helyzetükkel szolgáltatóként, de azt látom, hogy szerencsére a jegyespárok egyre tudatosabbak” – mutat rá Hajnik Ágota. – „Aki több árajánlatot bekér és informálódik, jó eséllyel megússza az átverést.

Bár azzal kapcsolatban fenntartásaim vannak, hogy a közösségimédia-csoportokban vagy akár az ismerős pároktól begyűjtött információk mennyire hasznosak, hiszen ha valaki budapesti esküvőt szeretne, akkor hiába kérdez meg egy távolabbi kisvárosban nemrég házasodott ismerős pár az árakról, vagy hiába hasonlítja össze a legjobb barátnője tavalyelőtti kiadásait a saját idei esküvőjével, ezek tévútra visznek. Ezért érdemes legalább egy esküvőtanácsadásra elmenni, mert a szervezők ismerik azokat a szolgáltatókat is, akik a középkategóriánál alacsonyabb áron nyújtanak minőségi szolgáltatást, csak (még) nem olyan népszerűek.

Vannak olyan szolgáltatók, például a helyszínek, akik nagyon összetartók, és az árképzés ezért mindenhol hasonló lesz az adott tájegységen belül, de a többi szolgáltatásnál lehetnek eltérések. Amit itt még fontos megemlíteni, hogy korábban én sem gondoltam volna, de 

nekem is van feketelistám olyan szolgáltatókról, akikkel nem szeretnék együtt dolgozni. Korábban azt hittem, mindenkivel meg kell találnom a hangot, de belefutottam olyanokba, akik nem kötnek szerződést, és egészen véletlenül »másképp emlékeznek« az árra, mint amit szóban mondtak a párnak, vagy olyan egyoldalú szerződést kötnek, amely csak őket védi szolgáltatóként, és arra hivatkozva emelnek konkrétan 50%-ot az áron.

Szóval nagyon sokszor elmondom, hogy egy ilyen helyzetben mennyire fontos a megfelelő szerződés, és nemcsak megkötni kell, hanem alaposan elolvasni, hogy ne csak a szolgáltatót védje.”

Meséljetek: nektek milyen élményeitek voltak esküvői szolgáltatók kapcsán?

Tóth Flóra

A kiemelt kép forrása: Getty Images/EvgeniiAnd