Az én gyerekemnek szerencséje van

Nem kell cipelni a füzeteket a suliba, könyvek meg nem is nagyon vannak, de mások nem ilyen mázlisták, hatalmas táskákkal rohannak reggel a suliba, lehúzza őket a tudás súlya. Nekem masszívan feljebb van a jobb vállam, mint a bal, köszönhetően a sok éven át fél oldalon hordott táskának, de az én sztorim nem egyedi. Húsz év alatt nem sok változott a közoktatásban, már ami a táskák tartalmát illeti.

Egy 2010-es amerikai vizsgálatban egészséges tizenegy éveseket vizsgáltak meg, MRI-vel ellenőrizve a gerincgörbületüket. A vizsgált alanyok felének volt tíz százaléknál nagyobb az úgynevezett Cobb-foka, ami azt jelenti, hogy ennyivel nagyobb a gerinc ferdülése a súlynak köszönhetően. 

De mit érdekelnek minket az amerikai gyerekek, amikor 2004 óta jogszabály rögzíti nálunk az iskolatáska súlyának csökkentésére irányuló intézkedéseket? 

Az ombudsman 2013-ban vizsgálta meggyermekek által naponta hordott iskolatáska súlyával összefüggő körülményeket, több helyről bekérve az információkat és a megtett lépéseket.

Ennek keretében nyilatkozott az Országos Gyermekegészségügyi Intézet (OGYEI) főigazgatója, aki arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy a részletes élettani és biomechanikai vizsgálatok, valamint szakmai konszenzus alapján az iskolai hátitáskák súlya nem haladhatja meg a gyermek testsúlyának tíz–tizenöt százalékát, mert a nagyobb súly gerincferdüléshez vezethet, illetve a megtömött hátitáska gyakoribb balesetforrás is. A gerincdeformitások elkerülését a súly mellett a hátizsákok formája is befolyásolja. Az ergonomikus, jobban testre szabott hátitáskák elterjedésének gátat szab az áruk, valamint sokszor a forma vagy a szín fontosabb, mint a biztonság.

A főigazgató fontosnak tartja alsó tagozatban az iskolatáskák (hátitáskák) esetében a testsúly tíz százalékának megfelelő szigorú súlykorlát betartását.

Emellett a tankönyvek, füzetek súlyának /méretének a csökkentését, és az órai munkához szükséges anyagok iskolában való elhelyezését, a gyermekek ne cipeljenek naponta mindent, az otthoni készüléshez szükséges könyvek, füzetek mennyiségének és súlyának redukálását. „Az ergonomikus, a súlyt jobban a háton elosztó hátizsákok forgalmazásának akár árbeli támogatást is” – írta a jelentés.

Az akkori vizsgálatok szerint a másodikos tanulók táskájának súlya 4,5-5,1 kg között mozgott, az 5. osztályos tanulók táskája átlagosan az egyik napon 6,2 kg volt, míg ugyanezen osztálynak a másik mért napon úszásórája is volt, így a táskák súlyának átlaga a 9,7 kilót is elérte. Dr. Szabó Máté ombudsman felkérte az emberi erőforrások miniszterét, hogy határozza meg az iskolatáska maximális tömegét a gyerek súlyához viszonyítva, fontolja meg a lehetőségét az ergonomikus táskák támogatásának, illetve dolgozzon ki irányelveket a súlyokra vonatkozóan. 

Ez így szépen hangzik, de a valóság sok esetben más, mint ahogy saját – nem reprezentatív – felmérésünkön is látszik.

Jöjjenek tehát a gyerekeink, és a nem reprezentatív felmérésünk

Ármin 5. osztályos – állami általános iskola diákja – és 9,9 kilót nyom a táskája, benne van a tornacucca és az uzsonnája is. 

Elza – állami hatosztályos gimnázium 1. évfolyamára jár – és 7,6 kiló a táskája. 

Berta – alternatív hatosztályos gimnázium 3. osztályába jár – és három kiló a táskája, de a tankönyveket ekkor még nem kapták meg.

Lola – hetedik osztályos, állami általános iskolába jár – és tíz kiló a táskája. 

Barnabás – 11. osztályos egy alternatív gimnáziumban – és 1,5 kiló a táskája. 

Dénes és Barnabás – egy alapítványi iskola 4. osztályába járnak, és csak az uzsonnájukat kell bevinniük naponta, ami összesen 1,8 kilót nyom. 

Dorka – 5. osztályos egy állami iskolában – kilenc kiló a táskája. 

Sári – 11. osztályos egy állami gimnáziumban – 5,5 kiló a táskája + 1/2 kiló a testnevelés cucca. 

Léna – 1. osztályos, és 1,75 kg a táskája – Kínában jár magániskolába.

Zimre Zsuzsa